Måske navnesammenfald og kopi af skøder ??

Startet af Keld Sørensen, 03 Nov 2020 - 07:40

Forrige emne - Næste emne

Keld Sørensen

Jeg har en person fra Århus, som i sidste halvdel af 1940'erne har noget handelsaktivitet omkring "Hotel Brædstrup Kro", men aldrig får det gennemført pga. internering i Århus kort efter befrielsen.

I 1948-49 optræder hans navn igen med handel af et par små-huse i Østergade i nærheden af hotellet - og det giver iflg. familiefortællingen ingen mening, men der kan jo være tale om et navnesammenfald - der er nemlig en person af samme navn i området, men har dør i 1940, men kan jo have en efterkommer af samme navn.

Jeg tror jeg vil kunne opklare lidt mere ved at se afskriften/kopien af skøderne til handlerne med omtalte småhuse - men hvordan finder jeg dem - der er ikke nogen henvisninger i tingbogen, som jeg kan tyde - og er der ikke noget om, at man brugte GENNEMSLAGSKOPIER af skøderne på dette tidspunkt, men hvor er de så at finde:

https://www.sa.dk/ao-soegesider/da/billedviser?epid=16506571#29594,3336042 ud for nr. 5 - det bliver åbenbart IKKE solgt igen, men det kan jo ikke passe !

og nabohuset

https://www.sa.dk/ao-soegesider/da/billedviser?epid=16506571#29594,3336043 ud for nr. 2 , som sælges igen.

Tidspunktet for SALGET af det ene af husene kan godt passe med den økonomiske aktivitet i Århus i familien på tidspunktet - men det passer ikke ind overhovedet at købe disse huse, og det vil jeg jo gerne opklare !

Mvh
Keld Sørensen
Web: kelds.weebly.com

Keld Sørensen

Mvh
Keld Sørensen
Web: kelds.weebly.com

Britta Hansen

#2
Hej Keld

Den første ejendom viser
Enkefru Marie Louise Heiden sælger ejendommen matr. Nr. 2m Brædstrup By, Ring til H.P. Hansen - udstedt eller tinglyst 3.10.1930.
Ejendommen i Tingbogen:
Den 8.12.1967 lyses skifteretsattest som adkomst for fru Bodil Marie Ballum Hansen.

H.P. og Bodil Marie blev viet i Grædstrup 30.9.1910 Denne Hans Peter Hansen blev født 6.8.1875 i Grædstrup, står der på vielsen.
Denne H.P. døde 30.6.1967 i Brædstrup - han var fhv. kontorfuldmægtig. Bopælen var Østergade 7.

Naboejendommen viser handler i 1949.

Skøde- og panteprotokoller efter 1927 er ikke on-line.
Venlig hilsen
Britta Hansen

britta.hansen12@gmail.com

Britta Hansen

#3
Læs i Rigsarkivets vejledning Køb og salg af ejendomme hvordan du får fat i skødegenparter mm. i afsnittet
1927- ca. 2000
Sådan finder du oplysninger om et skøde, en servitut eller en pantehæftelse
Venlig hilsen
Britta Hansen

britta.hansen12@gmail.com

Britta Hansen

Hans Peter Hansen i FT1940 boende Østergade 7. Han var kontorassistent på Dommerkontoret.
Venlig hilsen
Britta Hansen

britta.hansen12@gmail.com

Keld Sørensen

Rigtig mange tak for dit fyldige svar - desværre opdager jeg det ved en tilfældighed, da jeg IKKE har fået besked via mail !
Det må jeg lige have rettet !

Men der var altså flere H.P Hansen'er, ud over ham, jeg fandt, der døde i 1940 !

Endnu engang mange tak ... også for linket til Rigsarkivet !
Mvh
Keld Sørensen
Web: kelds.weebly.com