Hvordan opdelte man jorden på kirkegårdene?

Startet af SusanneAndersen, 17 Nov 2020 - 17:14

Forrige emne - Næste emne

SusanneAndersen

Jeg indtaster kirkebøger med de døde i Stege sogn i begyndelsen af 1700-tallet.

Det undrer mig, at der - ud over naturligvis at være begravelser inde i kirken af særlige/rige personer - også var forskel på jorden omkring kirken.

Mange kom i "fattiges jord" (uden klokker, sang  eller prædiken), nogle i "mellemste jord" (og så blev der ofte ringet med 2 klokker) og enkelte kom i den "bedste jord" med ringning af alle klokker og prædiken af provsten!

Kirkegården med begravelserne var inde i byen dengang - lige ved kirken (ved den søndre rist, ved våbenhuset, ved tårnet osv.), og her må noget jord/placering altså have været bedre end andet?
Der nævnes intet om betaling i kirkebogen, men det har sikkert kostet noget at komme i god jord!

Det kan også undre mig, at der var plads til ca. 100 begravelser om året. Mange var små børn - men cirka halvdelen var voksne. Og arealet omkring kirken var ikke særlig stort.
Hvor hurtigt kan/kunne en grav mon genbruges?
Der var måske ikke tradition for gravsteder som vi bruger det i dag - måske bare græs - men de måtte vel vide, hvor der var ledige pladser??

Lidt makabert spørgsmål - håber at nogen kan give mig viden/teori.

M.v.h.
Susanne Andersen

John Damm Sørensen

Her er noget om emnet fra 1797, hvor der fastsættes takster for bortbæring af lig af Skelskør Liglaug.
Det ser ud som om, klassifikationen af jord er et sprøgsmål om afstand.


Hilsen
John

Ole Westermann

Her https://www.familysearch.org/ark:/61903/3:1:3QS7-894D-7NR1?i=3&cc=2078555&cat=433922
ser du Stege Kirkes Regnskabs Bog  Fra 1 Maii Ao.1728.

Med mange interessante oplysninger om 'alverdens ting'. Og disse regnskaber er oftest skrevet med særdeles smuk skrift.
Ex https://www.familysearch.org/ark:/61903/3:1:3QS7-894D-7NR1?i=3&cc=2078555&cat=433922
Kirkens Liig-Penge fra 1728 til Maj 1729 - en god understøttelse til indtastning af de døde !! - Leje/fæste af stolestader i kirken.

mvh Ole

Jakob Ramlau

Dit næsten "biologiske" Spørgsmaal om den saakaldte Formuldning af Ligene er pinligt relevant. I vore Dage er Fredningstiden for Jordgrave 20 eller 25 Aar. Saa med 100 Begravelser/Aar skulde der være Plads til 2000 Grave! Med 2 Quadatmetre til hver bliver der hurtigt et problem --- og selv det er urealistisk tæt.
Som altid er Hjælpen nær: den ufejlbarlige, uerstattelige og uvurderlige Salmonsen har en grundig gennemgang, at læse paa:
[url]www.runeberg.org/salmonsen/2/2/0889.html[/url
Det er en lang Historie, men den dækker godt.

Jakob Ramlau

Æv, Indtastningen af url´en drillede ----- jeg beklager. Men prøv selv.

Peter Kristiansen

Jeg har læst et sted, at gravene på sydsiden af skibet og koret - lige i tagdryppet - var de bedste/ dyreste. Her var lunt og godt, og her dryppede vandet ned fra den hellige bygning. Og enhver der kom til gudstjeneste, og våbenhuset ligger som regel på kirkens sydside, så at her var de dyreste gravsteder. Så det er en kombination af noget helligt og noget meget verdsligt.
M.v.h. Peter Kristiansen

SusanneAndersen

Mange tak for jeres svar, som har givet mig noget at tænke over... Man kan godt forstå, at kirkegården på et tidspunkt blev flyttet ud af byen - jeg fortsætter indtastningen, nu med støtte i regnskabsbøgerne, som jeg slet ikke havde været opmærksom på (tak for linket).
M.v.h.
Susanne

John Damm Sørensen

Citat fra: Jakob Ramlau Dato 18 Nov 2020 - 09:41
Dit næsten "biologiske" Spørgsmaal om den saakaldte Formuldning af Ligene er pinligt relevant. I vore Dage er Fredningstiden for Jordgrave 20 eller 25 Aar. Saa med 100 Begravelser/Aar skulde der være Plads til 2000 Grave! Med 2 Quadatmetre til hver bliver der hurtigt et problem --- og selv det er urealistisk tæt.
Som altid er Hjælpen nær: den ufejlbarlige, uerstattelige og uvurderlige Salmonsen har en grundig gennemgang, at læse paa:
www.runeberg.org/salmonsen/2/2/0889.html
Det er en lang Historie, men den dækker godt.
Fix af URL.


SusanneAndersen

Til jord skal du blive...

Cathrine blev begravet i kirkegaarden udi den beste jord, der ellers kaldes Urtegaarden... - se nr. 63:

https://www.sa.dk/ao-soegesider/da/billedviser?epid=22681218#470396,84363738

:) Susanne