www.archion.de - sognet Humptrup i Sydslesvig mangler (?)

Startet af Christian Konstmann Autzen, 27 Aug 2020 - 12:45

Forrige emne - Næste emne

Christian Konstmann Autzen

På hjemmesiden www.archion.de kan jeg ikke finde sognet Humptrup i Sydslesvig - er det en fejl ?

På forhånd tak

Christian
Min slægt: Autzen, Konstmann, Nansen, Hegelund, Sønberg, Matzen, Schmidt, Kruse, Wolf. Min hustru's slægt: Mærsk, Fogh, Møller, Hark, Lund, Aaskou, Blom, Dethlefsen, Beyer, Troels Winther.



Christian Konstmann Autzen

#3
Hej Johnny og Inger

Tak for oplysningerne - jeg må så nøjes med det, som kunne ligge under Süder Lügum.

Gad vide, om der findes en mikrofilm for Humptrup på landsarkivet i Aabenraa.

www.archion.de har vel haft en samlet liste over mulige sogne, som de så kunne have tjekket af efterhånden som de havde fået skannet sognene - eller også har de ikke været så rettidige  :o

Nå!

Hilsener
Christian

Jeg har så lige tjekket for Theodor Friedrichsen, som er født 13. oktober 1860 i Humptrup og døbt 27. oktober 1860 - men han findes så ikke under Süder Lügum. - Et uægte barn af Andreas Martin Friedrichsen og Catharina Dorothea Hansen, og hun (moderen) skulle så være født i Hostrup sogn, men som næppe er korrekt!
Min slægt: Autzen, Konstmann, Nansen, Hegelund, Sønberg, Matzen, Schmidt, Kruse, Wolf. Min hustru's slægt: Mærsk, Fogh, Møller, Hark, Lund, Aaskou, Blom, Dethlefsen, Beyer, Troels Winther.

Ewald Rettig

Mojn
Se paa
Süderlügum Taufen,Trauungen, Bestattungen 1823-1879
Bild eller Side 74 Nr.15.

VH Ewald Rettig
ahnenforscher-stammtisch-flensburg

Christian Konstmann Autzen

Hej Ewald

Tusind tak for henvisningen - og det er den rette.

Men da moderens alder her oplyses til 28 år, så vil hun være født i 1832, og moderen, Catharina Dorothea Hansen, derfor er den Catharina Dorothea Hansen, som fødes i Rørkær i Hostrup sogn i 1832, men som jeg har fundet som død i 1847 i Rørkær i Hostrup sogn, så har jeg et (lille) problem her.

Ewald - har du en email for ahnenforscher-stammtisch-flensburg; jeg vil så lave en forespørgsel om min Autzen slægt, som går tilbage til Rylskov sogn - via Jørl sogn ?

Mine kone og jeg har været i Flensborg et par gange, men desværre aldrig på en fredag; - og vi har besøgt biblioteket.

Mange hilsener - og mojn igen
Christian
Min slægt: Autzen, Konstmann, Nansen, Hegelund, Sønberg, Matzen, Schmidt, Kruse, Wolf. Min hustru's slægt: Mærsk, Fogh, Møller, Hark, Lund, Aaskou, Blom, Dethlefsen, Beyer, Troels Winther.

Ewald Rettig

Mojn Christian,

Kontakt Tina Matthiessen<tina.matthiessen@gmx.de>
(tysk talende) hun fordeler vores E-Mail
og se paa Flensburg-Genealogie flbib.de

Venlig hilsen

Ewald

Christian Konstmann Autzen

Hej Ewald

Tak for svaret - det vil jeg gøre.

Mojn igen

Christian
Min slægt: Autzen, Konstmann, Nansen, Hegelund, Sønberg, Matzen, Schmidt, Kruse, Wolf. Min hustru's slægt: Mærsk, Fogh, Møller, Hark, Lund, Aaskou, Blom, Dethlefsen, Beyer, Troels Winther.

Christian Konstmann Autzen

Citat fra: Ewald Rettig Dato 28 Aug 2020 - 14:32
Mojn
Se paa
Süderlügum Taufen,Trauungen, Bestattungen 1823-1879
Bild eller Side 74 Nr.15.

VH Ewald Rettig
ahnenforscher-stammtisch-flensburg

Den kirkebog under Süderlügum, som Ewald henviser til, er faktisk kirkebogen for Humptrup - se bild 2.

Hilsen
Christian
Min slægt: Autzen, Konstmann, Nansen, Hegelund, Sønberg, Matzen, Schmidt, Kruse, Wolf. Min hustru's slægt: Mærsk, Fogh, Møller, Hark, Lund, Aaskou, Blom, Dethlefsen, Beyer, Troels Winther.

