Peter Lemming

Startet af Dorrit Lemming Kuehn, 01 Jul 2011 - 20:30

Forrige emne - Næste emne

Dorrit Lemming Kuehn

Hej
min tipoldefar hed Peter Lemming, han er født i Aarhus i 1804 eller 1805, jeg kan ikke finde hans dåbsopslag er der nogen der kan hjælpe mig?
Peter var skræddermester i Aarhus og blev gift i Domsognet Aarhus den 4. maj 1831 med Ane Sophie Petersen som ligeledes er fra Aarhus og skulle være døbt den 25. marts 1810 ops 88, men jeg er ikke hel sikker, da jeg ikke kan læse hendes dåbsopslag ?
Jeg kan heller ikke finde hvornår de er døde, jeg ved kun at Ane Sophie ifølge FT 1870 og 1880 boede Graven-fattigvæsenets enkebolig
og at de begge er opført i FT 1850 på Studsgade, 178 Aarhus.
Hvor kan jeg finde dem.
På forhånd tak til den/dem der vil hjælpe mig.
Med venlig hilsen
Dorrit Lemming Kühn (medl. af foreningen)
Med venlig hilsen
Dorrit Lemming Kuehn
hado@kabelmail.de

Bente Aaris

Herfra Folket i midten databasen med Borgerskab fra Århus Borgerbog fremkommer der at hans fader ant. hedder Mads Lemming og at han døde 1855:

By: Århus Købstad     Amt: Århus
Borger: Peder  Madsen Lemming
Alder: [26]     Hovederhverv: Skræddermester
Oprindelsessted: [Århus]
Borgerskabsdato: 19. April 1830
--------------------------------------------------------------------------------
Borgerbogens data:

Borgerskabsdagen: 19. April
Borgeroplysning: Peder Madsen Lemming, som Skrædermester
Arkiv: LaV D2.305     Folie: [uden]
Noter: [Død 1855 i Århus]

http://www.folketimidten.dk/borgerbog.cgi



Mvh
Bente Aaris
Godset♥ MOSS
https://aaris.webtrees.net

Bente Aaris

Den eneste Peder Madsen jeg finder f. i Århus ca. 1804 er ham her, men han stemmer ikke, hvor får han i så fald Lemming fra - kan det være moderen - ???:

PEDER MADSEN Pedigree
  Male
--------------------------------------------------------------------------------
Event(s):
Birth: 
Christening:  1804   Domsognet, Aarhus, Aarhus, Denmark
--------------------------------------------------------------------------------
Parents:
  Father:  MADS PEDERSEN  Family
  Mother:  KAREN JENSDR 

Han er f. 14.juni 1804 døbt 29.juli opslagnr:35

Her er deres vielse som du jo har:

Sogn: Århus Domsogn     Herred: Hasle    Amt: Århus
Brudgom: Peter  Lemming    Opholdssted:
Brud: Ane  Petersen    Opholdssted: Århus
Vielsesdato: 4. Maj 1831
--------------------------------------------------------------------------------
Kirkebogens vielsesdata:
Brudgom: Ungk. og Skrædermester Peter Lemming, 26½ Aar
Brud: Pigen Ane Petersen, hjemme hos Stedfaderen, Skræderm. Lorents Petersen og Hst., 21 Aar
Forlovere: Lor. Petersen, Røgind, Skrædermester
Trolovelsesdag: 5te April
Vielsesdag: d. 4de Mai
Arkiv: C 358-8    Folie: 248
Noter: 

Ane boede også i graven i FT:1860:

Folketælling: 1860         By: Århus Købstad    Herred: Hasle    Amt: Århus
Gadenavn: Graven    Husnr: 232    Husstand: 1
--------------------------------------------------------------------------------
Navn: Ane Sophie Lemming    Alder: 50    Civilstand: Enke
Fødested: Aarhuus
Stilling: Enke efter afdøde Skrædder Lemming Noter:


Her er hendes stedfamilie i FT:1834:

Aarhus, Hasle, Aarhus Købstad, Middelgade, Nr 54, , 72, FT-1834, B3334
Navn: Alder: Civilstand: Stilling i husstanden: Erhverv: Fødested:
Lorentz Christian Petersen 54  Gift  Skrædermester  (stedfader)
Mette Sophie Christensen 50  Gift  hans Kone  (moder)
Marina Sophie Petersen 22  Ugift  hans Datter 
Carl Peter Petersen 8  Ugift  hans Søn 
Michal Rebeins 28  Ugift  Skrædersvend 
Niels Hermann 20  Ugift  skrædderlærling 
Carl Ridebye 21  Ugift  skrædderlærling 
Frederick Ingerslev 18  Ugift  skrædderlærling
--------------------------------------------------------------------------------
Lorentz vielse:

