Margrethe Elisabeth Jørgensens kapital i Overformynderiet

Startet af Kristian Skak-Nielsen, 29 Sep 2020 - 12:07

Forrige emne - Næste emne

Kristian Skak-Nielsen

Hej alle

Jeg har problemer med at finde oplysninger om Margrethe Elisabeth Jørgensens forældre. Hun skal iflg. FT.1845 være født i Frederiksborg (Hillerød) i 1782. FT-1840 og hendes dødsoptegnelse giver også et fødselsår 1782. Ifølge en ældre slægtsoptegnelse skulle hun være født d. 08.04.1782.

København, København (Staden), Søetaten, København, Søetatens Drengeskole i Gaasegaden, Ej oplyst, FT-1845, C2120
Navn:    Alder:    Status:    Stilling i familien:    Erhverv:    Fødested:
Peter Andreasen Høyer     61     Gift          Skoleinspecteur     Kbh 
Magrethe Elisabeth Jørgensen     63     Gift          Hans kone     Frederiksborg 
Sophia Agathe Høyer     28     Ugift          Deres børn     Kbh 
Christian Julius Høyer     18     Ugift          Deres børn, skomagerlær.     Kbh 
Emil Otto Høyer     7     Ugift          Deres børn     Kbh 

Jeg har ikke fundet hendes dåbsoptegnelse i kirkebogen for Frederiksborg Slotssogn / Hillerød sogn.

Skiftet efter hende oplyser om renterne af en kapital i Overformynderiet:

Aar 1847 den 18 December blev foretaget Session i  No. 82 Afg. Margrethe Elisabeth Hoyers og efterlevende Mand Skole-Inspecteur Peter Høyers Boe.
Enkemanden mødte og fremlagde en Regning hvorefter han til den Afdødes Begravelse  har udgivet 89 Rbd 11 Sk, hvori dog afgaaer som modtaget af en Ligkasse 35 Rbd, 54 Rbd 11 sk men til Erstatning for de
overskydende 54 Rbd 11 Sk og da han desuden til Borgervenselskabet  skylder 84 Rbd, begjerede han sig udlagte Boets registrerede og til 53 Rbd 3 Mk vurderede Effecter samt kjendt berettiget til i Over-
formynderiet at modtage og qvittere for de den Afdøde til Dødsdagen tilkommende Renter, der ikke kan
udgjøre over 40 Rbd. - Boet udsættes til Videre.
Spandet        Peder Høyer

Aar 1847 den 20de December blev foretaget Session i No 82 Afg Margrethe Elisabeth Hoyers og  efterlevende Mand Skole-Inspecteur Peter Høyers Boe.
Skiftecommissionen udlagde til Enkemanden, der var mødt, Boets registrerede Eiendele samt kjendte
ham berettiget til Kjøbenhavns Overformynderie at modtage og qvittere for de den Afdøde tilkommende Renter af den for hende der indestaaende Capital.
I Skifte og Skriversalair af Boets Masse, beregnet til 15 Rbd, indbetaltes 2 Rbd og i Forsørgelsesafgift 2 Mk 7 Sk, er 2 Rbd 2 Mk 7 Sk og  Boets Behandling dermed sluttet.
modt. 2 Rbd 2 Mk 7 Sk        Peder Høyer

Kan nogen fortælle mig, hvor jeg skal søge for at finde oplysninger om denne kapital i Københavns Overformynderi, der må have stået i hendes navn, og hvornår, i hvilken forbindelse og af hvem den er indbetalt?

På forhånd tak!

Venlig hilsen
Kristian Skak-Nielsen

Aase Madsen

#1


https://www.sa.dk/daisy/arkivskaber_og_arkivserie_liste?a=frederiksb&b=overformynd&d=1&e=2020


Du må i gang med et større arbejde, søg i de forskellige protokoller, men de skal bestilles i Daisy.
Venlig hilsen.
Aase Madsen

Kristian Skak-Nielsen

Hej Aase

Tak for dit svar!

