Kan man se en samlet oversigt over hvad der er skannet af arkivalier?

Startet af Hanne Fisker, 19 Sep 2020 - 21:26

Forrige emne - Næste emne

Hanne Fisker

Hej Forum

Jeg sidder lige nu og er godt irriteret!

Jeg leder efter skannede arkivalier fra Randers, men når jeg søger i Daisy kommer alt frem, også det der ikke er skannet.
Dermed skal jeg så gå hver eneste arkivalie på listen igennem, bare for at finde ud af at der stort set ikke er skannet noget af det jeg skal bruge.

Det er spild af tid, det må kunne gøres nemmere kun at finde det som er skannet.

Så mit spørgsmål til jer, er om der findes en liste hvor kun det der ER skannet kan ses. Og i givet fald hvor finder jeg den?

Med venlig hilsen
Hanne Fisker


Hanne Fisker

Hej Jesper Skov

Ja jeg burde nok være mere præcis, men pt. er det Randers Købstads arkivalier jeg leder efter.

Har fundet skifteprotokoller, tingbøger, skøde og panteprotokoller.

men der er jo mange arkivalier i Randers, de ser bare ikke ud til at være skannet og det er derfor jeg spøger om der er et sted hvor man kan se hvad der er skannet!

Tak for linket.

Vh
Hanne



John Damm Sørensen

Nogle gange har mormonerne skannede arkivalier online, som ikke findes på AO endnu.
familysearch.org skal du vælge Search Catalog og angive Author som Randers.
Hvis du finder ud af, at arkivaliet "kun" ligger på mikrofilm, har du mulighed for at bede om at få filmen skannet. Før COVID-19 gik der omkring 3 uger inden det skannede materiale kom online, men jeg tror processen er gået i stå i øjeblikket.

Hilsen
John

Hanne Fisker

Hej John

Tak for svaret og linket. Desværre er de heller ikke tilgængelige der.

Vh
Hanne

Hanne Fisker

Hej igen

Har løst mit problem!
I stedet for at bruge "Daisy", skal jeg bruge "Søg i Samlinger" som åbner et nyt vindue, her kan man vælge kun at se de skannede arkivalier.

Venlig hilsen og tak for jeres hjælp.

God dag
Hanne

Lillian Larsen


Hanne Fisker

Hej Lillian Larsen

Hvad mener du, forstår ikke dit spørgsmål?

Hvis jeg havde kendt en måde at søge kun på skannede arkivalier, havde jeg næppe spurgt herinde.
Men jeg har som skrevet fundet en måde at gøre det på, om end jeg jo ikke kan vide om den metode så viser det hele. Jeg har ikke ligefrem den store forstand på databaser osv.

Venlig hilsen
Hanne Fisker

Lillian Larsen

Hej Hanne

Det er indscannede arkivalier - ikke indtastede

MVH
Lillian

Hanne Fisker

#9
Hej Lillian Larsen

Undskyld, forstår altså stadigvæk ikke hvad du mener?
Kan ikke se jeg har skrevet indtastede nogen steder!?

Men jeg har som skrevet fundet en måde at søge på.

Vh
Hanne

PS: Hvis du vil have at jeg skal forstå dig, så vær venlig at være mere detaljeret i det du skriver.

tilføjet:

https://www.sa.dk/find/#q=randers&side=1&at=Scannede+arkivalier sæt flueben i skannede arkivalier.

Hanne

Inge Johansen

Tak Hanne!, så fik jeg sat en stjerne ved, så jeg kan komme direkte ind på scannede arkivalier. ;)
Hilsen Inge

Hanne Fisker

Hej Inge

Ingen årsag.

Skulle jo lige finde ud af at forklare det rigtigt.

God dag til alle

Vh
Hanne

Christian Grøndberg

Søgninger via Jespers link henviser vel til nogenlunde de samme arkivalier.

https://arkivalielister.dis-danmark.dk/ao_alt_vis_form.php

Jeg synes blot, at "Arkivalielister" er mere overskuelig end søgningen sa.dk.

Med venlig hilsen
Christian

Hanne Fisker

Hej Christian Grøndberg

Jeg bruger selv Arkivalielister til mange ting, blandt andet lægdsrullen, for jeg er enig med dig om at det er nemmere.

Men jeg ville gerne se en art liste over det der er skannet på Rigsarkivets side derfor tråden.
Det ville være rart om de på en eller anden måde kunne vise om de er skannet eller ej,  når man søger på diverse arkivalier. Evt. ved hjælp af en knap med "søg kun i skannet" som kunne vælges ved søgning.

Og det kan man så der hvor jeg fandt ud af at det kunne gøres!

