Statens arkiver - Forbedringsforslag

Startet af Georg Brandt Christensen, 25 Sep 2020 - 21:57

Forrige emne - Næste emne

Georg Brandt Christensen

Hej
Nedenfor finder I en liste over de forbedringer af SA-hjemmesider og funktioner som vi foreslår bliver sendt til Statens Arkiver i forbindelse med det i AO-referatet af 26/8 2020 omtalte arbejde med at forbedre brugernes anvendelse af Statens arkivers hjemmesider.
Se tråd: https://forum.slaegt.dk/index.php/topic,124603.0.html

Vi vil meget gerne have jeres ideer med også.
Skriv disse i jeres indlæg, og skriv eventuelle kommentarer vedrørende nedenstående punkter. Tilkendegiv meget gerne om I er enige eller ej i forslagene.

Listen vil blive udbygget med de kommentarer/forslag som I kommer med.

Sidste dag for kommentarer er onsdag den 30. september 2020.
Derefter vil jeg kompilere listen og sammen med Slægt og Data prioritere punkterne hvorefter listen bliver sendt til Statens Arkiver og deres samarbejdspartner.


1.   I www.sa.dk bør der på alle sider være et søgefelt, hvor man kan søge på eksempelvis: "borgerlige vielser" eller "fadderskabssager", hvorefter man kommer direkte til Arkivalie søgefeltet i SA, hvor man så kan taste sogn og årstal.
Hvis man gør det i "Google" kommer man direkte til det. Den omvej burde ikke være nødvendig!
Ligeledes bør søgefaciliteten kunne søge efter oplysninger på alle SA's websider.

2.   Når man har fundet en bestemt post langt inde i en kirkebog og skal hente data til reference til sit slægtsprogram, skal man tilbage til side 1 i bogen for at se sogn og man skal flytte den lodrette streg i venstre side for at kunne se kirkebogens årstal. Der burde være et felt på siden, hvoraf den præcise reference, man står på, fremgår, så man kan "klippe/klistre" den ind i sit referencefelt i slægtsprogrammet med tillæg af kirkebogsside og løbenummer.

3.   I Daisy er begreberne "arkivskaber og arkivserie" vanskelige begreber at arbejde med. De må være udtænkt af en arkivar med andre behov og forudsætninger end en bruger af Rigsarkivet on-line.
AJ-journaler er eksempelvis ikke en praktisk betegnelse for en bruger.
Hvorfor ikke springe "AJ" over og kalde det "bidragssager" – eller hvad der nu er det rigtige? OJ-sager = familieretlige sager o.s.v. En erfaren slægtsforsker har selvfølgelig lært disse betegnelser udenad, men let tilgængeligt er det ikke!

4.   I kirkebøgerne har jeg fundet mange eksempler på, at årstallene i indekset (efter sogn er valgt) ikke passer med indholdet af bøgerne.

Eksempel 1: ny skanning i farver: Helligånd Sogn, konfirmerede drenge. Indekset siger fra 1889 – 1891, men side 18 opslag 23 slutter med 1897. Det gør det svært at finde tingene!

Eksempel 2: gammel skanning: Vindum Sogn, Kontraministerialbog (1813-2003). Den sidste optegnelse er "døde 1975". De forskellige kategorier slutter på forskellige tidspunkter, hvilket naturligvis er ok, men ingen går til 2003. Det giver forgæves opslag!

5.   Listen over begivenheder, i de opbrudte kirkebøger, bør være sorteret sammen på årstal når man åbner et sogns kirkebøger, og ikke som nu sorteret alfabetisk så man skal scrolle ned i listen for at finde den næste begivenhedstype for et årstal.
Eks. Vordingborg sogn – Kontraministerialbog – Nye farver:   
Døde kvinder 1814 - Døde kvinder 1822
Døde kvinder 1823 - Døde kvinder 1831
Døde kvinder 1831 - Døde kvinder 1836
Døde kvinder 1837 - Døde kvinder 1841
Døde kvinder 1841 - Døde kvinder 1845
Døde kvinder 1846 - Døde kvinder 1851
Døde kvinder 1852 - Døde kvinder 1858
Døde kvinder 1859 - Døde kvinder 1866
Døde kvinder 1867 - Døde kvinder 1875
Døde kvinder 1875 - Døde kvinder 1883
Døde kvinder 1884 - Døde kvinder 1890
Døde kvinder 1891
Døde mænd 1814 - Døde mænd 1822
Døde mænd 1823 - Døde mænd 1831
Døde mænd 1831 - Døde mænd 1836
Døde mænd 1837 - Døde mænd 1841

Skal man se på f.eks. Viede i 1814-1822 i ovenstående sogn skal man, på en 21" skærm, scrolle ca. 70 cm ned. Det må være meget værre på en 15" skærm og mindre.

6.   Man bør kunne bevare koordinaterne for side-, top- og bundmargerne for en side når man kigger et arkivalie igennem.
P.t. kan man risikere både at skulle scrolle sideværts og nedefter hver eneste gang man bladrer fra side til side.
Problemet er særligt stort hvis der er en stor ikke anvendt højre margen på siderne, eller topmargenen med overskrifter er meget stor.
Det fungerede i den gamle viewer og gjorde musearbejdet meeeeeeget mindre.

