Hjælp til tydning 2 - eget udkast

Startet af Fritz Pyrmont Thøgersen, 21 Nov 2020 - 14:56

Forrige emne - Næste emne

Fritz Pyrmont Thøgersen

Kære Forum

I forlængelse af tidligere indlæg - kommer her eget forslag til teksten i sørullen.
Mvh
Fritz Pyrmont Thøgersen
Skanderborg

Jørgen Thue Pedersen

#1
Det øverste læser jeg sådan:

Vedtegn. for Januar 1860. 21/1 meldt sig som hjemkommen. Har iføl. Ud- og Afmø-
stringslisten været udmønstret i Kjøbenh. den 14/12 58 til Petersborg og har efter fore(vist)
Attest faret ved O. Berg af Kjøbh førende russisk Skruebaad Olga, fra 11/2 - 2/6 59
Vedtegn 1859 om Forlodsudskr. ophæves. Forfremmet til Heelbefaren. -
---
Resten læser jeg:

-------
13/9 61 meddeelt                 Skræder   Jørgen Chris-         1861 ei mødt i Fart                     21/9 61 almindelig Styr           
Styrmandspa-                      tian Pallesen                             1862 mødt No 193. tjenstd.   mands Examen med bedste Cha-
tent, Matrosp.         født      racteer.
afleveret

28.    19   Niels Christian                      Mellerup 1835                  Mellerup   HR Pat. 487 Halvbefar.
                 Pallesen               Meddelt Tilladelse til
Har mødt ved Søsessionen for 1858                                    1859 ei mødt. udsk. forlods   at fare med fremmede
i Kjøbhvn. Vedt. om Forlods udskriv-                     for Udeblivelse i Mødetid 2/5 59   Nationers Skibe
ning bortfaldes   
                 Maa fritages for Tiltale                    Notat 7/6 1859 Skal iføl    1857 mødt. Udskr.   
efter §57, 2det Afsnit uagtet han ikke                    ge Indberetning fare   uden Lodtr 1/5
for Udskrivningschefen har anmeldt                                     med fremmede Skibe.   57 Vedtegn. for Octbr.
sin Hjemkomst, men blot har gjort Møde             q*  24/11 1859.  Er efterlyst
ved første Session J. M Resol. 24/8 58                              


q* = enten betyder det qvartal, eller også henviser det til et sted, hvor noget manglende er ført ind.
Men det kan jeg ikke se på dit billede.
tilføjet: og dog: jeg tror det står i første kolonne over "Har"


mvh
Jørgen

Fritz Pyrmont Thøgersen

Hej Jørgen

Tak for en fantastisk stykke arbejde. Jeg ved, at det ikke var nemt med de betingelser, men dejligt at det lykkedes. Nu må jeg så se, om jeg får held med at finde den originale sørulle  :)

Endnu engang tak for hjælpen.
Mvh
Fritz Pyrmont Thøgersen
Skanderborg