I den anden del af skiftet står der:

"samt kjendte ham berettiget til Kjøbenhavns Overformynderie at modtage og qvittere for de den Afdøde tilkommende Renter af den for hende der indestaaende Capital"

Kan det passe, at jeg så skal søge i Frederiksborg amtsstues eller Hillerød Byfogeds overformynderisager? Overførte man kapitalen fra et overformynderi til et andet, hvis den berettigede flyttede, f.eks. til København? Eller skal jeg søge i Københavns Overformynderis protokoller?

På forhånd tak!

Kristian


Aase Madsen

#3
https://www.sa.dk/daisy/arkivskaber_og_arkivserie_liste?a=k%C3%B8benhavn&b=overformy&d=1&e=2020

Nej hvis det er i København så er det disse her, du skal se i.

Ved du hvor Margrethe Elisabeth Jørgensens har opholdt sig, da hun boede i København?
Det kan hjælpe dig til at finde den rigtige protokol.


Det lyder underligt at hun er født i Frederiksborg når pengene står i overformynderiet i Kbhvn.

https://www.familysearch.org/ark:/61903/3:1:3Q9M-CSLH-17W8-G?i=344&cc=2778652&personaUrl=%2Fark%3A%2F61903%2F1%3A1%3AQLR2-MP2V

Der kan måske stå Frederiksberg, det passer bedre med København.



Venlig hilsen.
Aase Madsen

Kristian Skak-Nielsen

Siden vielsen i 1813 har hun boet i Nyboder, hendes mand var kanoner i Flåden og endte som skoleinspektør i Søetatens drengeskole i Gåsegade. Jeg har ikke kunnet identificere hende entydigt i FT-1801, men hun var muligvis tjenestepige i Skt Annæ kvarter. Der optræder kun en enkelt Margrethe Elisabeth født 1782 i FT-1801 i København, men desværre uden efternavn.
Venlig hilsen
Kristian

Aase Madsen

Hvis der står Frederiksborg kan det jo være hele amtet.
Hvis pengene står i København, må hendes far eller mor have boet i dette amt, ved deres død.
Venlig hilsen.
Aase Madsen

Kristian Skak-Nielsen

På den tid var Frederiksborg et alternativt navn for Hillerød. Jeg ved at præsten i Frederiksborg Slotssogn og Hillerød Sogn fik påtaler for dårlig kirkebogsførelse, så det er måske grunden tilsat hendes fødsel ikke findes i kirkebogen...

Venlig hilsen
Kristian

Kristian Skak-Nielsen

Jeg har også ledt efter dåbsoptegnelsen i Frederiksberg sogn uden held.

Venlig hilsen
Kristian

Aase Madsen


Der er nogle sogne i Frederiksborg amt, der ikke har kirkebøger med fødte fra 1782.
Venlig hilsen.
Aase Madsen

Aase Madsen

Venlig hilsen.
Aase Madsen

Kristian Skak-Nielsen

Hej Aase

Tak igen for gode råd og henvisninger. Jeg søger videre.

Venlig hilsen
Kristian

Kristian Skak-Nielsen

Hej Aase

Jeg har i mellemtiden fundet ud af, at Margrethe Elisabeth er født i Fredericia, som Magreta Elisabet Jørgensdatter, døbt 12.04.1782 i Fredericia Trinitatis sogn. Det passer fint, med at hun skulle være født d. 08.04.1782 i følge den gamle slægtsbog. Ved hendes trolovelse i Holmen anføres det, at hun havde en altergangsattest fra Hr. Hasse i Frederits i 1804. Så folkeoptælleren i 1845 har hørt eller skrevet galt, når han har skrevet Frederiksborg... Det har kostet mig noget tid og frustrationer!

Venlig hilsen
Kristian

Aase Madsen

Ja, man kan sagtens komme på afveje, når de oplysninger man stoler på er forkerte.

Sikke et held du fandt hende. Nu må du have forældrene, er det dem der er døde og de penge der står i overformynderiet?
Venlig hilsen.
Aase Madsen

Kristian Skak-Nielsen

Hej Aase

Ja, det skal jeg til at finde ud af, det bliver opgaven de næste dage...

Venlig hilsen
Kristian