METTE SOPHIE CHRISTENSDR Pedigree
  Female   Family
--------------------------------------------------------------------------------
Marriages:
  Spouse:  LORENTZ PETERSEN  Family
  Marriage:  22 JUN 1814   Vor Frue, Aarhus, Aarhus, Denmark

  Husband Age at Marriage:  27   
  Wife Age at Marriage:  26

På opslagnr:207 kan du se vielsen, men jeg ved ikke hvordan man skal tolke det - Mette Sophie var Pige og tjenende hos Galthen d.v.s. hun havde ikke været gift tidligere - enten må Ane Sophie være f. udenfor ægteskab eller Mette Sophie er slet ikke hendes moder, og så kan hun jo ha taget efternavn Petersen efter sin stedfader!
Det er heller ikke lykkedes at finde hendes konfirmation.
og hendes egen fam.:

Samtlige personer i husstanden

Aarhus, Hasle, Aarhus Købstad, Aaen, Nr 286, , 433, FT-1834, B3334
Navn: Alder: Civilstand: Stilling i husstanden: Erhverv: Fødested:
Peder Lemming 30  Gift  Skrædermester 
Ane Sophie Pedersen 24  Gift  hans Kone 
Lorentz Frederik Lemming 3  Ugift  deres søn 
Carl Chrestian Staal Lemming 1  Ugift  deres søn 
Anders Peder Eliasen 18  Ugift  læredreng 
Jens Peder Leermand 18  Ugift  læredreng

sådan så fam. ud i FT:1840:
Aarhus, Hasle, Aarhus Købstad, BADSTUEGADE, AARHUS KØBSTAD, 256, FT-1840, A4182

PETER LEMMING 36  gift  SKRÆDERMESTER 
ANE S. PETERSEN 30  gift  HANS KONE 
LORENTZ LEMMING 9  ugift  DERES SØN 
CHRISTIAN LEMMING 7  ugift  DERES SØN 
ANTON LEMMING 4  ugift  DERES SØN 
CAROLINE LEMMING 6  ugift  DERES DATTER 
NIELS HASAGER 20  ugift  SKRÆDERLÆRLING 
ANTON BLANK 16  ugift  SKRÆDERLÆRLING 
METTE BEK 19  ugift  TJENESTEPIGE

i 1845:

Aarhus, Hasle, Aarhus Købstad, Volden, 892, 2, FT-1845, A2013
Navn: Alder: Civilstand: Stilling i husstanden: Erhverv: Fødested:
Peter Lemming 41  Gift  skræddermester Århus
Ane Petersen 34  Gift  hans kone Århus
Lorentz Lemming 13  Ugift  deres søn Århus
Christian Lemming 11  Ugift  deres søn Århus
Caroline Lemming 10  Ugift  deres datter Århus
Anthon Lemming 8  Ugift  deres søn Århus
Peter Marcussen 23  Ugift  skræddersvend Hvilsted, Skanderborg   
--------------------------------------------------------------------------------
og i FT:1850

Aarhus, Hasle, Aarhus Købstad, Studsgade, 178, 309, FT-1850, D3314
Navn: Alder: Civilstand: Stilling i husstanden: Erhverv: Fødested:
Peter Lemming 46  Gift  Husfader, Skrædermester Aarhus
Ane Petersen 40  Gift  hans Kone Aarhus
Anthon Lemming 13  Ugift  deres Søn Aarhus
Carl Lemming 3  Ugift  deres Søn Aarhus
Frederik Peder Nielsen 21  Ugift  Skrædersvend Koldby, Kallundborg Amt
Rasmus Sørensen 20  Ugift  Skrædersvend Koldby, Kallundborg Amt   
--------------------------------------------------------------------------------
 
de fik et par børn mere som ant. døde - Carl 25/7 1842 og Mads Peter f. 26/12 1838, han døde før fremstillingen i kirken 1839.

