Schweitz i Danmark (evt. på Sjælland)

Startet af Michael Olsen, 16 Sep 2020 - 09:55

Forrige emne - Næste emne

Michael Olsen

Hej,

Jeg har et gammelt postkort fra 1910 hvor der står: "Parti fra Schweitz".
Postkortet er stemplet i Slagelse. Det ligner et stykke danske natur.

Er der nogen der ved hvor dette kan være? Formoder at det er på Sjælland et sted, evt. ved Slagelse/Holbæk egnen.
Har prøvet at søge på gamle landkort uden held.

Mvh
Michael O.

Gitte Johansen

Venlig hilsen
Gitte Johansen 8520 Lystrup

gittejohansen(snabel a)rocketmail.com

Michael Olsen

Hej Gitte,

Desværre. Det er et natur landskab med eng og træer og ingen bygninger.
Kender godt Schweitzerpladsen i Slagelse  :)
Fin plads.

Mvh
Michael O.

Gitte Johansen

Venlig hilsen
Gitte Johansen 8520 Lystrup

gittejohansen(snabel a)rocketmail.com

Michael Olsen


Mikkel Eide Eriksen

Hej

Ifølge Danmarks Stednavne var der et Sveitserhus i Gestelev sogn syd for Odense. Det anføres at "Svejtser anvendes her rimeligvis om 'mejerist eller malkerøgter, fodermester' (ODS bet. 3)."

http://danmarksstednavne.navneforskning.ku.dk

Jeg kan forestille mig at der har været flere af dem rundt omkring, måske har et område fået navn efter sådan et hus?

mvh
Mikkel
Interesse: alt Gilleleje plus Lindberg/Humble (SE/DK) Svane (Mors) Behringer (Alsace/DK/NO) Bortvig/Fleischer (Lolland)

Hjælper gerne med Sverige: https://forum.slaegt.dk/index.php/topic,153986

Peter Kristiansen

M.v.h. Peter Kristiansen

Michael Olsen

Tak til alle de svar jeg har modtaget.
Det kan med stor sandsynlighed være mellem Virum og Søllerød.
Har fået skannet billedet.

Mvh
Michael Olsen


Jakob Ramlau

Jeg kan ikke umiddelbart sætte geografiske Grænser for Omraadet "Danske Schweitz" omkring Ørholm. Men der laa en Beværtning, undertiden kaldt "Ørholm Kro", undertiden "Danske Schweitz" nær Ørholm Værk. En Googling med disse Søgeord viser Etablissementet, allerede omkring 1910. Ørholm Værk havde en Gulstensmur, som grænsede op til Vejen forbi Beværtningen. Jeg erindrer et utroligt Antal Indskrifter paa Muren, tilsyneladende forfattet  af Soldater fra Sikringsstyrken. Lyngby var et Kærnepunkt i en forberedt Oversvømmelse via Fæstningskanalen for at hindre fjendtlig Fremrykning mod København efter Landgang fra Øresund. Saa det indkaldte Mandskab har bajret den i ledige Stunder.
Men Billedet mangler Detailler der kunde tillade Findiagnostik.         

Jørgen Sørensen

Der er åbenbart ikke frimærke på.
På mange ældre postkort stod der med småt, motiv, fotograf eller lignende.
Men det er selvfølgelig undersøgt.
Og ja det ligner mere Danmark end Schweitz
Venligst Jørgen - 2300

Michael Olsen

Hej Jørgen,
Der er frimærke på og det er stemplet i Slagelse.
Det er et fotopostkort og ham der sender det skriver at det er fra Schweitz.
Der står intet påtrykt på kortet hvor det er fra. Men det er sikkert fra Danmark et sted.

Vh Michael O.

Egon Hansen

Jeg cyklede engang (mellem 1948 og -50) på en vej vest for Slagelse. vejen førte på en broover en "..
kløft". Under mig kørte en tog (måske mellem Slagelse og Korsør!) Under jernbanesporet førte en smalsporet bane (een af de gamle "roebaner" til Gørlev sukkerfabrik ) og i bnden af kløften løb deret mindre vandløb som både jernbanespor og roebanen var ført over på broer.
området kalde såvidt jeg husker for "Schweits" men selv om det vej næppe er mere end 15 .20 km fra min nuværende adresse er jeg blevet for gammel  til at findestedet igen.
Mvh Egon

Michael Olsen

Tusind tak til alle for jeres svar.
Til Egon Hansen: Jeg vil følge op på det spor i nærheden af Slagelse. Finder jeg noget om det vil jeg vende tilbage.

Og endnu engang tusind tak til alle med at få dette opklaret.

