Dåbsattestens indførelse og retskrivning af navne

Startet af Leif Starinsky von der Recke Bigler, 17 Sep 2020 - 12:01

Forrige emne - Næste emne

Leif Starinsky von der Recke Bigler

Er der et medlem der ved hvor man kan slå op hvornår dåbsattesten blev indført? Jeg formoder at det var det første stykke papir borgeren selv fik der viste hvordan vedkommendes navn blev stavet.

Lige fra 1600-tallet og til indførelsen af attesten var der vel ingen der anede hvordan deres navne blev stavet, både fordi præsterne stavede navnet som de troede det skulle staves - eftersom borgene dengang hverken kunne skrive eller stave selv - eller fordi de skrev forket.

Jeg har selvfølgelig selv søgt på nettet på alle mulige forbindelse med ordet dåbsattest, men ikke fundet noget.

Mange hilsner
Leif
Leif Bigler
Forsker i slægterne Sihm, Vindum, Sejten, Bigler, Boysen, Beckmann, Starinsky, von der Recke m.fl.
Bruger MyHeritage, FamilySearch og Ancestry

Jørgen Thue Pedersen

Har du også søgt med "Døbeattest" og "Døbeseddel" ?
mvh
Jørgen

John Damm Sørensen

Jeg tror kodeordet er "præsteattester"
http://runeberg.org/salmonsen/2/19/0684.html

Jeg læser det som om, at en egentlig dåbsattest ikke var noget, man automatisk fik udleveret ved dåben. Man kunne derimod rekvirere en præsteattest (døbeseddel, dåbsattest), hvis/når man havde behov for at bevise sin identitet.
Hvis du forfølger begrebet præsteattester, vil du sikkert støde på en lov eller forordning, som gjorde det obligatorisk at udstede en dåbsattest i forbindelse med barnets dåb.

Hilsen
John

Ole Westermann

Fra https://dis-danmark.dk/bibliotek/905213.pdf
Kirkeritualet - 25.Juli 1685 (side 49)
3. Om Hittebørn .
Hittebørn og alle andre, om hvis Daab man ikke tilfulde
er forsikkret, skulle føres til Kirken og i Fadderes
Overværelse døbes aabenbarligen, ligesom andre Børn efter
forskrevne Skik og Maade. Og om endskjønt der maatte,
som det undertiden sker, findes en Seddel hos Barnet, at
det er døbt, saa bør man dog ikke lide derpaa, paa det man
ikke skal lade saa vigtig en Sag bero paa saa løst og uvist
et Vidne, hvorved Barnet i Længden selv kunde geraade i
Tvivlsmaal om sin Salighed.

   ----------------------------------
side 687 anvendes udtrykket Døbeseddel i forbindelse med enkekasser.
                                                                            Hvad
det første angaar, da skal hvert Ægtepars, saavel Mandens
som Kønens, Alder bevises med troværdige, af Kirkebøgerne
extraherede, og af Stedets Sognepræst eller andre Vedkom-
mende underskrevne, og med Kirkeseglet, hvor saadant er,
eller, i Mangel deraf, med deres Signet bekræftede Døbesedler.

   ---------------------------------
Så det var noget, som man ikke automatisk fik, men kunne rekvirere om nødvendigt.
Men sandsynligvis fik hittebørnene alle en seddel med, når de blev udsat fra fødselsstiftelsen, jvf udsætterprotokollerne.

Hvornår det blev indført som ekspeditionssag, ved jeg ikke.

mvh Ole

John Damm Sørensen

Dette cirkulære fra 1987 foreskriver automatisk udstedelse af dåbsattester.
Så er det bare ar arbejde sig baglæns. God jagt.
https://www.retsinformation.dk/eli/mt/1987/219

Hilsen
John

Ole Westermann

For at få udstedt rejsepas i 17-1800-tallet har det vel været nødvendigt at møde med en dåbsattest.

Søger man på billeder af dåbsattester, er alle attester før 1900 skrevet på et blankt stykke papir.
Først i de første årtier af 1900-tallet synes de fortrykte attester at dukke op.
Og mon ikke det afspejler, at med de fortrykte attester fik alle en sådan.

John Damm Sørensen

Årsagen til de fortrykte dåbsattester skal nærmere ses på baggrund af, at et
cirkulære af 21. september 1900 krævede, at børn ved indskrivning i skolen skulle
fremvise en dåbsattest eller fødselsattest. I 1904 indskærpes det, at præsterne ikke kan
opkræve gebyr for disse attester, hvorimod dåbsattester til andre formål stadig er underlagt gebyr.
Her fremhæves/henvises til forordning af 1. november 1827.
Jeg har ikke linket til teksten, da den kun er tilgængelig fra amerikanske IP-adresser, men det drejer sig om værket "Love og ekspeditioner vedkommende kirke- og skolevæsen - 1903-04."

Fra omkring 1900 kan man se, at der i aviserne averteres om salg af fortrykte dåbsattester. I nogle annoncer henviser man til, at dåbsattesterne overholder ministeriets forlæg. Søg selv på Mediestream.

Hilsen
John

Hilsen
John


Jørgen Sørensen

Det jeg læser om Præsteattester er.
Præsteattester kan fordres udstedte i forskellige Tilfælde dels mod, dels med betaling.
Som den første og vigtigste Klasse af P. maa nævnes Udskrifter af Kirkebøger og Bevidnelser efter dem.
Ergo det som står i Kirkebogen.

I en "fjern fortid" er jeg blevet fortalt, at det der stod i kirkebogen, det er barnets navn.
Forældrene har haft god tid til at bestemme barnets navn, og nogen har ganske vist kunne hjælpe dem med stavemåden.
Derfor kan der godt være små eller store stavefejl.

Jeg kan selv være i tvivl når jeg høre navnet Pe?ersen er det nu med d eller t.
Venligst Jørgen - 2300

Kurt Eriksen


Enkekassen har følgende:
Indskyder
Enkekassenummer:  1000
Peder Schwane Bang Sognepræst til Strøms i Aggershuus

Født: 21-10-1744 Egebjerggaard, Egebjerg   Stempelmærke: Danmark

Død: 17-05-1792

Notat: Dåbsattest i RA.


Hustru:
Policenummer:  1000
Pensionspolice oprettet:     18-02-1782
Årlig Pension:     100     Indbetalt:  0    Afdragsordning:  297

Ide Johanne Roggert

Født: 03-08-1743 Uttersløv   Stempelmærke: Danmark

Død: 06-08-1800

Notat: Dåbsattest i RA.

Dåbsattesterne findes ergo i RA.

En forespørgsel samme sted ville kunne opklare, hvilken dåbsattest man ligger inde med,
som er landets ældste.

Mvh

Kurt Eriksen,
3770 Allinge
Nr. 9054
Forsker i Balslev Slægten med diverse sidegrene

Leif Starinsky von der Recke Bigler

Til Kurt, Jørgen, Inger, Ole og John!

Tusind tak for alle da mange gode forslag med mange muligheder for at finde et årstal for dåbsattestens indførelse. Der er mange muligheder at vælge imellem og ingen af dem giver noget entydigt svar, men der er rigeligt til at forske videre i.
1000 tak!
Leif
Leif Bigler
Forsker i slægterne Sihm, Vindum, Sejten, Bigler, Boysen, Beckmann, Starinsky, von der Recke m.fl.
Bruger MyHeritage, FamilySearch og Ancestry