7.   Man bør kunne markere flere sider ad gangen når man har åbnet et arkivalie så de markerede sider bliver loadet medens man læser én side.

8.   Det ville være dejligt om man kunne indeksere et arkivalie medens man ser dette igennem.
Det betyder at man, og andre, hurtigt vil kunne finde en bestemt side når man har åbnet et arkivalie. Funktionen fandtes i den hedengangne viewer fra Utilis.
Når man havde indekseret et arkivalie kunne dette uploades til Utilis hvorfra andre brugere kunne hente arkivaliet med indeksering.

M.v.h. Georg Brandt Christensen

http://igbc.dk

Slægter: Brandt, Refslund, Lautrup, Kristensen, Christoffersen, Stampe, Tvede

Jesper Nerløe

#1
Hej

Jeg er enig i de forslag som p.t. er listet (1-8).

Her er mine forbedringsforslag, som omhandler teknisk adressering af kilder på AO (linkning/URL'er):

Citat fra: OrdforklaringHurtig ordforklaring til de ikke-tekniske:
URL: en unik adresse (sti) til en side eller fil på nettet (begynder eks. med http://www... osv. eller https://www... osv.).
Link: er en kode som indeholder en URL. Det er den kode du indsætter på en hjemmeside, og som åbner den ønskede side i en browser når du klikker på det.
(på forum.slaegt.dk omdannes URL'er automatisk til klikbare links, når du indsætter dem i et indlæg)

1. Permanente URL'er (permalinks):
- gør at du (som nu) kan indsætte links til AO-sider eller -filer på egen hjemmeside eller i slægtsprogrammer.
- ændres aldrig, medmindre at selve ressourcen skifter navn eller flyttes (hvilket yderst sjældent bør være nødvendigt).
- kan benyttes som pålidelig kildehenvisning, også i fremtiden, fordi ressourcen/kilden ikke pludselig forsvinder og sporet dermed ender 'blindt'.

2. Viderestilling/omdirigering af ændrede URL'er:
- sikrer at gemte links til ressourcer som ikke længere kan tilgås via den gamle URL, automatisk omdirigeres til ressourcens nye placering.
- gamle links vil fortsat virke
- giver god tid til at ændre store mængder af gamle links til nye (på hjemmesider og i slægtsprogrammer)

3. Menneskeligt læsbare URL'er ('Semantiske' URL'er):
- overgang fra kryptiske system-URL'er (f.eks. https://www.sa.dk/ao-soegesider/da/rif/select/7/16925558) til menneskeligt læsbare URL'er (f.eks. https://www.sa.dk/ao/folketaellinger/)
- er læsbare for mennesker, fordi de er hierakisk opbygget og indeholder genkendelige ord (f.eks.: /kirkeboeger/vejle/vejstrup/kontraministerialbog) i stedet for kryptiske koder og uigennemskuelige tal-serier (f.eks. https://www.sa.dk/ao-soegesider/da/billedviser?bsid=171756#171756,28839746)
- er brugervenlige når de f.eks. indsættes som kildehenvisning i fora mv., fordi de er selvforklarende (du kan se hvad der linkes til)
- eksempel på hvordan en fremtidig, permanent URL til en kirkebog kan se ud: https://www.sa.dk/ao/kirkeboeger/vejle/vejstrup/kontraministerialbog-1876-1889/52 (hieraki: sa.dk/ao/kirkeboeger/{amt}/{sogn}/{KB-version}/{opslags-nr})

(ovenstående kan måske opleves meget teknisk for de ikke-tekniske, men jeg har forsøgt at forklare det i så 'menneskeligt' et sprog som jeg kunne)
De bedste hilsener
Jesper
---

Webudvikling · Historie · Slægtsforskning
Anetavle / Aneliste

Christian Konstmann Autzen

De sydslesvigske kirkebøger burde gøres tilgængelige på Statens Arkivers hjemmeside, på linie med (øvrige) danske kirkebøger.

Nu, hvor de er tilgængelige på den tyske hjemmeside www.archion.de, så er der ikke længere spærring mod at gøre dem tilgængelige på nettet - det er jo gammel dansk kulturområde.

Hjemmesiden www.archion.de har jo også de gamle østpreussiske og vestpreussiske kirkebøger - så hvorfor kan Danmark så ikke også få de danske kirkebøger fra Sydslesvig med ?

Hilsen
Christian
Min slægt: Autzen, Konstmann, Nansen, Hegelund, Sønberg, Matzen, Schmidt, Kruse, Wolf. Min hustru's slægt: Mærsk, Fogh, Møller, Hark, Lund, Aaskou, Blom, Dethlefsen, Beyer, Troels Winther.

