Lassen familien i Århus i 16-17oo tallet

Startet af Anne de Fine Olivarius, 21 Nov 2020 - 14:09

Forrige emne - Næste emne

Anne de Fine Olivarius

Jeg har skrevet om dette før, hvor jeg vistnok rodede et par ting sammen.
Men her er problemet: Las Jensen, der endte som rådmand i Varde og døde i 1661, anføres stort set alle steder som far til f.eks Rasmus Lassen og Mikkel Lassen fra Århus (der er flere søskende.) Men i et skifte fra Århus (nr. 306, 1711) efter Mikkel Lassens død (han var barnløs) listes alle hel-og halvsøskende samt deres børn op.
Jeg nævner lige brødrene; Helbrødre Rasmus og Christen, halvbrødre Jens og Rasmus (jo, to X Rasmus).

I bogen' Varde bys historie', Carl Lindberg Nielsen, står der bl.a. en del om byens rådmænd, således også Las Jensen. På side 286 nævnes hans børn: Niels, Ane, Else, Ingeborg, Maren (x2), Lisbeth. Altså ingen af navnene fra skiftet.

Den naturlige konklusion må derfor være, at Las Jensen ikke er far til søskendeflokken i skiftet fra 1711.
Men hvem kan faderen så være?. Hos Nygård nævnes en Lyder Lassen som mulig far til Jens Lassen (og derfor nok resten af flokken) . Bror Jens, som var justitsrød m.m. havde to børn, Bendix og Lyder, så der kan jo være noget om snakken.

Jeg ved der er nogle derude der er meget skarpe på sådanne sager, så jeg håber på hjælp til lidt afklaring.

Venlig hilsen
Anne 



Jan Koefoed Baastrup Rømer

#1
Jeg har fgl.:

A1 Las Jensen, ukendt ægtefælle

     B1 Jens Larsen (1624-1690) g.m. Karen Bendixdatter Harding (1636-1695)

          C1 Lyder Jensen Lassen (1657-1720)   
          Reciderende kapellan, Århus Frue k., præst i Viby, Ning herred,
          præst i Tiset 1686; præst 1694 Korsør og provst i 1696; sognepræst Randers 1711.
          Samtlige 5 børn i første ægteskab af 3.
          G.m. Margrethe Palæmonsdatter Harding (+ 1695 i Viby) Sk.Ning Gejs.
          Hun datter af Bager i Tønder Bendix Hansen Harding og Margrethe Lydichsdatter Højer.

               D1 Jens Lassen

               D2 Cornelius Lydiksen

               D3 Karen Lassen  (1675, nævnt 1683) G.m. præst i Tvede, siden Randlev  Jens Pedersen Mørch
               Kilder: 1) Wiberg II s. 587.2) Slægtens Spor s. 13. Ifgl W er faderen købmand.
               Student 1698 Århus, cand. theol. 16 apr 1704, hører i Århus ca. 1708
               2 døtre, den ene gift med (mit (jromer.dk)) Nr. 422 Hartmann, den anden med M.M. Vogelius i Hundslund.

               D4 Margrethe Lydiksdatter

               D5 Sophie Lydiksdatter

          C2 Bendix Lassen.
          Nævnt som formynder i Margrethe Pallesdatters skifte 1695, Skifte: Ning Gejst.
          Da farbror til børnene, boende i Ålborg. I hans sted møder en Hans Bendixsen i Århus.

Det er besynderligt, at børnene D1-5 har forskellige efternavne.
Der synes at være tale om to (eller 3?) forskellige familier Lassen.

V,h. Jan

Anne de Fine Olivarius

Tak, Jan, for dette.

Ja du har da ret i det med de forskellige efternavne. Det må jeg lige kigge nærmere på, det er jo dejligt med et input.

Det er vist rigtigt, at denne Jens Lassen kun har de to sønner, det er dem der også bliver nævnt i skiftet fra 1711.
Men du har jo Las Jensen som far, ligesom de øvrige steder jeg har kigget. Det må så være en anden Las Jensen end ham i Varde, som har børn med helt andre navne. Og begge hans ægtefæller kendes. Hos Langholz
står en Las Jensen også som far. Men her er ingen mor heller.

Det er rigtigt at der er flere slægter Lassen i Århus på den tid, og jeg har fornøjelsen at have flere af dem blandt mine aner. Det tager tid at udrede. Til overflod bruger de så gennem generationerne samme fornavne: Rasmus, Anders etc

Venlig hilsen
Anne

Anne de Fine Olivarius

Hej igen Jan

Det med forskellige efternavne er vist ikke så ualmindeligt endda. Jeg synes jeg har set det før. I dette tilfælde er Lydiksen jo afledt af Lyder, og man har måske ønsket at bevare dette navn i en anden form.

Men jeg synes, at man med det du her har sendt må sige, at det ser ud til, at Las Jensen er far til hele flokken i skifte 641 fra 1711, men at det ikke den Las Jensen (rådmanden i Varde) som de fleste anfører som far.

Jeg må bare lige spørge: Hvor har du dine oplysninger fra? Det er vel det sidste der mangler for at kunne sige det med sikkerhed.

Venlig hilsen
Anne

Anne de Fine Olivarius

PS
Du har jo nævnt kilder på børnene, men hvor har du fundet at Las Jensen er far?

Anne de Fine Olivarius

Og for lige at rette på en tidligere udtalelse fra mig: Jens Lassen havde faktisk i alt seks børn iflg. skiftet.
Bl.a. en Anders Lassen, som også har voldt mig hovedbrud, men jeg må hellere lade være med at rode mere rundt :)