Anton Sørensen, Nr. Økse Enge

Startet af klindhardt, 08 Nov 2020 - 22:46

Forrige emne - Næste emne

klindhardt

Hej

I FT'er fra 1901 til 1925 er han og familien skiftesvis bosat på matr.nr. 7a, 7c, 18 og 18b. Jeg har kigget i realregister for Brovst i periode og kan slet ikke finde disse matrikelnumre.
I FT1940 er sønnen Klaus Sørensen "husfader" af matr.nr 7c/e.

Jeg har bladret det meste af registerne igennem. Er der nogle som har et fif for hvordan jeg kan finde ejerne/køb af disse?

mvh
Kristian

Britta Hansen

#1
Klaus Sørensen bor på matr.nr. 7c Nr. Økse By, Brovst iflg. FT1940
Se Ejendommens blad i Tingbogen
Ejendommen er beliggende Nr. Økse Engvej 18, Brovst

Anton Sørensen købte denne ejendom i 1910 matr.nr. 7c m.fl., kan du se i Tingbogen.
Venlig hilsen
Britta Hansen

britta.hansen12@gmail.com

Britta Hansen

#2
Ejendommens ældre blad i Realregistret

I FT1901 boede Anton Sørensen på matr.nr. 18l Nr. Økse By, Brovst
Ejendommens blad i Tingbogen
Ejendommen ligger Lyngvej 18, Halvrimmen, 9460 Brovst -  Se BBR-meddelelse

I FT1906 jeg tror, at familien også bor på 18l. Næste familie på listen bor på 18k, som er naboejendommen Lyngvej 20

Lyngvej 18 set fra luften - på Danmark set fra Luften - Ophav: Aalborg Luftfoto

Nr. Økse Engvej 18 på Danmark set fra luften. Der er to billeder - Ophav: hhv. Sylvest Jensen og Aalborg Luftfoto
Venlig hilsen
Britta Hansen

britta.hansen12@gmail.com

Britta Hansen

I FT1911 bor Anton Sørensen og familie på 7c
Venlig hilsen
Britta Hansen

britta.hansen12@gmail.com

Britta Hansen

I fortsættelse af mit tidligere indlæg
CitatI FT1901 boede Anton Sørensen på matr.nr. 18l Nr. Økse By, Brovst
Ejendommens blad i Tingbogen
Ejendommen ligger Lyngvej 18, Halvrimmen, 9460 Brovst
får du her ejendommens blad i Realregistret - matr.nr. 18l Nr. Økse By, Brovst
Venlig hilsen
Britta Hansen

britta.hansen12@gmail.com

klindhardt

Wow tak Britta!
Det var virkelig en dejlig masse og godt fundet!

Ha' en rigtig dejlig aften :D

klindhardt

Men gad vide hvor de bor i de to år fra 18l, solgt i 1908 til købet i 1910 af 7c ?

klindhardt

Ved sønnen Sørens konfirmation i 1910, står der "Husmand Anton Sørensen og Hustru Mette Marie Pedersen, Bomhuset". Det kan jeg ikke finde i Nr. Økse ...

Erling Agesen

Bomhuset er formentlig i Brovst By; her var i hvert fald Bomgården i byens østligste udkast.
Bomhuset husker jeg ikke, men det det er omtalt: https://arkiv.dk/vis/3099658
Prøv evt. at kontakte Lokalhistorisk Arkiv for Øster Han Herred
Med venlig hilsen
Erling Agesen

Erling Agesen

Bomgården er indtegnet på Lave målebordsblade 1928-1940 (men ikke Bomhuset)
Med venlig hilsen
Erling Agesen

klindhardt

Tak Erling! Jeg prøver at skrive til dem :)

klindhardt

Kære Britta

Hvordan finder du frem til hvilken side af realregisteret du skal kigge på? Jeg kan kun ved at skulle bladre igennem samtlige - tænker at der må være en hurtigere måde?

Britta Hansen

#12
Kære Kristian

Hvis ejendommens blade ligger i nummerorden, det gør de i Tingbogen og ofte i Realregistret, så skal jeg blot kende matr.nr.
Realregister:
Hvis ikke i nummerorden, går jeg via navneregister med protokol og sidehenvisning - navneregister findes dog ikke altid.
Ellers bare bladr, bladr. bladr ....... og her kan flere ejerlav i sognet godt ligge hulter til bulter, andre gange kronologisk.

Den ejendom som Erling fandt i Lokalhistorisk Arkiv for Øster Han Herred Matrikelkort over Bomhuset i Brovst Matr. Nr. 22f, slog jeg op i Tingbogen:
Matr.nr. 22f er inddraget under 22e Brovst
Venlig hilsen
Britta Hansen

britta.hansen12@gmail.com

klindhardt

Godmorgen Britta

Okay. Så fx Anton Sørensens far Søren Sørensen er i FT1901 bosiddende på matr.nr 16a og nævnt som husejer.
Jeg blarede igennem realregister uden held. Så kiggede jeg i navneregister https://www.sa.dk/ao-soegesider/da/billedviser?epid=16501812#28258,3073278 der synes jeg heller ikke at kunne finde ham.