Inger Buchard

Jeg vil foreslå,
1.
at tegnsættet på www.sa.dk/find og /daisy bliver tilpasset, så
ä læses som æ
ö læses som ø
aa læses som å
ü læses som y
Argument: det er meget svært at gennemføre, at indtastninger af tysksprogede kilder skal foretages kildetro, bortset fra danske stednavne, der skal noteres i deres nuværende stavemåde. Det er svært for indtasterne at skrive Sören (som der står), når nu Søren ligger i fingrene. Søgningen i de indtastede kilder vil også blive enklere, når man ikke skal huske at søge både Sören og Søren.
2.
At tolerance-feltet for museklik bliver bredere på f.eks. https://www.sa.dk/ao-soegesider/da/geo/geo-collection/5
Når man leder efter et bestemt opslag ved at klikke systematisk på f.eks. hver 10. post, er det træls, at listen 'klapper sammen', hvis man ikke rammer præcist

Inger Buchard
Redaktør på DIS-Wiki

Jesper Nerløe

Enig med Inger Buchard i nr. 2. Det er et irritationsmoment når listen lukker sammen (i øvrigt kan hele navigations-/bladredelen optimeres).

Jeg kan tilføje at også navigationsdelen på forsiden for 'Kirkebøger fra hele landet' også har plads til forbedringer:

F.eks. koster det ekstra tid/besvær/muserul når man i rullemenuen for 'Amt' og 'Arkiv' (gælder også Folketællinger osv.) allerede har valgt et emne, og vil vælge et nyt fra menuen. Her skal man på ny scrolle ned fra toppen af listen, i stedet for at rullemenuen husker placeringen, så man med det samme kan fortsætte ned ad listen.

Selve funktionaliteten bør generelt gøres mere intuitiv (det gælder nærmest for alt på SA/AO).
De bedste hilsener
Jesper
---

Webudvikling · Historie · Slægtsforskning
Anetavle / Aneliste

Inger Buchard

Vedr. mit forslag nr. 1 c:
Det er gået op for mig, at aa = å, dvs. søger man Åbenrå på DAISY, ser man også Aabenraa.
Det må være sket fornylig

Vedr. mit forslag 1 a, b, d:
Men det gælder stadig, at søger man på www.sa.dk/find 'Jørgen' + 'alfabetiske', så finder man i de preussiske lægdsruller fra Haderslev amt ingen, der er indtastet Jörgen, og det må siges at være en mangel, da kravet er, at personnavne skal indtastes som de står, dvs. Jörgen. Det er der nok ikke mange rigsdanskere, der er klar over, så de finder ikke alle Jørgen, Jørgensen, Møller, Østergaard osv.

Det ville desuden være en lettelse for de mange tyske brugere af www.sa.dk, at de kunne slippe for problemet med de danske særtegn

Inger Buchard
Redaktør på DIS-Wiki

Marianne Lund

#6
Hej

Er det muligt at få nedenstående skifteprotokol skannet?

København, Københavns Amts Søndre Birk, Skifte- og registreringsprotokol, 1853-1868

-----------------------------------------

Skifteregistret er her:

https://www.sa.dk/daisy/m2r?id=10166718
Arkivserie: Skifteregister (1832 - 1891)
Arkivskaber: Københavns Amts Søndre Birk (1)
Arkivinstitution: Rigsarkivet
Medietype: Brugskopi, Mikrofilm 35 mm
Beskrivelse fra/til: Registerperiode/Navn (Periode, Navn)
Indhold fra: 1853,1868
Indhold til: Ingen beskrivelse
Pakkens Nr: M-4785

-----------------------------------------

Registret er skannet, og det er her:
https://www.sa.dk/ao-soegesider/da/billedviser?bsid=469419#469419,33961889

Københavns Amts Søndre Birk (1)
Skifteregister
1853,1868

Med venlig hilsen Marianne

Marianne Lund

#7
Hej

Er det muligt at få alle skannede kirkebøger fra FamilySearch på SA/AO?

Hos AO findes kun de kirkebøger som findes under Denmark Church Records, 1484-1941. Kirkebøger under FamilySearch Catalog findes ikke hos AO.

-------------------------------------------------------------------------------------------------

Man kan finde kirkebøger hos FamilySearch to steder:

https://www.familysearch.org/search/image/index?owc=https://www.familysearch.org/service/cds/recapi/sord/collection/2078555/waypoints (Denmark Church Records, 1484-1941).

https://www.familysearch.org/search/catalog (FamilySearch Catalog).
Med venlig hilsen Marianne

Kirsten Sanders

Hej Georg

Ad dit pkt. 5.
Jeg er ikke enig i, at sorteringen skal ændres. Jeg synes tværtimod, at det er meget nemmere, når man fx leder efter en kvinde, der er død, at man kan gå direkte fra den ene kirkebog til den næste uden at skulle bladre forbi en hel masse forskellige andre (fødte, viede, konfirmerede, etc) for at komme til den næste tidsperiode. Og det samme gælder for viede, fødte, etc.

Venlig hilsen
Kirsten
Bliv medlem af Danske Slægtsforskere - det koster kun 290 kr om året.

