Liste over sognes beliggenhed i kommun - Gemme opslag på Daisy

Startet af Leif Starinsky von der Recke Bigler, 06 Nov 2020 - 00:09

Forrige emne - Næste emne

Leif Starinsky von der Recke Bigler

Jeg skal i gang med en større efterforskning i folketællinger fra 1950-1970. Men på dette tidspunkt er de inddelt efter kommune.

Jeg søger derfor en lister over hvilke kommuner, de sogne min slægt hidtil har boet i, nu er kommet til at tilhøre. Altså en liste der eventuelt både indeholder sogn, herred, amt og kommune. Krabsen har en kolonne med kommune, med den er tom for de sogne jeg har søgt på. Men kan dog finde kommunen i Danmarks statistikbank, men ikke i alle tilfælde.

Når jeg så har fundet kommunen, skal jeg bestille folketællingerne på nettet, men det vil tage så lang tid at bestille at de første bestillinger formentlig er udløbet før jeg for bestilt de sidste. På Daisy er der ingen mulighed for at tilføje en bestilling til en ønskeliste/venteliste.

Så jeg kan kun se 2 muligheder. Man kan bestille folketællingen og derefter afbestille den igen med det samme. Så vil den komme til at ligge under tidligere bestillinger og her vil man så efterhånden få en lang liste.
Eller man kan bestille den et stykke ud i fremtiden og derefter gå ind og forlænge bestillingen - men der kan man muligvis ikke bare ændre daten frem eller tilbage som man har lyst. Jeg har ingen erfaring med at ændre bestillinger.

Nogen medlemmer med gode ideer?
Mange hilsner
Leif
Leif Bigler
Forsker i slægterne Sihm, Vindum, Sejten, Bigler, Boysen, Beckmann, Starinsky, von der Recke m.fl.
Bruger MyHeritage, FamilySearch og Ancestry

Inger Buchard

Brug http://digdag.dk/
vælg dobbeltkort
her markerer du (under kirkelig inddeling) sogn og (under kommunal inddeling) sognekommune (det hed kommunerne fra 1920 til 1970)
Vælg i datofeltet folketællingsåret
Find bopælsstedet på kortet
klik på kortet der, hvor de søgte boede; tv dukker så de mange admininstrative afhængigheder op: overordnede, underordnede osv.

Det system bruger jeg, når jeg vil være sikker på, hvilken preussisk Gemeinde f.eks. en bestemt gård hørte til. Her vælger jeg så f.eks. 1885, og det fine ved digdag er, at det bagved liggende grundkort er umådelig præcist, når man forstørrer det tilstrækkeligt op.

Inger Buchard

Redaktør på DIS-Wiki

John Damm Sørensen

Jeg forsøgte lige at finde folketællingen fra 1950 for mit fødesogn.
Det ser ud til at virke med disse kriterier.
https://www.sa.dk/find/#q=folket%C3%A6lling%20borum%201950

Hilsen
John

Leif Starinsky von der Recke Bigler

Hej John og Inger

John
Tusind tak for tippet - det virker fortrinligt!

Inger
Jeg kendte godt digdag, men den forekommer mig noget langsom og uoverskuelig - i hvert fald i denne forbindelse.
Men tak for svaret

Mange hilsner
Leif
Leif Bigler
Forsker i slægterne Sihm, Vindum, Sejten, Bigler, Boysen, Beckmann, Starinsky, von der Recke m.fl.
Bruger MyHeritage, FamilySearch og Ancestry