material om Stockcar körning på Klampenborg 1955

Startet af Ulla Karin Alsvold, 27 Aug 2020 - 11:11

Forrige emne - Næste emne

Ulla Karin Alsvold

Efterlyser tidningsartiklar om Stokkcar körning på Klampenborg 1955.

Har ett fotografi från 1955 med namnet på fotografen Viggo Mortensen Poul Ankersgade 2 Köbenhavn K.

På fotot finns min far och hans stokkcar bil+ ytterligare 3 personer. Finns en anteckning 25/6 kanske datum.


De var några skåningarbåde min far och farbror, som körde och jag har svaga minnen av detta.



Ulla Karin Alsvold



John Damm Sørensen

Hej Ulla,

De første stockcar races foregik ikke i Klampenborg, men på Amager Speedways bane i forbindelse med Amager Travbane.
På dette luftfoto ses travbanen med den mindre speedway-bane. Banerne finde ikke længere.
https://arkiv.dk/vis/50521

De første løb fik en del omtale i danske aviser. I Dagbladet Politiken domineres omtalen af den danske kører Morian Hansen, der var en stor legende i datidens danske motorsport.
Det første stockcar race løb af stablen 22. juni 1955. I Dagbladet Politiken omtales løbet under overskriften "Stock-car løbene i aftes var Morians".
Aftenens løb blev vundet af Torsten Eriksson i en Danna eller fra Danna med Morian Hansen på andenpladsen.
Det indledende heat blev vundet af Ingvar Andersson i en Ford med Alvar Hallqvist fra Ulriceham som nummer 2 og Morian Hansen som nummer 3.
Andet heat blev vundet af Aune Andersson fra Helsingborg i en Ford. Nummer 2 blev Oscar Svensson fra Hestveda og nummer 3 blev Lars Willamsson fra Värnamo.



Hilsen
John

Bente Wanning

Venlig hilsen
Bente Wanning 
Hjørring amt <Skæve<Voer<Astrup<Åsted sogne
Hals Arkiv 9370
Medlem af DS Danmark -

Ulla Karin Alsvold

Tack.

Jag tror det kan vara Amager travebane. Det har berättats att de inte fick inte köra på travebanen.Och lite överraskande att det har varit ett av de första löpen far deltog i. Var själv 5 år 1955 och minns lite,bland annat att hans bil lade sig på taket.
Morian Hansen finns nämnd i min avdöde farbrors tidningsurklipp, han hade också en del fotografier om när de byggde om bilarna.
Eftersom min far förlorade sitt körkort på vintern 1955-1956 och inte fortsatte är fotografierna mycket värdefulla.


Ulla karin Alsvold

John Damm Sørensen

Stockcar-løbene bredte sig til andre steder i landet. Gladsaxe var hurtig til at følge op på interessen og konkurrerede med Amager Speedway om publikums gunst.
http://billeder.gladsaxe.dk/byarkiv/main/thumbnailview/qsr=stockcar

Hilsen
John

Ulla Karin Alsvold

Hej igen.

Jag tror att min far bara var på Amager. Tror du fotografens negativ kan finnas kvar och var.


Ulla karin