Jesper Nerløe

#9
Citat fra: Kirsten Sanders Dato 27 Sep 2020 - 13:44
Hej Georg

Ad dit pkt. 5.
Jeg er ikke enig i, at sorteringen skal ændres. Jeg synes tværtimod, at det er meget nemmere, når man fx leder efter en kvinde, der er død, at man kan gå direkte fra den ene kirkebog til den næste uden at skulle bladre forbi en hel masse forskellige andre (fødte, viede, konfirmerede, etc) for at komme til den næste tidsperiode. Og det samme gælder for viede, fødte, etc.

Hej Kirsten

Det ville du undgå hvis sorteringsmulighederne blev optimeret. F.eks. kan der laves en funktion, så man blot skal indtaste/vælge et årstal. Herefter vil alle dokumenter med irrelevante årstal forsvinde fra listen, og du får noget der ligner det her:

1826

Døde kvinder 1813 - Døde kvinder 1829
Døde Kvinder 1813 - Døde Kvinder 1893
Døde kvinder 1814 - Døde kvinder 1876
Døde mænd 1825 - Døde mænd 1840
Fødte kvinder 1822 - Fødte kvinder 1830
Fødte mænd 1822 - Fødte mænd 1830
Jævnførsler kvinder 1824 - Jævnførsler kvinder 1828
Jævnførsler mænd 1820 - Jævnførsler mænd 1830
Konfirmerede kvinder 1820 - Konfirmerede kvinder 1826
Konfirmerede kvinder 1826 - Konfirmerede kvinder 1832
Konfirmerede mænd 1820 - Konfirmerede mænd 1826
Konfirmerede mænd 1826 - Konfirmerede mænd 1832
Viede 1820 - Viede 1826
Viede 1826 - Viede 1833


Det kunne også laves, så du både kan selektere ud fra årstal OG køn:

1826, Kvinder

Døde kvinder 1813 - Døde kvinder 1829
Døde Kvinder 1813 - Døde Kvinder 1893
Døde kvinder 1814 - Døde kvinder 1876
Fødte kvinder 1822 - Fødte kvinder 1830
Jævnførsler kvinder 1824 - Jævnførsler kvinder 1828
Konfirmerede kvinder 1820 - Konfirmerede kvinder 1826
Konfirmerede kvinder 1826 - Konfirmerede kvinder 1832
Viede 1820 - Viede 1826
Viede 1826 - Viede 1833

Eller helt undlade årstal og blot vælge døde kvinder:

Kvinder, Døde

Døde kvinder 1813 - Døde kvinder 1829
Døde Kvinder 1813 - Døde Kvinder 1893
Døde kvinder 1814 - Døde kvinder 1876
Døde kvinder 1829 - Døde kvinder 1846
Døde kvinder 1847 - Døde kvinder 1861
Døde kvinder 1861 - Døde kvinder 1890
Døde kvinder 1876 - Døde kvinder 1892


I det hele taget trænger funktioner og indstillinger på AO til en gevaldig overhaling og nytænkning. Ovenstående eksempler er ikke nødvendigvis de mest optimale, og kan uden tvivl udtænkes mere brugervenligt.
De bedste hilsener
Jesper
---

Webudvikling · Historie · Slægtsforskning
Anetavle / Aneliste

Kirsten Sanders

Hej Jesper

Enig  ;D. Der burde bare være overskrifter, som man kunne klikke på og så få den sortering, man gerne vil have.

Venlig hilsen
Kirsten
Bliv medlem af Danske Slægtsforskere - det koster kun 290 kr om året.

Jesper Nerløe

#11
Hej Kirsten

Rullemenuer vil fylde mindre på skærmen (ellers skal du til at scrolle som nu, hvor 'overskrifterne' forsvinder ud af skærmen).

Der behøver vel blot at være tre rullemenuer (som er lette at ramme med musen):

[Køn: Mand/Kvinde]
[Årstal: 1801/.../1825/1826/.../1881]
[Type: Fødsler/Konfirmationer/Vielser/Døde/Jævnførselsregistre/... osv.]


Tilføjelse:
Alternativt kan det være tre knapper (Køn, Årstal og Type) som hver især åbner et 'vindue' (på den samme skærm), hvor man kan vælge [Køn|Årstal|Type] med et enkelt klik - uden at skulle scrolle ned i en menu.

Sidstnævnte vil nok være mere brugervenligt, tænker jeg.
De bedste hilsener
Jesper
---

Webudvikling · Historie · Slægtsforskning
Anetavle / Aneliste

Kirsten Sanders

Hej Jesper

Det har du da ret i.

VH
Kirsten
Bliv medlem af Danske Slægtsforskere - det koster kun 290 kr om året.

Mikkel Eide Eriksen

#13
Hej :)

Jeg vil gerne tilslutte mig de afgivne forslag, med understregning at permalinks/omdirigering bør være stålsat før en evt. ny semantisk model tages i brug.

Det interne AO-system skal ikke give mulighed for at slette et billede eller omdøbe en billedserie mm. uden at der enten automatisk eller manuelt oprettes omdirigering. Det bør ikke blot være en del af arbejdsgangen, men en teknisk begrænsning i systemet, at links vil være gyldige i al fremtid.

