Slægtsgård - definition

Startet af Niels Bach-Lauritsen, 10 Sep 2020 - 10:25

Forrige emne - Næste emne

Niels Bach-Lauritsen

Hej alle.
En gård, som før udskiftningen ca. 1800 lå midt i landsbyen, men derefter måtte flytte et stykke udenfor byen, er det stadig den samme gård (slægtsgård)? Familien drev den som fæstebønder, købte den af kronen og byggede en ny op et stykke udenfor byen. Det oprindelige "Gård nr. 2" fulgte med ved udflytningen og brugtes indtil matrikelnumrene kom. Man kan argumentere for, at det er samme bedrift eller produktionsenhed; ligesom en blikkenslager, der starter i et lille værksted og siden må flytte ud i industrikvarteret, stadig er familiefirmaet.

Christian Konstmann Autzen

Hej Niels

Jeg vil sige - ja selvfølgelig, for det er vel samme slægt som fortsat besidder den.

Min fædrene slægtsgård var i slægtens besiddelse fra 1696 til 1969, hvor min far solgte den videre til 3. mand, idet ingen af os børn ønskede at overtage den. Gården brændte ca. 1888 og blev genopbygget et par hundrede meter fra den gamle gårds placering - men det var fortsat samme slægtsforhold.

Hilsen
Christian
Min slægt: Autzen, Konstmann, Nansen, Hegelund, Sønberg, Matzen, Schmidt, Kruse, Wolf. Min hustru's slægt: Mærsk, Fogh, Møller, Hark, Lund, Aaskou, Blom, Dethlefsen, Beyer, Troels Winther.

Mikkel Eide Eriksen

#2
Hej

Ja, jeg vil også sige at der stadig er tale om slægtsgården.

Ofte var det også i rent bogstavelig forstand at gårde blev (ud-) flyttet — man brød den gamle gård ned og genbrugte så meget som muligt af byggematerialet til den nye. Så det er jo næsten også den samme bygning ;)

Endelig var "gården" både jorden og bygningerne, så også i den forstand kan man udskifte dele af helheden og stadig betragte den som den samme gård... Theseus' gård ;D

mvh
Mikkel
Interesse: alt Gilleleje plus Lindberg/Humble (SE/DK) Svane (Mors) Behringer (Alsace/DK/NO) Bortvig/Fleischer (Lolland)

Hjælper gerne med Sverige: https://forum.slaegt.dk/index.php/topic,153986

Niels Bach-Lauritsen

Hej. Tak for svaret, som jeg glæder mig over.
Med venlig hilsen Niels.