sørulle - hvad betyder de forskellige felter?

Startet af Birthe Andersen, 19 Sep 2020 - 21:13

Forrige emne - Næste emne

Birthe Andersen

Hej
Jeg har fundet en masse søruller i min efterforskning af min slægt på Glænø. Jeg ved bare ikke hvad de betyder. Jeg har søgt herinde og andre steder, men det har ikke lykkes mig at finde svar. Hvis der alligevel er svaret herinde, må i meget gerne vedhæftet linket så jeg kan læse det.
Jeg har f.eks. denne sørulle
http://ao.salldata.dk/vis1.php?side=37&bsid=377993&kb=Sorø+amt%2C+B%2C+1827%2C+Sørulle+Hovedrulle

Mine spørgsmål er følgende:
1. Hvad betyder 10. kolonne? Fif søepatent anno? (jeg er ikke sikker på jeg læser det rigtigt?) Her står der 406/1811. Hvad er det en henvisning til ?

2. Der står hartkorn, og derunder 4 kolonner. Hvad betyder de kolonner? Hartkorn kan jeg læse mig frem til er grundlag for fastsættelse af skattebetaling. Men hvad betyder de tal der står under de forskellige kolonner? og hvad betyder forkortelserne i de 4 kolonner?

Birthe Andersen

Jeg kunne også godt tænke mig at vide hvad det der står under anmærkninger betyder?

Morten Nielsen

Her er en ældre tråd om søepatent.

Og hér lidt information om hartkorn. De fire forkortelser må være for: tønde, skæpper, fjerdingkar, album.

Anmærkningerne vil jeg foreslå du lægger til tydning i forum "Hjælp til tydning af tekster m.v.".

Venlig hilsen
Morten Nielsen

Mikkel Eide Eriksen

Hej

Søpatenterne har Morten svaret på.

Hartkornet angives under næringsvej, og viser om de havde jord til deres hus/gård.

Bemærkningerne i sidste kolonne blev skrevet ved hver søsession (ofte forkortet S.S.), hvor de indrullerede skulle møde og her angives fx. om de "sejler paa China", ernærer sig som sætteskippere, om de er "udcommanderede" på søtogter, og meget andet. Der er mange guldkorn, det kan bestemt betale sig at følge personen igennem alle rullerne.

mvh
Mikkel
Interesse: alt Gilleleje plus Lindberg/Humble (SE/DK) Svane (Mors) Behringer (Alsace/DK/NO) Bortvig/Fleischer (Lolland)

Hjælper gerne med Sverige: https://forum.slaegt.dk/index.php/topic,153986

Birthe Andersen

Tak for jeres svar. Nu har jeg nået at gå videre med.

Jeg skal lige se om jeg har forstået det helt rigtigt. Forkortelsen "com." er en forkortelse for udkommanderet. Så det er altså hvordan vedkommende har været udkommanderet på orlogstogter eller søtogter?

Nu har jeg forkortelserne under hartkorn, men jeg er stadig ikke helt sikkert på hvad det betyder. Kan jeg få et eksempel på med det link jeg har angivet under Christen Jacobsens Søren? Hvad siger de forskellige koloner og hvad betyder det på ordentlig dansk? Hvordan ville man omsætte det hvis man skulle skrive det i dag?

På forhånd tak, og igen hvis det allerede står et sted må I meget gerne linke til det.

Birthe Andersen

og hvad står der under hartkorn? Der er 4 forkortelser?

Birthe Andersen

jeg har også under anmærkninger "mødt" i stedet for comd. Hvad betød det og hvad er forskellen på de to betegnelser?

Birthe Andersen

hvad betyder det når der står de er frivillige? har nogen der er frivillige i 1827, 1828 og 1829. Der var der ikke krig - så hvad betød det at være frivillig - hvad ligger der i det. Har også nogen der var frivillig i 1848 hvilket jeg tænker der giver mening der det var der vi gik i krig.. men hvad med de år hvor vi ikke var i krig?

Mikkel Eide Eriksen

Hej Birthe

Kolonnen "Næringsveje" angiver at Søren var fæster/ejer af jord, der var vurderet til hartkorn 7.1.3.1. Det har været en gård af middel størrelse.

"Mødt" er blot at vedkommende mødte til session (der var bøde for at udeblive). Der står ved Søren:

* 1812 og 13: "com." (han har været i tjeneste, måske kanonbådskrigen; det ses også ved tallet 2 i kolonnen "har til Orlogs giort Søe-togter" at det er de eneste togter han har været på)
* 1827 og 1828: "Mødte. Patent foreviist." (se Mortens link om søpatenter)
* 1829: "Mødte. Gaardmand bevist. fik Gmdspas paategnet Patentet." (Gaardmandspas er vist at han ikke skulle mere i tjeneste, da han ikke længere ernærede sig ved søen, se Rescript af 22. novembetr 1806)

"Frivillig" kan jeg ikke svare på uden at vide mere.