I særtilfælde (læk af persondata, osv.) skal der naturligvis være mulighed for at en af Rigsarkivets særligt autoriserede medarbejdere kan markere links midlertidigt eller permanent ugyldige, men der bør i så fald vises en meddelelse til brugerne, og skal ikke være noget man kan "komme til" under rutinemæssige opdateringer.


Iøvrigt vil jeg gerne minde om de forslag vi som forening indsendte i 2017. De blev oplistet i referatet dengang, men da man på hjemmesiden kun linker referater tilbage til april 2018, er her direkte link + backup hos archive.org:

https://www.sa.dk/wp-content/uploads/2017/08/Referat-med-bilag-af-moede-i-Arkivalieronlines-brugeraad-juni-2017.pdf
https://web.archive.org/web/20200927144031/https://www.sa.dk/wp-content/uploads/2017/08/Referat-med-bilag-af-moede-i-Arkivalieronlines-brugeraad-juni-2017.pdf


Endelig vil jeg også gerne, som tidligere, foreslå at bestillingsknapperne i Daisy markeres grå eller lignende, hvis man allerede har en åben bestilling på den givne pakke. Dette vil især hjælpe meget ved de pakker der findes under flere forskellige arkivserier (fx. er der ofte en arkivserie både for en given protokolrække og for deres navneregistre, uagtet at registrene findes i selve protokollerne, og altså de samme pakker), og også i de tilfælde hvor arkivserien indeholder mange pakker, så man kan se hvor man er nået til, når man er ved at bestille en længere række. Der må også meget gerne indsættes en markering af hvilke pakker man tidligere har haft bestilt og afleveret, med visning af afleveringsdatoen ved siden af knappen.

Det er disse bestillingssider, jeg mener:
https://www.sa.dk/daisy/fysiske_enheder_liste?heid=1546683&henid=1546683&epid=1546683

mvh
Mikkel
Interesse: alt Gilleleje plus Lindberg/Humble (SE/DK) Svane (Mors) Behringer (Alsace/DK/NO) Bortvig/Fleischer (Lolland)

Hjælper gerne med Sverige: https://forum.slaegt.dk/index.php/topic,153986

Jesper Nerløe

Hej

Nu hvor den 30. september er passeret, vil jeg høre om der (når det bliver aktuelt) vil blive postet en tilbagemelding på hvordan forslagene er blevet modtaget af SA?
De bedste hilsener
Jesper
---

Webudvikling · Historie · Slægtsforskning
Anetavle / Aneliste

Georg Brandt Christensen

Hej Jesper Nesbøe
Jeg har udsat afslutningen lidt fordi der formentlig kommer et par forslag mere.

Erfaringen siger at Rigsarkivet svar vil være Tak for forslagene. De vil indgå i vore overvejelser.

Det kan betyde at nogle eller ingen af forslagene bliver implementeret :o

Men så har vi da gjort vort bedste for at præge udviklingen.
M.v.h. Georg Brandt Christensen

http://igbc.dk

Slægter: Brandt, Refslund, Lautrup, Kristensen, Christoffersen, Stampe, Tvede

Jesper Nerløe

Hej Georg

Ja, jeg synes at de forslag vi har fremsat i tråden her giver rigtig god mening, og mange af dem påpeger faktisk blot at Rigsarkivets hjemmesider ikke er up to date eller følger tidens standarder for brugervenlighed og datasøgning.

Hvis ikke Rigsarkivet lytter til forslag fra en forening med 8.000 medlemmer, og brugere af netop Rigsarkivets hjemmesider, så lytter de ikke til nogen, tænker jeg.

Det må vi så håbe at de gør :)
De bedste hilsener
Jesper
---

Webudvikling · Historie · Slægtsforskning
Anetavle / Aneliste

John Nielsen

Hej Georg

Nu det går så godt, kan du så ikke minde dem om de mange vielsesafskrifter som de for godt 1 år siden sagde ville komme i starten af 2020.

Hilsen John Nielsen

Carl-Johan Bavnhøj Madsen

Hej Georg

Endnu en bøn, man har fra rigsarkivet igangsat scanning af forskellige arkivserier som godsarkiver, realregistre og lign. men de er aldrig blevet helt færdige. Kan du ikke opfordre dem til at få afsluttet de forskellige serier inden de går i gang med nye serier.
Carl-Johan Bavnhøj Madsen 8883

Georg Brandt Christensen

Hej Kirsten og Jesper

Kirsten - din kommentar er et eksempel på hvor forskelligt vi bruger de systemer vi har adgang til, og dermed også hvor svært det er at stille alle tilfreds.

Jeg kan godt se at den nuværende opsætning kan være en fordel hvis man går efter én person af ét køn.

Jeg går ofte efter en hel familie i én kirkebog inden for en årrække. Der er den nuværende opdeling i de forskellige kategorier lidt irriterende. Der er det rarest hvis jeg kunne se alle kategorierne lige efter hinanden inden for den samme periode.

Jeg synes at man får en god løsning, hvis Johns forslag om selektering blev implementeret.

