Skifte, Kolding Byfoged 1766

Startet af Lau Michelsen, 25 Sep 2020 - 21:03

Forrige emne - Næste emne

Lau Michelsen

https://www.sa.dk/ao-soegesider/da/billedviser?epid=17054329#194071,32518399
Højre side, 2. afsnit.

Jeg mangler et ord i nedenstående tekst.


Samfrænde Skiffte effter St Hans Christian Høxbroes afgl: Hustrue Giertrud Smith begyndt og Sluttet den
30te May 1769: Samt Høxbroes skrivelse med samme skiffte d: 15de Juny denæst: Saal [ydende] -
Velædle og Velviise Hr Borgemester og Raad.
Ieg tager mig den ærbødige frihed Deres Velædle og Velviisheder hermed at insinuere Een af mine Svogre og mig
forfattede Skifftebehandling imellem mine 2de Børn og mig, effter min Sl: Hustrue Giertrud Schmit; Med
min herhos følgende ydmyge begiæring det samme maatte blive Skiffte Protocollen tilført dernæst med Deres
Velædle og Velviisheders Paategning forsynet og dereffter mig tilbageleveret, ligesom ieg og ydmygst vil bede mig S__
med denne Attest af den Velviise Magistrat, det ieg i følgende mig Allernaadigst meddelt Kongl: bevilling af
Dato 16de May 1766: haver med Samfrænder Sluttet denne Skiffteforhandling om den Arv som mine 2de børn effter
deres Sl: Moder kan tilkomme, siden ieg samme Attest er behøvendes forinden mit forestaaende Bryllup kand fuldbyrdes
Mvh
Lau

Ole Westermann

Med et par mindre rettelsesforslag:

Samfrænde Skiffte effter Sr. Hans Christian Høxbroes afgangne Hustrue Giertrud Smith begyndt og Sluttet den
30te Maii 1769, Samt Høxbroes skrivelse med samme skiffte den 15de Junii dernæst: Saal[ydende] -
                      Velædle og Velviise Hr Borgemester og Raad.
Ieg tager mig den ærbødige frihed Deres Velædle og Velviisheder herved at insinuere Een af mine Svogre og mig
forfattede Skifftebehandling imellem mine 2de Børn og mig, effter min Sl. Hustrue Giertrud Schmit; Med
min herhos føyede ydmyge begiæring det samme maatte blive Skiffte Protocollen tilført dernæst med Deres
Velædle og Velviisheders Paategning forsynet og dereffter mig tilbageleveret, ligesom ieg og ydmygst vil bede mig Straks
meddeeles Attest af den Velviise Magistrat, det ieg i følge den mig Allernaadigst meddelt Kongl. bevilling af
Dato 16de Maii 1766, haver med Samfrænder Sluttet denne Skiffteforhandling om den Arv som mine 2de børn effter
deres Sl. Moder k(an)d tilkomme, siden ieg samme Attest er behøvendes forinden mit forestaaende Bryllup k(an)d fuldbyrdes
Jeg Recommendere altsaa samme til Hastigste Expedition, og med den største ærbødighed har den ære at Være
Colding den 15 Junii 1769.                    Velædle og Velviise Hr. Borgmester og Raad
                                                               Deres ydmyge tiener.              Hans Christ. Høxbroe 

mvh Ole     

Lau Michelsen

Hej Ole. Tak for alle pillerier.
Det er jo noget gnidret.
Mvh
Lau