Jeg kan heller ikke finde Peter Lemmings død i 1855 hverken i Vor Frue eller i Domkirken, ved Carl's (f. 25/5 1847) konf. 1861 står der at faderen er afgangen (=død), og Ane står jo også som enke efter afdøde skrædder Lemming i FT:1860!
Mvh
Bente Aaris
Godset♥ MOSS
https://aaris.webtrees.net

Jens-Christian Emborg

Vedr. Peter Lemmings død, så lever han i FT-1855 (den 1. feb.), det er AO opslag 1892 i Århus købstad, ligesom han også lever ved sin datters vielse den 26. april 1855, hvor han er forlover, det er AO opslag 307 Århus Domsogn.
Med venlig hilsen
Jens-Chr. Emborg

Jens-Christian Emborg

#4
Ved Peter Lemmings søns vielse i Århus domsogn den 6. nov. 1857 er forloveren Skræddermester Lemming, AO opslag 332. Så her lever han.

Jeg finder Peter Madsen Lemming død den 7. juli 1859 i Århus Domsogn, AO opslag 405.
Med venlig hilsen
Jens-Chr. Emborg

Jens-Christian Emborg

Den Peter Madsen som Bente har fundet, bliver konfirmeret i Århus Domsogn i 1818 og her står at han ved konfirmationen er "Skræderdreng hos Røginds enke i Graven", AO opslag 147.
Det at han her står som "skræderdreng" bestyrker at det er ham, der ender som Peter Madsen Lemming, hvor så Lemming kommer fra?
Med venlig hilsen
Jens-Chr. Emborg

Jens-Christian Emborg

Peter Lemming har været væk fra Århus, for hvis du ser på tilgangslisten i 1829 i Århus Domsogn, AO opslag 106, finder du "Skrædder Peder Madsen Lemming" ankomme tilbage til Århus fra Randers.
Måske har han også været forbi Lemming by eller sogn og dermed fået tilnavnet Lemming, måske i forbindelse med militærtjeneste eller måske var hans far fra Lemming, og blev kaldt Lemming, som Peter så tog til sig. Der er mange muligheder. Jeg har set efter hans fars død, for at se om han hed Lemming ved sin død, men jeg fandt ham ikke i Århus mellem 1818 og 1834.
Med venlig hilsen
Jens-Chr. Emborg

Bente Aaris

Hej Jens-Christian,

Jeg synes du har fundet frem til rigtig meget, tror du at forældrene til P.M.L. godt kan være en af de her som begge tjener hos Ove Høegh Guldberg (pudsigt O.H.G. er en slægtning til mig) i FT:1801.

Aarhus, Hasle, Aarhus Købstad, Vestergade, 84, 72, FT-1801, B3333
Navn: Alder: Civilstand: Stilling i husstanden: Erhverv: Fødested:
Ove Hoegh Guldberg 70  Gift husbond geheimeråd og stiftamtmand 
Lucie Emerentze Guldberg 60  Gift hans kone   
Peder Hoegh Guldberg 25  Ugift deres søn student 
Petriche Krabe 30  Ugift selskabsjomfru   
Anne Elisabeth Berg 30  Ugift husjomfru   
Christopher Rohde 40  Ugift tjener   
Niels Bech 46  Gift tjener   (forlover)
Anne Elisabeth Jensdatter 39  Ugift køkkenpige   
Sophie Elisabeth Mariusdatter 29  Ugift sypige   
Karen Jensdatter 28  Ugift stuepige   
Karen Jensdatter 31  Ugift kokkepige   

Jens Laursen 33  Ugift avlskarl   
Jens Jensen 40  Gift kusk  (forlover) 
Mads Pedersen 44  Ugift gårdskarl 
--------------------------------------------------------------------------------

Med til drengens dåb i Domkirken 1804 opslagnr:35 var bl. a. Jmfr. Krabe - Peder Guldberg og Lorenzo Marzetta!

MADS PEDERSEN Pedigree
  Male   Family
--------------------------------------------------------------------------------
Marriages:
  Spouse:  KAREN JENSDR  Family
  Marriage:  08 FEB 1804   Vor Frue, Aarhus, Aarhus, Denmark

Vielsen kan sees på opslagnr:246 Vor Frue 1726-1813

Kirkebogens vielsesdata:

Trolovelse: d. 20de Januar 1804  Erklærede Ungkarl Mads Pedersen, der i 9 á 10 Aar har tient Geheimeraad Guldberg, at ville indgaae Ægteskab med Pigen Karen Jensdatter, tienende sammesteds, og [...] Forlovere efter Loven: Niels Bach, Jens Jensen
Vielse: d. 8de Febr. 1804  Sammenviede
Arkiv: C 360 A-1    Folie: 345

Forloverne var også tjenende hos Guldberg! Men desværre fremkommer der ikke om Karen Jensdatter var stuepigen eller kokkepigen!
Mvh
Bente Aaris
Godset♥ MOSS
https://aaris.webtrees.net