Citat fra: Jesper Nerløe Dato 27 Sep 2020 - 14:15
Citat fra: Kirsten Sanders Dato 27 Sep 2020 - 13:44
Hej Georg

Ad dit pkt. 5.
Jeg er ikke enig i, at sorteringen skal ændres. Jeg synes tværtimod, at det er meget nemmere, når man fx leder efter en kvinde, der er død, at man kan gå direkte fra den ene kirkebog til den næste uden at skulle bladre forbi en hel masse forskellige andre (fødte, viede, konfirmerede, etc) for at komme til den næste tidsperiode. Og det samme gælder for viede, fødte, etc.

Hej Kirsten

Det ville du undgå hvis sorteringsmulighederne blev optimeret. F.eks. kan der laves en funktion, så man blot skal indtaste/vælge et årstal. Herefter vil alle dokumenter med irrelevante årstal forsvinde fra listen, og du får noget der ligner det her:

1826

Døde kvinder 1813 - Døde kvinder 1829
Døde Kvinder 1813 - Døde Kvinder 1893
Døde kvinder 1814 - Døde kvinder 1876
Døde mænd 1825 - Døde mænd 1840
Fødte kvinder 1822 - Fødte kvinder 1830
Fødte mænd 1822 - Fødte mænd 1830
Jævnførsler kvinder 1824 - Jævnførsler kvinder 1828
Jævnførsler mænd 1820 - Jævnførsler mænd 1830
Konfirmerede kvinder 1820 - Konfirmerede kvinder 1826
Konfirmerede kvinder 1826 - Konfirmerede kvinder 1832
Konfirmerede mænd 1820 - Konfirmerede mænd 1826
Konfirmerede mænd 1826 - Konfirmerede mænd 1832
Viede 1820 - Viede 1826
Viede 1826 - Viede 1833


Det kunne også laves, så du både kan selektere ud fra årstal OG køn:

1826, Kvinder

Døde kvinder 1813 - Døde kvinder 1829
Døde Kvinder 1813 - Døde Kvinder 1893
Døde kvinder 1814 - Døde kvinder 1876
Fødte kvinder 1822 - Fødte kvinder 1830
Jævnførsler kvinder 1824 - Jævnførsler kvinder 1828
Konfirmerede kvinder 1820 - Konfirmerede kvinder 1826
Konfirmerede kvinder 1826 - Konfirmerede kvinder 1832
Viede 1820 - Viede 1826
Viede 1826 - Viede 1833

Eller helt undlade årstal og blot vælge døde kvinder:

Kvinder, Døde

Døde kvinder 1813 - Døde kvinder 1829
Døde Kvinder 1813 - Døde Kvinder 1893
Døde kvinder 1814 - Døde kvinder 1876
Døde kvinder 1829 - Døde kvinder 1846
Døde kvinder 1847 - Døde kvinder 1861
Døde kvinder 1861 - Døde kvinder 1890
Døde kvinder 1876 - Døde kvinder 1892


I det hele taget trænger funktioner og indstillinger på AO til en gevaldig overhaling og nytænkning. Ovenstående eksempler er ikke nødvendigvis de mest optimale, og kan uden tvivl udtænkes mere brugervenligt.
M.v.h. Georg Brandt Christensen

http://igbc.dk

Slægter: Brandt, Refslund, Lautrup, Kristensen, Christoffersen, Stampe, Tvede

Georg Brandt Christensen

Citat fra: Marianne Lund Dato 27 Sep 2020 - 12:05
Hej

Er det muligt at få alle skannede kirkebøger fra FamilySearch på SA/AO?

Hos AO findes kun de kirkebøger som findes under Denmark Church Records, 1484-1941. Kirkebøger under FamilySearch Catalog findes ikke hos AO.

-------------------------------------------------------------------------------------------------

Man kan finde kirkebøger hos FamilySearch to steder:

https://www.familysearch.org/search/image/index?owc=https://www.familysearch.org/service/cds/recapi/sord/collection/2078555/waypoints (Denmark Church Records, 1484-1941).

https://www.familysearch.org/search/catalog (FamilySearch Catalog).

Hej Marianne Lund
Jeg troede faktisk at alle scannede kirkebøger der ligger på FamilySearch også er på AO.
Kan du liste nogle eksempler på manglerne?

Der er p.t. et projekt i gang hvor FamilySearch indekserer kirkebøger fra 1814-1892. Disse indekseringer kommer på DDA. Forhåbentlig i løbet af 2020.
En del af disse indekseringer skulle allerede have været på, men der er desværre en del kraftige problemer med den software der skulle hente og præsentere de indekserede data.
M.v.h. Georg Brandt Christensen

http://igbc.dk

Slægter: Brandt, Refslund, Lautrup, Kristensen, Christoffersen, Stampe, Tvede

Georg Brandt Christensen

Citat fra: Marianne Lund Dato 27 Sep 2020 - 11:53
Hej

Er det muligt at få nedenstående skifteprotokol skannet?

