Hvordan kommer ind en af aviser årgang 1945!

Startet af Annette Ilsøe Rasmussen, 15 Nov 2020 - 15:27

Forrige emne - Næste emne

Annette Ilsøe Rasmussen

Jeg har forsøgt gennem mediestream/aviser, jeg ville kigge på en af aviser fx Viborg - årgang 1945, men jeg kunne ikke komme gennem.
Jeg aner ikke om hvordan man kan få adgang til Viborg aviser!!

Nogen kan give mig et råd om hvordan...

mvh
Annette 

Asger Berg

På KB' s hjemmeside står der: "Lidt under halvdelen af aviserne i vores samling findes digitalt og kan søges frem i Mediestream, som indeholder aviser fra 1666 til 2013. Årgange udgivet før 1. januar 1921 kan du læse i hjemmefra, mens du skal møde op på Det Kgl. Bibliotek for at kunne læse i nyere årgange. De såkaldt ejerløse aviser i Mediestream kan du desuden læse i på en lang række folkebiblioteker."

En af de ejerløse er Viborg Stifts-Tidende. Så her er din mulighed.

Mvh Asger
Med venlig hilsen
Asger Berg

www.hillerødlokalhistoriskeforening.dk
Hillerød Lokalhistoriske Forening

Poul G. Michelsen

Alle aviserne er frit tilgængelige på Mediastream, hvis de er mere end 100 år gamle.
For nyere aviser er adgangskravene bestemt af de enkelte aviser.
For mange aviser er der adgang, hvis man abonnerer på avisen.
Hvis ikke du vil tegne abonnement på aviserne, kan du prøve at få hjælp i "Hjælp til opslag".
Med venlig hilsen
Poul G. Michelsen

Bente Wanning

#3
Mange større danske biblioteker har adgang til de ejerløse aviser, så der kan disse læses gratis.
Nogle større arkiver rundt om i landet har også gratis adgang. (jeg læser på Aalborg Stadsarkiv) f.eks

De fleste aviser er jo beskyttet af ophavs rettigheder. f.eks Nordjyske Medier koster adgang ca 500 kr om året eller kr 25 for 1 døgn.
Venlig hilsen
Bente Wanning 
Hjørring amt <Skæve<Voer<Astrup<Åsted sogne
Hals Arkiv 9370
Medlem af DS Danmark -

John Damm Sørensen

Der er fri adgang på Det kongelige Bibliotek i Købenavn og Aarhus (tidligere Statsbiblioteket)

Jeg kommer af og yil på Det kongelige Bibliotek så, hvis du skriver, hvad du søger, kan jeg måske slå det op.

Hilsen
John