Prøv at anskaffe bogen Slægtsforskning i lægdsruller, søruller og i hærens og søværnets arkiver af Jørgen Green.

mvh
Mikkel

Interesse: alt Gilleleje plus Lindberg/Humble (SE/DK) Svane (Mors) Behringer (Alsace/DK/NO) Bortvig/Fleischer (Lolland)

Hjælper gerne med Sverige: https://forum.slaegt.dk/index.php/topic,153986

Birthe Andersen

Hej Mikkel
Tak for dine svar. Det lyder som en god ide at anskaffe sig den bog så jeg kan lærer mere om hvad det hele betyder
mvh
Birthe

Birthe Andersen

Forresten hvordan kunne du se at det var en middel gård ud fra hartkorn?

Mikkel Eide Eriksen

Det fandt jeg her:

CitatHusmand < 1 tønde hartkorn
1 tønde hartkorn <= Boelsmand < 1½ tønde hartkorn
1½ tønde hartkorn <=gårdmand < 12 tønder hartkorn
12 tønder hartkorn <= proprietær < 200 tønder hartkorn
200 tønder hartkorn <= godsejer

https://groups.google.com/g/dk.videnskab.historie.genealogi/c/nPo2nI9C3K4

mvh
Mikkel
Interesse: alt Gilleleje plus Lindberg/Humble (SE/DK) Svane (Mors) Behringer (Alsace/DK/NO) Bortvig/Fleischer (Lolland)

Hjælper gerne med Sverige: https://forum.slaegt.dk/index.php/topic,153986


Birthe Andersen

Jeg har lige et spørgsmål til - igen hvis vi tager udgangspunkt i mit link øverst.

Under hartkorn står der 7.1.3.1, som står for tønde, skæpper, fjerdingkar, album.

Når du så ud fra hartkorn skal vurderer gårdens størrelse - ligger du så de 4 tal sammen, eller bruger du kun det første? Det er måske et dumt spørgsmål, men jeg ved overhoved intet om det her og vil gerne få det helt rigtigt!

Jeg er med på at tønder, skæpper, fjerdingskar og album er en måleenhed, men for hvad? Jeg ved det er måleenheden for jorden, men hvorfor er den inddelt i 4?

Kan du/I måske kommet med et eksempel på hvordan man skriver 7.1.3.1. på godt dansk. Altså en forklaring som er let at forstå

jeg håber I kan hjælpe mig videre til at forstå det, på forhånd tak

Birthe Andersen

http://ao.salldata.dk/vis1.php?side=33&bsid=377993&kb=Sorø+amt%2C+B%2C+1827%2C+Sørulle+Hovedrulle

jeg har så hans bror her øverst. Hvad står der under 27, 28 og 29? fri melling? frivillig? og hvad betyder det?

Helmer Christiansen

1 tønde er inddelt i 8 skæpper
1 skæppe er inddelt i 4 fjerdingkar
1 fjerdingkar er inddelt i 3 album

Omregnet til decimaldele af en tønde, bliver 7.1.3.1 altså lig med 7+1/8+3/(8*4)+1/(8*4*3) = 7 + 1/8 + 3/32 + 1/96 = 7,2291666

Der går et varierende antal tønder land geografisk mål til 1 tønde hartkorn. Antallet afhang af jordens bonitet (frugtbarhed).
Af den allerbedste jord gik der i 1684-matriklen, der var gældende indtil 1844, 2 tønder udsæd til 1 tønde hartkorn. Der beregnedes 14.000 sjællandske kvadratalen til 1 td. udsæd. Jord af 24 tdr. udsæd, hvor årligt 2/3 blev tilsået, medens 1/3 lå brak, regnedes for 16 tdr. årlig udsæd, og en jord af 12 tdr. udsæd, som kun blev tilsået hvert sjette år, regnedes for 2 tdr. årlig udsæd.

I Maribo amt gik der i gennemsnit 5 hektar på 1 tønde hartkorn, medens der skulle i gennemsnit 21 hektar til en tønde hartkorn i Ringkøbing amt (Ejendomsvurderingen pr. 1. september 1956)
Helmer Christiansen
2000 F

Mikkel Eide Eriksen

Citat fra: Birthe Andersen Dato 18 Okt 2020 - 21:51
http://ao.salldata.dk/vis1.php?side=33&bsid=377993&kb=Sorø+amt%2C+B%2C+1827%2C+Sørulle+Hovedrulle

jeg har så hans bror her øverst. Hvad står der under 27, 28 og 29? fri melling? frivillig? og hvad betyder det?

Han var udcommanderet 6 gange: 1800, '01, '08, '09, '10, '11 ('12 slettet). Derefter står "I sin Stilling", dvs. han er stadig Gaardmand og fritaget for udskrivning, som anført siden 1811.

mvh
Mikkel
Interesse: alt Gilleleje plus Lindberg/Humble (SE/DK) Svane (Mors) Behringer (Alsace/DK/NO) Bortvig/Fleischer (Lolland)

Hjælper gerne med Sverige: https://forum.slaegt.dk/index.php/topic,153986

Birthe Andersen

tak for svar  :)

Jeg har nu anskaffet mig din anbefalede bog Mikkel - så bliver forhåbentlig klogere på det hele efter jeg har læst den