København, Københavns Amts Søndre Birk, Skifte- og registreringsprotokol, 1853-1868

-----------------------------------------

Skifteregistret er her:

https://www.sa.dk/daisy/m2r?id=10166718
Arkivserie: Skifteregister (1832 - 1891)
Arkivskaber: Københavns Amts Søndre Birk (1)
Arkivinstitution: Rigsarkivet
Medietype: Brugskopi, Mikrofilm 35 mm
Beskrivelse fra/til: Registerperiode/Navn (Periode, Navn)
Indhold fra: 1853,1868
Indhold til: Ingen beskrivelse
Pakkens Nr: M-4785

-----------------------------------------

Registret er skannet, og det er her:
https://www.sa.dk/ao-soegesider/da/billedviser?bsid=469419#469419,33961889

Københavns Amts Søndre Birk (1)
Skifteregister
1853,1868


Hej Marianne Lund
Dit ønske falder lidt uden for den definerede opgave som var tænkt som Forbedringsforslag vedr. den tekniske side af Statens arkivers brugervendte funktioner.

Jeg vil foreslå at du sender dit forslag til mailbox@sa.dk. De samler op på alle henvendelser om mangler og ønsker til oplægning af arkivalier, og de reagerer faktisk meget hurtigere nu i forhold til tidligere.
M.v.h. Georg Brandt Christensen

http://igbc.dk

Slægter: Brandt, Refslund, Lautrup, Kristensen, Christoffersen, Stampe, Tvede

Georg Brandt Christensen

Citat fra: John Nielsen Dato 06 Okt 2020 - 01:05
Hej Georg

Nu det går så godt, kan du så ikke minde dem om de mange vielsesafskrifter som de for godt 1 år siden sagde ville komme i starten af 2020.

Hilsen John Nielsen

Hej John

Dit ønske falder lidt uden for den definerede opgave som var tænkt som Forbedringsforslag vedr. den tekniske side af Statens arkivers brugervendte funktioner.

Jeg vil foreslå at du sender dit forslag til mailbox@sa.dk. De samler op på alle henvendelser om mangler og ønsker til oplægning af arkivalier, og de reagerer faktisk meget hurtigere nu i forhold til tidligere.

OK?
M.v.h. Georg Brandt Christensen

http://igbc.dk

Slægter: Brandt, Refslund, Lautrup, Kristensen, Christoffersen, Stampe, Tvede

Georg Brandt Christensen

Citat fra: Christian Konstmann Autzen Dato 26 Sep 2020 - 13:06
De sydslesvigske kirkebøger burde gøres tilgængelige på Statens Arkivers hjemmeside, på linie med (øvrige) danske kirkebøger.

Nu, hvor de er tilgængelige på den tyske hjemmeside www.archion.de, så er der ikke længere spærring mod at gøre dem tilgængelige på nettet - det er jo gammel dansk kulturområde.

Hjemmesiden www.archion.de har jo også de gamle østpreussiske og vestpreussiske kirkebøger - så hvorfor kan Danmark så ikke også få de danske kirkebøger fra Sydslesvig med ?

Hilsen
Christian

Hej Christian

Jeg er helt enig i dit forslag. Det har været bragt frem mange gange, men falder til stadighed på at der skal betales for at få adgang til de tyske arkivalier.

Dit ønske falder dog lidt uden for den definerede opgave som var tænkt som Forbedringsforslag vedr. den tekniske side af Statens arkivers brugervendte funktioner.

Jeg vil foreslå at du sender dit forslag til mailbox@sa.dk. Jo flere der presser på jo større er chancen vel for at det lykkes.
M.v.h. Georg Brandt Christensen

http://igbc.dk

Slægter: Brandt, Refslund, Lautrup, Kristensen, Christoffersen, Stampe, Tvede

Marianne Lund

#24
Hej Georg

Her er et eksempel hvor jeg fandt kilden i Catalog. Den var ikke på det andet sted (waypoints).
https://forum.slaegt.dk/index.php/topic,161778.msg851044.html#msg851044

(Catalog - Denmark, Odense, Pårup - Church records).

Jeg har fundet mange kilder under Catalog hos FamilySearch. I disse tilfælde er der som regel en gammel ulæselig udgave af kilden hos AO.

Ofte er der mange kirkebøger fra samme sogn som ligger samme sted i Catalog. Disse sider bør skilles ad i hver sin kirkebog.

-------------------------------------------------------

Her er et andet eksempel fra Forum:
https://forum.slaegt.dk/index.php/topic,159453.msg840065.html#msg840065
Med venlig hilsen Marianne

Georg Brandt Christensen

Citat fra: Marianne Lund Dato 06 Okt 2020 - 20:58
Hej Georg

Her er et eksempel hvor jeg fandt kilden i Catalog. Den var ikke på det andet sted (waypoints).
https://forum.slaegt.dk/index.php/topic,161778.msg851044.html#msg851044

(Catalog - Denmark, Odense, Pårup - Church records).

Jeg har fundet mange kilder under Catalog hos FamilySearch. I disse tilfælde er der som regel en gammel ulæselig udgave af kilden hos AO.

