persondata lov

Startet af Bente Wanning, 27 Okt 2020 - 13:40

Forrige emne - Næste emne

Bente Wanning

Jeg oplever her i forum i flere opslag at personer født efter 1910 ikke må skrives om, såfremt de ikke skrives død indenfor de sidste 10 år

Jeg er også bruger i Facebook gruppen og der skriver man født efter 1920 og man skal også oplyse om person har været død i mere end 10 år 

Hvorfor denne forskel?

Venlig hilsen
Bente Wanning 
Hjørring amt <Skæve<Voer<Astrup<Åsted sogne
Hals Arkiv 9370
Medlem af DS Danmark -

Kathrine Tobiasen

Reglen med 1910 her i Forum har vi for at sikre, at man ikke uforvarende kommer til at spørge om oplysninger på en person, der stadig kan være levende. Man kan godt synes, at vi går med både livrem og seler, men vi besluttede os for denne grænse, da det er den Rigsarkivet bruger.

Facebook-gruppen har sin egen admingruppe, der egenhændigt opstiller de regler, der passer bedst for gruppen. Brugergruppen har nok en lidt anden sammensætning end Forum; der er flere nye forskere, som typisk vil spørge mere på personer fra 1900-tallet. Derfor har man i gruppen gjort meget ud af at præcisere netop denne regel.
Med venlig hilsen
Kathrine Tobiasen
Moderator

Bliv medlem af Danske Slægtsforskere. Det koster kun 290 kr. pr. år.

Gitte Johansen

Hej Kathrine

Jeg er stadig i tvivl om FT1930

Et tænkt eksempel.

Der bliver spurgt til en person, der er født før 1910. Vi finder en folketælling fra 1930, hvor vedkommende er i. Der står så nogle personer, der er født efter 1910. Det har vi altid måttet sætte ind før. Må vi ikke det mere??
Venlig hilsen
Gitte Johansen 8520 Lystrup

gittejohansen(snabel a)rocketmail.com

Kathrine Tobiasen

Hej Gitte

Det er dødbesværligt at omgås disse bestemmelser, og der kan altid findes eksempler, der strider mod hensigterne.

Folketællingerne kan betragtes som rent statistiske data, som der formelt ikke burde være noget i vejen for at gengive, og de ligger jo allerede forskellige steder på nettet, men vi ved jo alle, at man sagtens kan finde særdeles følsomme oplysninger i folketællingerne, og det samme gælde kirkebøgerne. Det er derfor, RA stoppede indtastningen af folketællinger efter 1906.
Det er givetvis svært at lave enkle, entydige bestemmelser, der dækker alle problemstillinger, og det er ikke vores skyld, at det bliver så besværligt og selvmodsigende at arbejde med. Men det er os, der må leve med dem og forsøge at navigere bedst muligt.

Mht at indsætte oplysninger fra en FT 1930 så vil jeg sige, at det altid vil være bedst et nøjes med et link, hvis det er muligt. Så har vi i hvert fald ryggen fri.
Hvis nogle oplysninger skal indsættes direkte i et indlæg, så tag et kig på oplysninger og brug din sunde fornuft. Er det bare lidt på kanten, er der den mulighed, at oplysningerne kan sendes som besked direkte til spørgeren.

Håber det her hjælper lidt, selv om løsningen langt fra er fuldkommen og entydig  ;)
Med venlig hilsen
Kathrine Tobiasen
Moderator

Bliv medlem af Danske Slægtsforskere. Det koster kun 290 kr. pr. år.

Gitte Johansen

Hej Kathrine

Tak for dit svar og selvfølgelig skal vi bruge vores fornuft. For det meste er det jo også bare et link, der sættes ind. Jeg får rigtig mange henvendelser fra medlemmer, der spørger mig direkte, fordi de ikke vil gøre noget forkert, men så er der jo ikke andre, der kan hjælpe til.
Venlig hilsen
Gitte Johansen 8520 Lystrup

gittejohansen(snabel a)rocketmail.com