Astrid Kristiansen

Theodor Friedrichsen var min oldefar.
Min morfar melder ham død ( eller hvad man siger) i 1941
http://ao.sa.dk/ao/data.ashx?bid=5372542
Og her angives bedsteforældrene som gift hvilket undrer mig såre. Min morfar var en meget sanddru person, så jeg har svært ved at forestille mig ham lyve om en så vigtig sag. På den anden side har jeg ikke fundet noget bevis for at de to var gift.

Vær opmærksom på at Cathrine Dorothea har en kusine - også født i 1832 - med samme navn. I 1845 er tipoldemor i pleje hos sin morbror som er far til kusinen.
https://www.danishfamilysearch.dk/cid6386556

Har nogen mon flere oplysninger eller links? Det ville jeg være meget interesseret i.
Jeg har på nuværende tidspunkt ikke tid til at besøge arkiver og deslige - og er også langt fra god nok til at kunne læse gotiske bogstaver. Det skal jeg lære meget mere om inden jeg begiver mig ud i arbejde på arkiver.

Den Andreas Martin Friedrichsen som jeg tror måske kunne være Theodors far, er meget ældre end moren.
https://ao.sa.dk/ao/data.ashx?bid=38130143
Hvordan kommer jeg videre med det?

Venlig hilsen
Astrid Kristiansen


Inger Toudal

Citat fra: Astrid Kristiansen Dato 13 Maj 2021 - 14:22

Theodor Friedrichsen var min oldefar.
Min morfar melder ham død ( eller hvad man siger) i 1941
http://ao.sa.dk/ao/data.ashx?bid=5372542
Og her angives bedsteforældrene som gift hvilket undrer mig såre. Min morfar var en meget sanddru person, så jeg har svært ved at forestille mig ham lyve om en så vigtig sag.
På den anden side har jeg ikke fundet noget bevis for at de to var gift.

Forældrene kunne eventuelt være blevet gift på et senere tidspunkt.

Venlig hilsen
Inger Toudal
Venlig hilsen
Inger Toudal

Christian Konstmann Autzen

#11
Jeg har Theodor Friedrichsen som værende gift med Ellen Jørgensen, gift 5. november 1891 i Højst, opslag 187.

Theodor dør 22. maj 1941 i Abild sogn, opslag 40.

Ellen Jørgensen dør 1. juli 1952 i Øster Højst, Abild kirkebog opslag 58.

Andreas Christian Friedrichsen, er født 18. juli 1833 i Maasbüll, Risum sogn, Sydslesvig, bild 134, som søn af Johann Christian Friedrichsen og Christina Maria Hander.

Catharina Dorothea Hansen, er født 29. oktober 1832 i Rørkjær, Hostrup sogn, Tønder amt. Andreas og Catharina Dorothesa var ikke gift, forældre til Theodor Friedrichsen.

Jeg er af den opfattelse, at Andreas Martin rettelig hedder Andreas Christian, og er den, som jeg foran har oplyst. Hvorfor han synes at hedde Andreas Martin, som oplyst til personregisterføreren er et godt spørgsmål.

Hilsen
Christian
Min slægt: Autzen, Konstmann, Nansen, Hegelund, Sønberg, Matzen, Schmidt, Kruse, Wolf. Min hustru's slægt: Mærsk, Fogh, Møller, Hark, Lund, Aaskou, Blom, Dethlefsen, Beyer, Troels Winther.

Inger Toudal

Vielse 1891 i personregistret:
https://www.sa.dk/ao-soegesider/da/billedviser?epid=16521267#38480,5429308 - nr. 4

- Theodor Friedrichsen, søn af afdøde, ugifte tjenestepige Cathrine Dorothea Hansen, sidst boende i Humtrup.

Begravelse 1941 i kirkebogen:
https://www.sa.dk/ao-soegesider/da/billedviser?epid=17215889#200853,38033848 - nr. 10

- faderen skulle være enkemand, tjenestekarl Andreas Martin Friedrichsen, Sønder Sejerslev, Emmerlev sogn, dengang i Humtrup.

