Dansk udvandrer. Dør hun i USA eller i DK?

Startet af Shari Jensen, 20 Sep 2020 - 18:14

Forrige emne - Næste emne

Shari Jensen

Anne Marie Madsen blev født 31. august 1875 i Dunkær i Rise sogn på Ærø, Svendborg Amt.

Far:  Lars Madsen (1852-1923)
Mor:  Sidse Marie Caspersen (1845-1926)

Begge forældre dør i Bjerreby sogn på Tåsinge.

Deb 14. maj 1899 i Rise sogn bliver hun gift med Søren Christoffer Hücke, f. 4. december 1876 i Frederikshavn.

Parret udvandrer sammen til USA og slår sig ned i det nordlige Californien hvor de får to børn i byen Oakland i Alameda amt.

Cecelie Marie Amalia  f.  18. februar 1901.
Fritz Vincentius f. 6. september 1902.

Familienavnet bliver i USA til Hucke uden tysk umlaut.

Den 2. marts 1908 får Søren som kalder sig Samuel i USA amerikansk statsborgerskab i San Mateo amt i det nordlige CA.

I dokumentet anføres navnet på hustru nr. 2 Maria Augusta (f.1883  Andersen i Bogense) og  hans to børn med Anne Marie Madsen, samt hans to børn med Maria Augusta:

Emma Alfrida f. 1906
Sophia Christina f. 1907


Søren/Samuel, Maria Augusta og de fire børn bor på det tidspunkt i den lille by Purissima i San Mateo amt.

Men om hans ældste barn Cecelie Marie Amalia (anført som Cecelie Mary) står der at hun bor i Ålborg i Danmark.

Da pigen kun var syv år gammel tænker jeg at Anne Marie er taget til Danmark med datteren, og at de måske aldrig vendte tilbage.

Søren blev nemlig omkring 1905 gift med Maria Augusta.  De fik i alt ni børn inden Sørenn døde i 1918 i Half Moon Bay i San Mateo amt.

Datteren Emma Alfrida døde i øvrigt samme år som Søren.

Hvis Anne Marie tog med sin datter til Ålborg var det måske fordi hun havde slægtninge der.  Hun havde mange søskende, alle født på Ærø.

Men måske døde hun i Californien, og det var derfor at Søren blev gift igen?

Hvorfor der i 1908 står at Cecelie på syv år bor i Ålborg kan jeg dog ikke få til at stemme med det.

En bruger på FS har indtastet at Anne Marie døde i San Mateo i 1902, men har ikke oplyst kilde.



Shari Jensen

#1
Anne Marie blev begravet i Alameda amt i Californien 12.. november 1902 på San Lorenzo Cemetery.

Og jeg fandt hende på Find A Grave hvor hun har fået efternavnet Hiike.   :-\

Det retter jeg naturligvis. 

https://www.findagrave.com/memorial/162124900/anna-maria-hiicke




http://www.l-ags.org/Pre1905_Deaths/Pre1905_all.html

Nr. 1287       

12-Nov-1902 (Bur)   
HUCKE   Anna   Maria   
27   2   
F     
M    
Denmark   
Bur. San Lorenzo Cem.   
H.A.H.S.




Men hvad blev der mon af hendes lille datter Cecelie "i Ålborg"?   (jeg leder videre...)


Shari Jensen

Herligt, mange tak, Karsten   :)

Det er da utroligt hvad FS kan finde på når de indtaster navne, især efternavne.    :o


Mette R Francke

Hei

Myheritage

Navn   Cecilie Amalie Marie Larsen
Kjønn   Kvinne
Født   18. mar 1901
  USA
Bosted   5. nov 1940
  Sønder Tranders, Fleskum, Ålborg, Denmark
Alder   39
Ektskapsstatus   Gift
Ekteskap   18. mar 1928


Myheritage
Name:   Cecilia Amalia Maria Huche
Baptism Age:   0
Record Type:   Baptism
Birth Date:   18 Mar 1901
Baptism Date:   9 Jun 1901
Baptism Place:   Various, California, USA
Father:   A Huche
Mother:   Anne Marie H
Church Name:   Central Lutheran
Church Location:   Oakland, California
Mette R Francke

Shari Jensen

#5
Mange tak for info, Mette!   :)

Ved FT 1916 Nørre Tranders ved Ålborg bor Cecilie hos sin moster Johanne Madsen og dennes mand Kristen Sikkerlund Andreasen.  Det er oplyst at Kristen i 1906 ankom til sognet fra Californien, så jeg tror at han hentede Cecilie hjem til Danmark ved den lejlighed.

Hvorfor hun ikke blev hos faren Søren Hücke aka Samuel Hucke, lillebror Fritz f. 1902, stedmoren Maria Augusta  f. Andersen og de to små halvsøstre Emma og Sophia er mig en gåde.



Hendes mand Niels Martinus Larsen var født i 1895 udenfor ægteskab i Dall ved Ålborg af Kirstine/Christine Larsen f. ca. 1866.  Han blev plejebarn hos Jørgen Christian Andersen og dennes hustru Martine.

Niels var tidligere gift med en meget ung kvinde ved navn Mary Johanne Kristensen som dør allerede i 1922, kun 19 år gammel. Jeg ved ikke om Niels og Mary nåede at få børn.

Cecilie møder Niels i Gug i Sønder Tranders sogn da han som enkemand bor hos samme plejeforældrene.

Hun er deres husassistent og er enlig mor med datteren Anne Marie Johanne født udenfor ægteskab i 1921.

De bliver altså gift i 1928, men i 1939 bliver Niels indlagt på Århus Sindssygehospital og dør der i 1951, 56 år gammel.

Niels Martinus Larsen aka Martinus Larsen blev begravet på Nøvling Kirkegård ved Ålborg hvor hans første hustru Mary Johanne blev begravet.

Og Cecilie blev også begravet der da hun døde i 1990, 89 år gammel.

Der er to mindre gravstene for en Alfred Larsen og en Søren, intet efternavn.  Jeg er ikke rigtigt klar over hvem de er, men de er tydeligvis i famiie.  (men deres fødselsår kan jeg ikke få til at stemme med at de skulle være Niels´s sønner med Mary eller Cecilie).

Søg på Martinus Larsen her:

https://www.dk-gravsten.dk/kirkeg/Noevling.php


Mette R Francke

#6
Hei


Navn   Anna Marie Johanne Huche Larsen
Kjønn   Kvinne
Født   27. apr 1921
  Nr Tranders L
Bosted   5. nov 1940
  Hasseris, Hornum, Ålborg, Denmark
Alder   19


mvh
Mette
Mette R Francke

Shari Jensen

Mange tak, Mette for denne oplysning om Cecilie´s datter!   :)

Hanne Thøgersen

født i Nørre Tranders 27/4 , døbt i Vejgård Kirke.
I denne dialog skriver Mette R. Francke, at hu befinder sig i Hasseris ved FT 1940.
Der er rigtig mange gader i Hasseris ved denne FT, mon Mette eller andre kan vedhæfte et link eller fortælle mig adressen.
Jeg har ikke fundet hende konfirmeret i Sønder Tranders?
Venlig hilsen
Hanne Thøgersen
hannet.dk
hjemmeside med min slægtsforskning