Ofte er der mange kirkebøger fra samme sogn som ligger samme sted i Catalog. Disse sider bør skilles ad i hver sin kirkebog.

-------------------------------------------------------

Her er et andet eksempel fra Forum:
https://forum.slaegt.dk/index.php/topic,159453.msg840065.html#msg840065

Hej Marianne
Egentlig falder problemet du rejser lidt uden for den definerede opgave som var tænkt som Forbedringsforslag vedr. den tekniske side af Statens arkivers brugervendte funktioner.

Jeg har dog kigget på de links du har refereret til og kan ikke se nogen forskel i kvaliteten af billederne, og jeg kan ikke se andet end AO har de samme kirkebøger som Family Search - muligvis med nogle forskelle i yder årstal-angivelserne.

Jeg vil foreslå at du sender besked til til mailbox@sa.dk hvis du finder deciderede mangler, og for ringe billedkvalitet.
SA er meget fokuseret på at rette rapporterede fejl.
M.v.h. Georg Brandt Christensen

http://igbc.dk

Slægter: Brandt, Refslund, Lautrup, Kristensen, Christoffersen, Stampe, Tvede

Marianne Lund

Hej Georg

Mange tak for svar!  :)

Måske skriver jeg til SA/AO på et eller andet tidspunkt. Men det kræver at jeg får skrevet notater når jeg ser et godt eksempel.

Det er ikke særligt praktisk at indtaste hos DFS og samtidigt se i kilden hos FamilySearch. Men dette er undertiden nødvendigt når kilden hos AO, og derfor også hos DFS, er ulæselig.
Med venlig hilsen Marianne

Christian Konstmann Autzen

Citat fra: Georg Brandt Christensen Dato 06 Okt 2020 - 17:30
Citat fra: Christian Konstmann Autzen Dato 26 Sep 2020 - 13:06
De sydslesvigske kirkebøger burde gøres tilgængelige på Statens Arkivers hjemmeside, på linie med (øvrige) danske kirkebøger.

Nu, hvor de er tilgængelige på den tyske hjemmeside www.archion.de, så er der ikke længere spærring mod at gøre dem tilgængelige på nettet - det er jo gammel dansk kulturområde.

Hjemmesiden www.archion.de har jo også de gamle østpreussiske og vestpreussiske kirkebøger - så hvorfor kan Danmark så ikke også få de danske kirkebøger fra Sydslesvig med ?

Hilsen
Christian

Hej Christian

Jeg er helt enig i dit forslag. Det har været bragt frem mange gange, men falder til stadighed på at der skal betales for at få adgang til de tyske arkivalier.

Dit ønske falder dog lidt uden for den definerede opgave som var tænkt som Forbedringsforslag vedr. den tekniske side af Statens arkivers brugervendte funktioner.

Jeg vil foreslå at du sender dit forslag til mailbox@sa.dk. Jo flere der presser på jo større er chancen vel for at det lykkes.

Hej Georg

Tak for svar - og det vil jeg gøre. Jeg vil så tilføje noget om andre arkivalier fra det sydslesvigske område, som tingbøger m.v.

Det er jo gammel dansk kulturhistorie, som vi ellers er afskåret fra.

Og Dansk Vestindien er jo også tilgængelig på https://arkivalielister.dis-danmark.dk/ao_kb_vis_form.php

Mange hilsener
Christian
Min slægt: Autzen, Konstmann, Nansen, Hegelund, Sønberg, Matzen, Schmidt, Kruse, Wolf. Min hustru's slægt: Mærsk, Fogh, Møller, Hark, Lund, Aaskou, Blom, Dethlefsen, Beyer, Troels Winther.

John Nielsen

Hej Marianne

I denne tråd er der en hel del links til kirkebøger hos FS som ikke er hos SA:
https://forum.slaegt.dk/index.php/topic,127065.0.html
Jeg mener også at Arne puttede dem i Arkivalielister.

Hilsen John Nielsen

Ole Westermann

#29
Forbedring af FT'erne.
Der var engang, hvor FT'erne fra DDD stod smukt i rækker og kolonner, når man kopierede dem til ex. notesblok og Forum.
Det blev så ændret på et tidspunkt for efterhånden mange år siden, så når man kopierer dem fra DDD ligner det nu simpelthen noget fra 3. verdenskrig - spredt ud i et forfærdeligt kaos. Som man skal sidde og rette til noget acceptabelt.
Jeg beklagede mig dengang over det til Odense - men intet skete.

Et enkelt eksempel:
Thisted, Hundborg, Jannerup, Snejstrup Bye, en gaard, 18, FT-1834, C4336
Navn:    Alder:    Status:    Stilling i familien:    Erhverv:    Fødested:
Christen Sørensen Hede     59     Gift          Gaardmand      
Kirsten Jensdatter     58     Gift          hans kone      
Jens Christensen     22     Ugift          Deres børn      
Karen Christensdatter     25     Ugift          Deres børn      
Kirsten Olufsdatter     19     Ugift          Tjenestepige 

Kan man ikke få ændret det til et produkt, man kan være bekendt at kopiere og anvende, så det igen står nydeligt.

mvh Ole