Kunne være denne, der henvises til i kirkebogen 1941:

FT-1803, Emmerlev sogn: https://www.danishfamilysearch.dk/cid1954607

Tønder, Tønder, Højer og Lø, Emmerlev (Slesvigsk), Nyelands Huusene, , 1ste Familie, FT-1803, C1355
Navn:     Alder:     Status:     Stilling i familien:     Erhverv:     
Friderich Madsen     37     Gift      Mand      Jordløs Huus Tienestekarl       
Sidsel Mari Jensdatter     37     Gift      Hans Kone             
Jens Friderichsen     7     Ugift      Deres Børn             
Andreas Martin Friderichsen     3     Ugift      Deres Børn            
Jens Pedersen     70     Gift      Konens Fader      Almisse Lemmer begge       
An Mari Sørensdatter     73     Gift      Hans Kone      Almisse Lemmer begge      

FT-1845, Tønder købstad: https://www.danishfamilysearch.dk/cid6503429

Tønder, Tønder, Højer og Lø, Tønder Købstad, Stadt Tondern, Südostquartier, Osterstraße No. 8, 12, FT-1845, C9984
Navn:     Alder:     Status:     Stilling i familien:     Erhverv:     Fødested:
Hugo Peter Casper Nicolay Wildenradt     26     Gift            Posthalter      Tondern 
- - - - - - - - - -
Andreas Martin Friedrichsen     47     Enkemand            Dienstknechte      Nyland Amts Tondern 
- - - - - - - - - - [øvrige personer udeladt]

Venlig hilsen
Inger T.
Venlig hilsen
Inger Toudal

Inger Toudal

FT-1860, Humtrup: https://www.sa.dk/ao-soegesider/da/billedviser?bsid=10383#10383,258484 - 1. familie

- Andreas Martin Friedrichsen, 63, født i Emmerlev sogn

- Cathrine Dorothea Hansen, 28, født i Hostrup sogn

De er tjenestefolk samme sted (hos præsten?)

Venlig hilsen
Inger T.
Venlig hilsen
Inger Toudal

Christian Konstmann Autzen

Hej Inger

Tusind tak for dine efterforskninger, som givet er bedre end mine. Og den rigtige vil så være Andreas Martin Friedrichsen, som så er født i Emmerlev sogn. Han er så betydeligt ældre end Theodor's mor, men sådan var det så  :)

Dejligt at få fjernet denne fejl i mit arkiv - og så skal jeg på et tidspunkt have rette op på min gode bekendtes aner.

Mange hilsener

Christian
Min slægt: Autzen, Konstmann, Nansen, Hegelund, Sønberg, Matzen, Schmidt, Kruse, Wolf. Min hustru's slægt: Mærsk, Fogh, Møller, Hark, Lund, Aaskou, Blom, Dethlefsen, Beyer, Troels Winther.

Astrid Kristiansen

Hej Inger og Christian
Tusind tak for jeres input som en begynder som mig har stor glæde af.

Og så må jeg jo nok i gang med at lære at dechifrere den gotiske skrift!!

Vedlægger lige et link fra Theodors konfirmation  - som jeg har fået hjælp til at læse.
Som I jo nok sagtens kan læse, boede han på det tidspunkt i "æ armhus". Mon moren også gjorde det?

I øvrigt får Ellen og han en søn der får navnet Andreas. Tænker om der alligevel  været lidt kontakt med faren så. Den ældste søn (døde som helt lille) - og den næstældste som var min morfar - opkaldtes dog efter morfaren, Peter Jensen Friedrichsen ( en gåde hvorfra det Jensen kommer fra). De to brødre deltog selvfølgelig i 1. verdenskrig.

https://ao.sa.dk/ao/data.ashx?bid=38238841

Venlig hilsen
Astrid Kristiansen

Christian Konstmann Autzen

Hej Astrid

Jensen: - blandt Catharina Dorothea's aner findes en Wolf Jensen, født omkring 1750. Men i det sønderjyske kan sådanne almindelige efternavne Jensen, Nielsen, Pedersen komme mange steder fra - og ikke mindst flere generationer tilbage.

Min svoger hed Kristian Nielsen Hansen, og hvor dette Nielsen forekommer århundreder tilbage, og faktisk mærkeligt, at mine svigerforældre gav ham det mellemnavn, hvor Mærsk efter min svigermor ville have været meget bedre.

Nu har jeg så ikke den såkaldte Andreas Martin Friedrichsen, født ca. 1800 i Emmerlev sogn, i min database, så om der findes en Nielsen her, kender jeg så ikke noget til.

Jeg har registreret 10 børn med Theodor og Ellen, og her er det så sønnen Jens Friedrichsen, som er ane til min meget gode bekendte.

Mange hilsener - og god fornøjelse med dit arbejde.

Christian
Min slægt: Autzen, Konstmann, Nansen, Hegelund, Sønberg, Matzen, Schmidt, Kruse, Wolf. Min hustru's slægt: Mærsk, Fogh, Møller, Hark, Lund, Aaskou, Blom, Dethlefsen, Beyer, Troels Winther.