Bente Aaris

Skal man komme det nærmere må ant. Lægdsruller og skifteprotokoller undersøges.
Mvh
Bente Aaris
Godset♥ MOSS
https://aaris.webtrees.net

Jens-Christian Emborg

Hej Bente

Jeg er enig i det du skriver, der står jo ved Trolovelsen, at de er hos Guldberg, ja han har været der i næsten 10 år, så det skulle være helt sikkert, at det er Peter Lemmings far der er i den FT-1801 du viser. Så med Mads Pedersen på 44 år i 1801, skal han være født omkring 1757.
Jeg vil også mene at det er Peter Lemmings mor der er en af de to navnesøstre samme sted, men det eneste vi kan få ud af det, er at Peters mor er noget yngre end hans far. Det ville være rart at finde hans forældres død og håbe på at det kan give nogle nye oplysninger.
Med venlig hilsen
Jens-Chr. Emborg

Jens-Christian Emborg

#10
Hej igen

I forsøg på at undersøge ægteskaber i Århus der var indgået med piger der hedder Karen Jensdatter, stødte jeg på denne interessante vielse i 1810:

Sogn: Århus Vor Frue Sogn     Herred: Hasle    Amt: Århus
Brudgom: Christen  Christensen    Opholdssted: Århus
Brud: Karen  Jensdatter    Opholdssted: Århus
Vielsesdato: 5. December 1810

--------------------------------------------------------------------------------
Kirkebogens vielsesdata: Trolovelse: d. 9de Novbr.  Ungkarl og Tjenestekarl Christen Christensen hos Kiøbmand Meulengracht at ville indtræde i Ægteskab med afg. Mads Pedersen Lemings Enke Karen Jensdatter paa Badstuegade, [.. Skifte ..], og [...] Forlovere: Jens Christensen, Peder Christiansen
Vielse: d. 5te December  Sammenviede
Arkiv: C 360 A-1    Folie: 382


Altså Peters far døde før 9. nov. 1810 og optræder som Mads Pedersen Lem(m)ing.

Jeg finder Mads Pedersen Leming død den 28. juli 1810, 53 år gammel i Vor Frue sogn, opslag 505 øverst,
Med venlig hilsen
Jens-Chr. Emborg

Jens-Christian Emborg

Jeg kan også lige tilføje at allerede i december 1808 står der under døde, opslag 500 i Vor Frue sogn:
Mads Leming og Karen Jensdatter i forbindelse med at de har fået en dødfødt datter.
Med venlig hilsen
Jens-Chr. Emborg

Bente Feldballe

Jeg ville umiddelbart gætte på, at familien har en eller anden form for rødder i Lemming, Kolt sogn. Desværre har kirkebogen en lakune, som starter netop i 1757, og jeg kan ikke finde nogen Mads med en fader Peder der. Men Brejl har et skifte, der måske kan være interessant:

263 Anne Christoffersdatter i Lemming. 26.1.1763, fol.5.
E: Peder Rasmussen. B: Anne 26, Rasmus 25, Kirsten 23, Christoffer, Maren, Karen, Christen, Mogens, Abelone, Mads.

Det er fra Constantinsborg gods.

En Peder Rasmussen i Lemming begraves 1773, han er da 76 år. Anne Christoffersdatters død falder indenfor lakunen, så der kan ikke findes en aldersangivelse for hende.

Venlig hilsen

Bente Feldballe

Bente Aaris

Så er sagen vdr. ophavet til Peter Lemming vel afklaret udenom hvem Kirsten Jensdatter var så hans mor ?

Vdr. konen Ane Sophie - en Mette Christensdtr. i Enkeboligerne i Graven fik en Ane døbt 11.juni 1810 i Domkirken (f. 15.april), en Niels Jensens Arentenzen Skomager ? (er lidt usikker på tydning af navnet og profession) blev udlagt som barnefader.

Opslagnr:135 Århus Domkirke 1801-1813 nr.9.

Ja så er det hende, ved konfirmationen i Vor Frue står hun som Slægtfredbarn af Niels Jensen hos Arentsen og Mette Christensdtr. Stedfader Skrædder Lorents Christian Petersen. Hendes fødsel og dåbsdato står der også. Desuden havde hun Meget God Kundskab og Rosværdig opførsel.

Opslagnr:192 Århus Vor Frue 1814-1824 nr.4.
Mvh
Bente Aaris
Godset♥ MOSS
https://aaris.webtrees.net