Aller sogn i Fjelstrup sognekommune?

Startet af Inger Buchard, 08 Nov 2020 - 14:20

Forrige emne - Næste emne

Inger Buchard

Jeg prøver at forstå DigDags oplysninger om Fjelstrup og Aller sogne/sognekommuner. På vedheftede kortudsnit (1930) ses to enklaver i Fjelstrup sogn, som hører til Aller sogn. Trap (1965) bekræfter, at dele af Aller sogn hører under Fjelstrup sognekommune. Sådan har det også været før 1920.

Hvad er historien bag enklaverne? Generelt gælder i Sønderjylland, at sogn og sognekommune har samme udstrækning.

Inger Buchard
Redaktør på DIS-Wiki

John Damm Sørensen

digdag.dk angiver dette værk som kilde:
Harry Christensen: Danske Landkommuner 1842-1970. Viborg 1976
Der henvises her til sognets oprettelse efter genforeningen i henhold til skrivelse af 26/1 1921, måske denne skrivelse kan kaste lys over mysteriet om de to enklaver?

Hilsen
John

Inger Buchard

Den oversigt er jeg meget glad for - tak for linket

Men: selv om Aller først oprettes i 1921 (sønderjyske sogne var ikke omfattet af sognekommuneordningen fra 1840'erne), så er problemet ældre: i preussisk tid fandtes der Gemeinde, og også i Gemeindeinddelingen ligger den eksklaver af Aller sogn i Fjelstrup Gemeinde.

Er Store- og LIlleanslet årsagen?

Inger Buchard
Redaktør på DIS-Wiki

John Damm Sørensen

Jeg tænkte,, at skrivelsen kunne lede videre til andet materiale. Men jeg ser nu, at der er et afsnit i Danske Landkommuner om Sønderjylland, hvoraf det fremgår, at Indenrigsministeriet skulle godkende fremtidig inddeling af sognekommuner efter indstilling fra nedsatte sogneudvalg. Spørgsmålet er så, hvor i Indenrigsministeriets arkiver disse godkendelser er gemt.
Skrivelsen fra 26. januar 1921 fremgår desværre ikke af Ministerialtidende, som den ellers burde.


Hilsen
John

John Damm Sørensen

Sammenlægningerne i Haderslev Amt skal åbenbart søges under journalnummer 2800.
https://www.sa.dk/ao-soegesider/billedviser?bsid=232701#232701,44308452

Hilsen
John