jeg er lidt forvirret

Startet af Birgit Vinholt Hansen, 23 Sep 2020 - 13:44

Forrige emne - Næste emne

Birgit Vinholt Hansen

Hej
Jeg har DNA-test for mig selv, min søn og hans biologiske far  ;) Jeg har tegnet abb. hos My Heritage. Indtil videre er jeg ok tilfreds med MH, som supplerer min Legacy på bedste vis.
Jeg synes, der åbner sig fantastisk spændende muligheder for forskning i slægten. Jeg vil gerne tage yderligere test for min søn og hans far + for mig selv.
Jeg ønsker at undersøge Y-dna-et for min søn+hans far OG mit xx-dna -
Har nu siddet og læst og læst. Så ville jeg logge på Family Finder og oploade mine dna-test fra my HEritage - men jeg kan slet ikke logge mig på siden i FTDNA uden at købe et kit ??
Jeg tror jeg må starte i det små.

Er det ikke sådan, at den bedste database stadig er FTDNA ? og at det er derigennem, jeg skal købe kit til Y- og mtdna test ??

Skal man bestille kit, når man opretter en profil på FTDNA eller hvad ??

håber I kan hjælpe mig igang.

Venlig hilsen
Birgit Vinholt Hansen

Ole Selmer

#1
Hej Birgit

Du kan godt uploade jeres autosomale DNA fra My Heritage til FTDNA, du uploader øverst på startsiden jf. billedet, og du skal oprette en konto for hver af Jer.

Jo, FTDNA har fortsat den største database for YDNA og mtDNA, MEN skal alligevel have nye test for at kunne analysere YDNA og mtDNA, som jeg går ud fra, at du mener med xx-dna? Det er en udbredt misforståelse at forveksle mtDNA med X kromosomer, men de har intet med hinanden at gøre. mtDNA er cellernes kraftværker, og er i sædcellen meget praktisk placeret i halen. Da halen ikke  kommer med ind i ægget, er det derfor kun moderen, som giver mtDNAet videre.

Husk at din søn og hans far har samme YDNA og du og din søn samme mtDNA. Der er altså ingen grund til at undersøge både din søns og hans fars YDNA, og heller ikke både din søns og dit mtDNA. Jeg vil anbefale både YDNA og mtDNA på din søn og så overførsel af autosomalt DNA fra hans far og dig. MH viser ikke resultatet fra X kromosomerne, men det gør FTDNA, og det regner jeg med, også er tilfældet ved upload fra andre firmaer. Du skal dog ikke forvente ret meget af det.

Med hensyn til hvilken test din søn skal have, så er det ligetil ved mtDNA, her er der nemlig nu kun mtFull Sequence til 159$. For YDNA vil jeg anbefale BigY til 449 $, tager du en af de billigere er pengene spildt, hvis du senere vælger BigY (og det gør mange).

Der er mange penge at spare, hvis du venter til Black Friday, hvor der er gerne klækkelige rabatter på 50 til 100 $ Anders er god til at gøre opmærksom på rabatterne i tråden her i forum.

God fornøjelse
Ole
Venlig hilsen

Ole Selmer
Tjek gerne mit klikbare træ

Birgit Vinholt Hansen

Hej Ole
1000 tak for dit svar. Det har virkelig bragt mig skridtet videre.
Det er gode anbefalinger -
Jeg troede faktisk, at mtDNA (som var det jeg mente !) er en test, kun kvinderne havde glæde af - (som mænd har glæde af BigY)

Så min søn er testperson nr. 1, vi andre træder i baggrunden.

Tak for tippet til black friday - super

Jeg arbejder videre.

Bedste hilsner
Birgit vh

Anders M. Petersen

Hej Birgit!

