Hvem var moren til Sara Marie Larsd, døbt i Gerlev S, Horns H, 18. juni 1752

Startet af Jan Wibrand, 23 Nov 2020 - 17:29

Forrige emne - Næste emne

Jan Wibrand

Jf. KB for Gerlev 1728-1816, opsl. 29v, 1. spalte, øverst, dåb i juni 1752
https://www.sa.dk/ao-soegesider/da/billedviser?epid=17114985#150245,24899422
står Sara Maries far som: Lars Jørgensen af Lyng[erup].
Ved søgning bagud efter en vielse findes på opsl. 227h (samme KB), 2. spalte, hele 2 stk. Lars Jørgensen, som indgik i ægteskab i 1751
https://www.sa.dk/ao-soegesider/da/billedviser?epid=17114985#150245,24899620
Dom Trin. 1751: Trolovet Lars Jørgensen af Gerlev og Anne Jensdatter.
   Copul. 17.p.Tr. 1751
Dom 16.p.Tr. 1751: Trol. Lars Jørgensen og Johanne Andersdatter af Lyngerup.
Copul. 22. nov. 1751.
Det eneste sted, hvor 'tampen' brænder en smule er ved ægtepar nr. 2, hvor hun er fra Lyngerup og Sara Marie ved dåb er fra Lyngerup.
På opslag 30v findes en bror: Anders til Sara Marie og med far Lars Jørgensen fra Lyngerup + pænt sammenfald af faddere.

Sara Marie Larsdatter giftede sig i juni 1774 med Frederik Jensen i Dråby Kirke og de bosatte sig i fæstet hus i Neder Dråby. I FT 1787 er hun 35 år gammel og i FT 1801 er hun 49 år gl.
Sara Marie døde 6/11 1828, hvor hun angives med alder 87 år – hun var 'kun' 76.
Ægteparrets 10 børn, heraf 3 døde, er jeg bekendt med.
MEN kender nogen mon til hendes mor og aner til begge forældre?
Mvh – Jan Wibrand

Judith Olsen

Hej Jan

En mulighed kunne være at forsøge at finde et skifte efter de to ægtepar. Har du prøvet det ?
Venlig hilsen
Judith Olsen
Terslev, 4690 Haslev
judith@olsen.mail.dk

Jan Wibrand

Hej Judith Olsen.
Tak for tilbagemelding.
Jo, jeg har forsøgt mig blandt skifter fra Jægerspris Gods, som jeg mener må være det mest sandsynlige sted at søge sligt.
Her findes en Laurs Jørgensen, død 1763 med hustru Marie Jørgensdatter. Så ham kan det ikke være selvom han var interessant, fordi jeg ved søgning blandt yderligere døbte efter Anders i 1755 ikke fandt noget som helst med en far: Lars Jørgensen.
Der er også en Lars Jørgensen i 1792 med hustru Anne Mortensd., men det er så mange år senere, at dette ægteskab kunne være nr. 2 og skiftet gav ingen interessante oplysninger om min Sara Marie.
I førnævnte KB for Gerlev og ved søgning på yderligere børn stødte jeg på nogle fadderoplysninger fra 1761, opsl. 33v og 33h:
dels Maren, baaren af Marie Lars Jørgens' og dels Kirsten, baaret af Lars Jørgens Enke. I KB over døde findes på den tid dog ingen Lars Jørgensen.
Har du forslag til andre skiftemyndigheder, vi er jo så langt tilbage, at også Roskilde amt spiller ind!
Mvh Jan W

Judith Olsen

Hej Jan

Jeg har tjekket Egholm-Krabbesholm via aurelia-clemons.dk og også register for Svanholm gods - uden resultat.

Der kunne være en chance for, at det var Universitets Gods, men tilsyneladende er der ikke bevaret skifteprotokoller før 1819.

Familien kan jo også være flyttet.

Er Sara Marie og broderen konfirmeret i Gerlev ?
Venlig hilsen
Judith Olsen
Terslev, 4690 Haslev
judith@olsen.mail.dk

Jan Wibrand

Hej Judith.
Mht. konfirmationer havde jeg søgt dem i Gerlev, men intet fundet.
Nu har jeg søgt dem i Dråby og her findes en Sara Marie Larsdatter, konfirm. i 1771 - i en alder af 19 år, så det kan jo være hende. Det er her hun finder sin ægtemage og gifter sig i 1774.
Der er i Dråby også en Anders Larsen, konf. i 1779, men her er 'min' Anders 24 år, så den er mindre sandsynlig.
Jeg har nu også gennemgået de 3 sogne syd for Gerlev, men her intet fundet. Dog er KB i Skuldelev, hvor konfirmationerne pudsigt nok står helt forrest, ikke alle læselige.
Sara Marie selv og hendes ægtemand slutter deres liv under fattigvæsenet og hvis deres respektive forældre har været i samme situation kan det nok være vanskeligt at komme videre. En bekendt af mig har kigget på MyHeritage, men har her ikke fundet en moder til Sara Marie.
Hvis der ikke dukker mere op skal du have tak for din indsats.
Mange gode hilsener - Jan W