Mvh
Michael O.

Anne Messmann

Hej Michael,
Jeg bor tæt på Det Danske Schweitz, kommer der tit (og kan sagtens huske Ørholm Kro), men jeg genkender ikke motivet på dit postkort. Men det kan det godt være - skov og udsigter forandrer sig jo over tid. Og hvis der på Slagelseegnen findes et stærkt kuperet område, kunne man vel lokalt have kaldt det Schweits.

Jeg vil foreslå, at du kontakter begge lokalarkiver: Slagelse Stads- og Lokalarkiv samt Historisk Arkiv for Rudersdal.

Vh, Anne
Med venlig hilsen
Anne Messmann

Michael Olsen

Hej Anne,

Ja, det er netop hvad jeg vil gøre. Tusind tak for din besked.

Mvh
Michael O.

Jakob Ramlau

Lidt historisk Kartografi: Egon´s Beskrivelse og Generalstabskortet, 5te Udgave, 1939, giver et klart Resultat: den unikke Beskrivelse af Vandløb, Roebane og Slagelse-Korsørbanen, krydsende samme Sted peger paa Vaarby Aa. Triplekrydset ligger saa nogenlunde 3,5 Km  VNV til V fra den trigonometriske Station paa Hashøj ved Slots Bjergby. Den bærer ikke Navnet uden Grund: 93 Meter højt. Aaen ligger ret lavt. Jeg mener at der er Afficionadi, der dyrker just Roebaner med betydelig Kompetance. Man kan maaske finde noget der? 

Hanne Fisker

Hej Michael Olsen

En søgning på nettet på  - sted i Danmark kaldet Schweitz.

Så dukkede dette op:
Ravnsby Bakker på Lolland kaldes også de lollandske alper eller Schweitz.
https://www.dn.dk/nyheder/9-steder-i-danmark-her-ligner-naturen-noget-fra-et-eventyr/

Vh
Hanne Fisker

Niels Andersen

hej, jeg er med på den med Ravnholt hotel, der købte vi altid en favnfuld øl inden de lukkede kl.24, i øvrigt kom Per Dich og Poul Dissing og mange andre og underholdt i tresserne. Den der regl med udskænkning til et bestemt tidspunkt dur ikke.

mvh Niels Andersen


Jørgen Sørensen

Er dette måske lige stedet Egon Hansen beskriver, fundet her i omtale om roebaner ved Slagelse.

https://www.jernbanen.dk/forum2/index.php?mode=thread&id=43668

Venligst Jørgen - 2300

Michael Olsen

Hej Jørgen,

Tusind tak for det svar.
Ja det er det område Egon omtaler.
Jeg bor selv ikke så langt derfra, men er dog ikke gammel nok til at kunne huske broerne, og min barndom var ikke i dette område.
Arbejder dog stadig på at finde ud af om området hed noget som minder om "Schweitz".

Mvh
Michael O.

K. Thidemann

#20
Min søn bor i Hjortekjær, Kgs. Lyngby. Her har jeg flere gange hørt "Det Danske Schweitz"

Måske Trongårdsløbet
https://tif.dk/arrangementer/danske-schweiz-loebet/
Fra siden
Datoen er flyttet til starten af sommeren og stedet til Ravnholm Skoven, der også er kendt som det Danske Schweiz og er et meget kuperet skræntterræn nord for Mølleåen. Distancerne er 5 og 10 km, og løbet henvender sig til løbere, som gerne vil forene en stor naturoplevelse med en reel og udfordrende rute. Løbet giver rig mulighed for at afprøve sig selv på en rute med en række småstigninger og bakker og samtidigt får få en fantastisk naturoplevelse i skoven og langs Mølleåen.

https://naturstyrelsen.dk/drift-og-pleje/arealoversigt/hovedstaden/ravneholmene/
mvh K.Thidemann 9000

Christian Grøndberg

Hvis det er fra Ravnholm Skov skal man tænke på, at den kan være vokset ret meget sammen de sidste 110 år.

Vedhæftet er f.eks. et udklip fra et luftfoto fra 1954, der viser et sted, hvor der nu er vokset til, men hvor der var frit skue i 1954.

Med venlig hilsen
Christian

Jørgen Sørensen

Du skriver "Det kan med stor sandsynlighed være mellem Virum og Søllerød."
Er det fra teksten på kottet ?

Det ville være nemt hvis der på kortet stod.
Vi havde en dejlig udflugt til skovene omkring Søllerød, Holte eller lignende.

Kortet kan være afsendt ved hjemkomsten til Slagelse.
Venligst Jørgen - 2300