Ole har svaret fint, så her er kun lidt at tilføje:

Når det kommer til Y-DNA og mtDNA så er der ingen vej uden om FTDNA. Til gengæld er deres FamilyFinder præcis den samme test, som den du har hos MyHeritage og jeg må nok indrømme at MyHeritage har fået langt bedre fat i danskerne end FTDNA har, så du får flest autosomale matches hos MyHeritage, men du kan dog godt finde nye matches hos FTDNA - nemlig folk der er testet hos FTDNA, men ikke hos MyHeritage. Det kræver dog at du flytter din test fra MyHeritage til FTDNA.

Her er lidt at læse på:

Om hvorfor jeg ikke anbefaler FTDNA's Y37 / Y67 / Y111 tests, men at man enten skal gå direkte til BigY (der inkluderer end Y700 test) eller spare pengene: https://forum.slaegt.dk/index.php/topic,156197.0.html

Artikel i Slægtsforskeren om Y-DNA (side 31): https://dis-danmark.dk/bibliotek/900505.pdf

Artikel i Slægtsforskeren om mtDNA (side 6): https://dis-danmark.dk/bibliotek/900567.pdf

Vejledning til at komme godt i gang med BigY - god at læse, inden man bruger pengene: http://morup-petersen.dk/BigY.pdf

Selvom ovenstående artikler efterhånden er lidt gamle, så holder indholdet stadigvæk.

Og husk - der er mange penge at spare ved at vente på et godt tilbud og Black Friday er (som Ole siger) nok næste store mulighed.
Din søn er en perfekt tester - dit mtDNA og hans fars Y-DNA i én og samme person  :)

Hilsen Anders
Medlem af DIS / Bruger Legacy 9.0
Mine aner: www.morup-petersen.dk/stamtavle/1.htm

Birgit Vinholt Hansen

Hej Anders
OGSÅ 1000 tak til dig for svar. Jeg har (selvfølgelig!) læst din store guide om BIG-y. Og nu videre også artiklerne i Slægtsforskeren fra 2017, i hvilket år jeg egentlig slet ikke tænkte på DNA-test ifm slægtsforskning! Men een kan jo kun blive klogere ;-)

Jeg prøver nu at logge ind i FT sitet og vil bruge tiden på at fylde stamtræ for mig og min søn- og hans far.

Jeg synes, det er fascinerende med y-dna'et - og kan hilse fra xy-erne i familien, at de også fascineres - dejligt for mig, der ellers ikke har kunnet finde gehør for slægtsforskningen  cool)
Jeg har også været irriteret over, at vi kvinder ikke har kunnet dyrke mødrende ophav - Jeg har selv primært forsket i spinne-linien/erne. Taler gerne om de stærke kvinder, vi står på skuldrene af. Men dette er forhåbentlig også løst med mtDNA-testen og min irritation/uvidenhed er gjort til skamme  cool)

Så jeg læser videre - søger at lave træ i FTDNA - OG vender frygtelig tilbage, hvis jeg har flere spørgsmål.
Super dejligt at have jer vidende personer at trække på.

bedste hilsner
Birgit vh



Anders M. Petersen

Hej Birgit!

Selv tak  :)

Husk at du kan uploade en Gedcom fil hos FTDNA, så du ikke behøver at taste det hele - det tager tid.
Der er dog en god idé aktivt at vælge hvem der skal med i filen og hvilken info, inden du eksporterer og uploader til FTDNA.

Der er en vejledning her  ;)
www.morup-petersen.dk/FamilyFinder.pdf

Hilsen Anders
Medlem af DIS / Bruger Legacy 9.0
Mine aner: www.morup-petersen.dk/stamtavle/1.htm

Birgit Vinholt Hansen

Hej Anders
Det lykkedes at overføre gedcom filen igår. Desværre fik jeg pga egen iver ikke sorteret i mine registreringer, Men det gør jeg så manuelt
Jeg kunne ikke overføre min egen DNA-test. Forsøger igen idag.
Kan der være bump fra MY Heritage til ftdna ?
god lørdag
og bedste hilsner
birgit vh

Birgit Vinholt Hansen

fortsættelse:: Nå det er fordi min dna-test er >6 mdr. gammel !!
jeg forsøger nu at overføre min søns dna-test...men lige umiddelbart er han jo ikke hunkøn!! --- jeg må lige læse vejledningen mere grundigt..

kh birgit

Birgit Vinholt Hansen

Nu har jeg lavet et træ for min søn - har oploaded hans autosamale dna-test - so fare so good
jeg har lavet een fejl - nemlig, at jeg selv står som min søn - må lige finde ud af hvordan jeg ændre det.
kh

Anders M. Petersen

Hej Birgit!