Jeg vil gerne lære det, så jeg selv kan finde frem; selvom det er hyggeligt at spørge herinde :)

Mvh
Kristian

Britta Hansen

#14
Hej igen

Navneregistret synes at være ældre.

Han bor på en parcel af matr.nr. 16a står der i FT1901.
Realregistret for Nr. Økse, Brovst er i rimelig orden, synes jeg.
Prøv at starte her på folio 378

16a, 16b, 16c er overført til separat blad: Tillæg folio 12.
Det finder du i den næste bog 1900 Brovst V B32-SP112 - 1939
Venlig hilsen
Britta Hansen

britta.hansen12@gmail.com

Britta Hansen

#15
På side 378 7. linje nedefra
matr.nr. 15p Nr. Økse 4.2.1887 skøde fra Niels Frandsen til Søren Sørensen
Henvisning til panteprotokol 24 side 63

15p Nr. Økse, Brovst findes ikke som separat matrikel i dag .
Tingbogen: Se Henvisningsblad - matrikelnr. oversigten - her ser vi, at 15p er lagt ind under 11a

Bog 24 side 63
Venlig hilsen
Britta Hansen

britta.hansen12@gmail.com

klindhardt

Du er sej Britta. Men se det fandt du jo frem til ganske hurtigt; som jeg brugte det meste af i går aftes på.
Jeg havde læst matr.nr. 16a, men du fandt frem til at det hvad 15p - hvordan?

I så fald kan jeg måske finde frem til om Søren Sørensen ejede sit forrige hus eller fæstede det.

mvh
Kristian

Britta Hansen

Citat fra: klindhardt Dato 17 Nov 2020 - 17:00
Jeg havde læst matr.nr. 16a, men du fandt frem til at det hvad 15p - hvordan?

Det står her:
På side 378 7. linje nedefra
matr.nr. 15p Nr. Økse 4.2.1887 skøde fra Niels Frandsen til Søren Sørensen
Venlig hilsen
Britta Hansen

britta.hansen12@gmail.com

klindhardt

Godmorgen Britta

Jeg tænkte nu mere hvordan fandt du frem til side 387 7. linje?

klindhardt

Hej Britta

Jeg tænker nemlig hvis jeg skulle prøve at finde frem til om huset i FT1880 var ejet af Søren Sørensen også eller om han lejede det - hvordan skulle jeg så gribe det an? Der stå blot nævnt "L.27" i folketællingen?

Og i FT1880 er han nævnt forpagter, men hvordan ville jeg kunne finde ud af hvem og hvornår han forpagtede huset?
Det samme med FT1870 - der står blot "1 Huus".

mvh
Kristian

Britta Hansen

#20
Hej Kristian

Har du nærlæst eller fået tydet, hvad Søren Sørensen rent faktisk køber på 15p, der er udstykket fra 15b, og er det din Søren Sørensen? Lå der et hus og boede han og familien dér? Der er flere Søren Sørensen i Nr. Økse, Brovst.

Med hensyn til forpagtning/leje af ejendomme må du undersøge i mulige fæsteprotokoller, jordebøger, brandforsikringsprotokoller, hvem der ejede ejendommen. Lejekontrakter kan være tinglæst.

Nogle gange kan du være heldig, at penneføreren på FT er fulgt samme rute, og at naboerne er de samme flere FT i træk. Det kræver så, at nogle af disse naboer kan findes i Realregistret.
Oftest finder vi kun ud af, hvor omtrent personerne boede.
Venlig hilsen
Britta Hansen

britta.hansen12@gmail.com

Erling Agesen


hvad Søren Sørensen rent faktisk køber på 15p, der er udstykket fra 15b, og er det din Søren Sørensen? Lå der et hus og boede han og familien dér?

En kommentar til beliggenheden af 15p:
Parcellen lå nord for byens gamle fælles grusgrav - Nr. Økse Fælled.
På de historiske matrikelkort vises det på kortene 1860-97 og senere; på det sidste af kortene, 1969-96 er grusgraven matrikuleret som nr. 48 og 49, men 15 p er der stadig.
Ved jordfordeling i 1981 er 15p udgået / inddraget under 11a
(https://www.sa.dk/ao-soegesider/da/billedviser?bsid=49933#49933,10675729)

Som jeg husker det, var der i 1950erne ikke et hus på arealet nord for grusgraven, men det kan der godt have været tidligere.
I den sydlige del af grusgraven var der et par beskedne huse - se evt.
http://www5.kb.dk/danmarksetfraluften/#zoom=18&lat=57.1217806418585&lng=9.587700963020326
og vælg ortofoto 1954.
Luftfoto: http://kb-images.kb.dk/DAMJP2/DAM/LuftfotoOM/0001/612/203/AAL_BL09-A1_025_011/full/full/0/native.jpg

Erling A.
Med venlig hilsen
Erling Agesen

klindhardt

Kære Britta og Erling

Jeg tænker at det må være den rigtig Søren Sørensen, da den Søren sælger 15p i 1903 til en Martinus Sørensen, som også er navnet på en af Søren Sørensen og Ane Marie Sørensens sønner, født i 1875 https://www.sa.dk/ao-soegesider/da/billedviser?bsid=28292#28292,3078017.

Men det virkede bestemt ikke som om at det var en familie med penge, så mon ikke at et hus på 15p ved grusgraven er revet ned for længst?