Vh
Hanne

Christian Grøndberg

Citat fra: Hanne Fisker Dato 24 Sep 2020 - 12:08
Hej Christian Grøndberg

Jeg bruger selv Arkivalielister til mange ting, blandt andet lægdsrullen, for jeg er enig med dig om at det er nemmere.

Men jeg ville gerne se en art liste over det der er skannet på Rigsarkivets side derfor tråden...

Arkivalielister er vel et spejl af, hvad der præcist er scannet på Rigsarkivets side?

Med venlig hilsen
Christian

Hanne Fisker

Hej Christian

Det aner jeg ikke noget ikke noget om!

Jeg tror dog ikke de har alle arkivalier fra Rigsarkivet med:
https://arkivalielister.dis-danmark.dk/

Vh
Hanne Fisker

Mikkel Eide Eriksen

Hej

Arkivalielister skal så vidt jeg ved manuelt opdateres når Rigsarkivet lægger noget nyt på AO (det var i hvert fald sådan Arne Feldborg gjorde i sin tid). Rigsarkivet offentliggør nye oplægninger ca. en gang om måneden, og Arkivalielister bliver så opdateret i den forbindelse.

Det sker dog også at Rigsarkivet opdaterer eksisterende oplægninger og ændrer epid-/bsid-numre (kan ses i urlen på et AO-link) uden at gøre eksplicit opmærksomt på det (fejlretteler, omscanninger, mm.), og derfor kan Arkivalielister i bedste fald kun "halte" bagefter. Jeg bruger den nu meget, da den giver et godt overblik og ofte er hurtigere at søge/navigere end Daisy.

Teknisk set ville det optimale være hvis Rigsarkivet gjorde en API tilgængelig hvor Arkivalielister, Sall Data, mfl. kunne hente et filtreret udtræk over epid-/bsid-numre samt deres sidste opdateringsdato. De forskellige hjemmesider kunne så automatisk tjekke dette API fx. hver midnat og opdatere uden menneskelig indblanden.

Det er dog ikke mit indtryk at Rigsarkivet har mange ressourcer til den tekniske udvikling af Daisy/AO — de har også en liste over ønsker til funktionaliteten, både fra egne medarbejde og os brugere — så den slags artige sager skal man nok ikke vente lige foreløbig...

mvh
Mikkel
Interesse: alt Gilleleje plus Lindberg/Humble (SE/DK) Svane (Mors) Behringer (Alsace/DK/NO) Bortvig/Fleischer (Lolland)

Hjælper gerne med Sverige: https://forum.slaegt.dk/index.php/topic,153986

Jesper Nerløe

Citat fra: Mikkel Eide Eriksen Dato 24 Sep 2020 - 16:13
Teknisk set ville det optimale være hvis Rigsarkivet gjorde en API tilgængelig hvor Arkivalielister, Sall Data, mfl. kunne hente et filtreret udtræk over epid-/bsid-numre samt deres sidste opdateringsdato. De forskellige hjemmesider kunne så automatisk tjekke dette API fx. hver midnat og opdatere uden menneskelig indblanden.

Teknisk set vil det være optimalt at Rigsarkivet benytter permanente URL'er (webadresser) eller som minimum benytter viderestillinger (HTTP 301), hvis URL'erne ændres.

Personligt ville jeg foretrække førstnævnte.
De bedste hilsener
Jesper
---

Webudvikling · Historie · Slægtsforskning
Anetavle / Aneliste

Hanne Fisker

Hej

Og undskyld på forhånd!

Men nu bliver denne tråd desværre for teknisk for mig og sikkert også for andre.

Så jeg vil bede alle om ikke at skrive mere i den, da jeg jo selv fandt en løsning på Rigsarkivet til at finde det jeg søgte.
Og Jesper Skov henviste til DIS-Arkivalierlister, så kan alle jo bare bruge den løsning de mener er bedst for dem.

Så hvis i vil diskutere emnet yderligere beder jeg jer om lige at starte en anden tråd om det.
Og det gør jeg fordi jeg føler mig forpligtet til at svare jer alle, da jeg har startet denne tråd, og jeg ved absolut ingenting om IT og alt det tekniske.

God aften til alle

Venlig hilsen
Hanne Fisker

Mikkel Eide Eriksen

Hej Jesper

Helt enig. Ovenfor tænkte jeg mest på nye oplægninger. Jeg har iøvrigt skrevet til Rigsarkivets brugerråd et par gange om permalinks og redirects.

https://forum.slaegt.dk/index.php/topic,124603.msg679034.html#msg679034

Nu skal jeg nok lade være med at ævle mere om teknik :)

mvh
Mikkel
Interesse: alt Gilleleje plus Lindberg/Humble (SE/DK) Svane (Mors) Behringer (Alsace/DK/NO) Bortvig/Fleischer (Lolland)

Hjælper gerne med Sverige: https://forum.slaegt.dk/index.php/topic,153986