Holbøl omkr. 1840: Lyksborg fogderi

Startet af Inger Buchard, 20 Okt 2020 - 10:08

Forrige emne - Næste emne

Inger Buchard

Dig-dag har som bekendt fremragende kort - se vedheftede over Holbøl sogns jurisdiktioner 1840. Her ses et område bag blå streg nv. for Kelstrupskov, som hørte til godset Kelstrup. Klikker man i Digdag-versionen på området, for man oplysninger om tilhørsforhold

Men selv om kort er præcist, bliver jeg forvirret. I Schlabers tabelværk over Administrative tilhørsforhold ... nævnes, at Kelstrup hører under Lyksborg Fogderi. Digdag fortæller, at Kelstrup hører under Gråsten gods

Kigger jeg på DAISY, finder jeg ikke et fogderi med navn Lyksborg, men - under forklaringen til Gråsten Husfogderi - flg. sætning:
Desuden fandtes der husfogder på Graasten og Augustenborg og i ældre tid også på de små alsiske gårde.

Findes der en forklaring på, at Gråsten husfogderi (også) kaldes Lyksborgsk?

Inger Buchard
Redaktør på DIS-Wiki

John Damm Sørensen

#1
Hej,
Her er noget i Trap om Lyksborg
https://babel.hathitrust.org/cgi/pt?id=uc1.b3109743&view=1up&seq=216&q1=lyksborg

ODS har denne forklaring
"2) indtil 1864: embedsmand i Slesvig og Holsten, som bl. a. havde tilsyn med offentlige bygninger, veje og skove"
Salmonsen har denne forklaring
http://runeberg.org/salmonsen/2/11/0928.html

Hilsen
John

Inger Buchard

Hej John

Tak for linksene
Trap 1864 har jeg stående i reolen; der er intet svar at hente

Og Salmonsens forklaring om Husfoged kendte jeg ikke, men begrebet er fint forklaret på DAISY

I mellemtiden er jeg kommet på, at det fo., som Schlaber bruger, ikke handler om fogderier, men om forst....
LAS på archinsys.de giver kun oplysninger om tre overordnede forstdistrikter i Schleswig-Holstein: Trittau, Kiel og Schleswig - men kildesamlingen er mangelfuld, så måske var der en skovforvaltning på Glücksburg, der dækkede skovene på Sundeved og Als for de Gråstenske besiddelsers vedkommende.

Jeg tror ikke, jeg kommer det nærmere foreløbig, og tak for inputtet

Inger Buchard
Redaktør på DIS-Wiki