Register över återvändande danskar från Amerika

Startet af Mogens H Andersson, 23 Sep 2020 - 18:27

Forrige emne - Næste emne

Mogens H Andersson

Finns det något register över personer som har emigrerat till Amerika och sedan återvänt till Danmark? I så fall var finns den informationen att hämta.

Det handlar om Hans Richard Axel Nielsen född i Lyngby sogn 17.1.1886. Han reste till Amerika vid två tillfällen 1905 och 1916.

Han kan ha varit tillbaka i Danmark sommaren 1920. I kyrkoboken står han som en pastor Nielsen från Chicago. Han kan ha studerat på Dana College i Nebraska i samband med sin första vistelse i  Amerika 1905.

Jag har kollat med Ellis Island och jag finner ingen uppgift om att han har återvänt till Amerika.

I samband med hans moders död 1937 uppger hans bror att han arbetade som affärsman i Brasilien. Jag har försökt hitta honom i Brasilien dock utan att lyckas.

Tacksam för alla upplysningar!


Mvh

Mogens H Andersson

Mogens H Andersson

#1
Nu har jag fått besked om att det inte var min Nielsen som studerade till präst på Dana College i Blair, Nebraska. jag fortsätter att leta efter var han blev prästutbildad i Amerika.

Annars är jag kvar i Hoboken, New Jersey dit han anlände den 1 februari 1916.
Vet du något om Hans Richard Axel Nielsen född 17.1.1886 i Lyngby sogn, Aalborg amt så tveka inte att höra av dig!


Mvh
Mogens