Du kan altid uploade en ny Gedcom - den overskriver altid det eksisterende træ (på godt og ondt).

Inde på dit træ hos FTDNA er der en knap oppe til højre der hedder "Tree Mgmt" - tryk på den.
Her er der en "Home person" som er = testeren.
Sæt den til den person der er DNA-testet.

Hilsen Anders
Medlem af DIS / Bruger Legacy 9.0
Mine aner: www.morup-petersen.dk/stamtavle/1.htm

Birgit Vinholt Hansen

 Tak Anders.
Jeg skal lige vænne mig til endnu et system. Men det skrider langsomt fremad.
Dejligt med dine vejledninger - som jeg har stor gavn af.
Nu går vi i gang med de nye test - tænker, at Dollarkursen går i bund lige pt - Den enes nød den andens brød (måske!)
kh birgit

Birgit Vinholt Hansen

?? jeg har et spørgsmål:
Hvorfor kan man ikke oploade flere dna-test i een profil ?
altså, at jeg oploader min profil i min søns profil på FTDNA ?
jeg synes det er virker forkert at skulle oprette een profil pr. dna-test

kh birgit vh

Ole Selmer

- og jeg synes, at der selvfølgelig kun bør være en DNA test pr profil :) Det gør det mere sikkert og forhindrer menneskelige fejl ved upload fra andre selskaber og ved bestilling af yderligere undersøgelse på ens DNA. Det virker utroværdigt på mig, at man på My Heritage med ganske få klik kan tilknytte DNA resultatet til en hvilken som helst person. Jeg har set eksempler på, at DNA er tilknyttet for længst afdøde personer ::)

Selv administrerer jeg 8 kit og bruger samme adgangskode til dem alle, desuden har jeg adgang til yderligere et kit, men der husker Google adgangskoden for mig. I praksis giver det altså ingen problemer med at gå fra den ene profil til den anden.

Mvh
Ole
Venlig hilsen

Ole Selmer
Tjek gerne mit klikbare træ

Birgit Vinholt Hansen

hmm - måskemåske
men "man" oploader vel ikke dna-test fra afdøde ?? eller er jeg for naiv ??

måske giver det mening, når jeg bliver mere fortrolig med databasen.

mvh birgit

Anders M. Petersen

Hej Birgit!

De fleste DNA testfirmaer har et system hvor "en testperson" er lig med "en konto".
Det er der flere årsager til - for det første er DNA i udgangspunktet meget personlig information, så det er basalt forkert at én person har DNA profiler på flere andre personer på sin konto.
For det andet, så undgår man at informationerne bliver rodet sammen, så man kommer til at angive stamtræ for person B på DNA-testen for person A, hvilket jo ellers kunne give en del støj hos de to personers matches.

Jeg administerer 12 DNA-kits hos FTDNA og Google holder styr på mine passwords for mig, så det fungerer meget fint.
Du skal nok vænne dig til det :-)

Hilsen Anders
Medlem af DIS / Bruger Legacy 9.0
Mine aner: www.morup-petersen.dk/stamtavle/1.htm

Birgit Vinholt Hansen

hej igen
okok - ja det må jeg så nok ;-)
Det er nok mere min egen behagelighed, der gør sig gældende.
Jeg kan så også godt se, at jo større mængden af kits er - jo mere vanskeligt kan det være at holde dem adskilt.
Så jeg kryber til korset = anerkender 1 dnakit= 1 konto  cool)
kh birgit vh