Hej Birgit
Du kan godt uploade jeres autosomale DNA fra My Heritage til FTDNA, du uploader øverst på startsiden jf. billedet, og du skal oprette en konto for hver af Jer.
Jo, FTDNA har fortsat den største database for YDNA og mtDNA, MEN skal alligevel have nye test for at kunne analysere YDNA og mtDNA, som jeg går ud fra, at du mener med xx-dna? Det er en udbredt misforståelse at forveksle mtDNA med X kromosomer, men de har intet med hinanden at gøre. mtDNA er cellernes kraftværker, og er i sædcellen meget praktisk placeret i halen. Da halen ikke kommer med ind i ægget, er det derfor kun moderen, som giver mtDNAet videre.
Husk at din søn og hans far har samme YDNA og du og din søn samme mtDNA. Der er altså ingen grund til at undersøge både din søns og hans fars YDNA, og heller ikke både din søns og dit mtDNA. Jeg vil anbefale både YDNA og mtDNA på din søn og så overførsel af autosomalt DNA fra hans far og dig. MH viser ikke resultatet fra X kromosomerne, men det gør FTDNA, og det regner jeg med, også er tilfældet ved upload fra andre firmaer. Du skal dog ikke forvente ret meget af det.
Med hensyn til hvilken test din søn skal have, så er det ligetil ved mtDNA, her er der nemlig nu kun mtFull Sequence til 159$. For YDNA vil jeg anbefale BigY til 449 $, tager du en af de billigere er pengene spildt, hvis du senere vælger BigY (og det gør mange).
Der er mange penge at spare, hvis du venter til Black Friday, hvor der er gerne klækkelige rabatter på 50 til 100 $ Anders er god til at gøre opmærksom på rabatterne i tråden her i forum.
God fornøjelse
Ole