Lægdsruller

Startet af Kaja Voldbæk, 10 Aug 2020 - 07:32

Forrige emne - Næste emne

Kaja Voldbæk

Det drejer sdig om min ane Anders jensen, f. i Ods Herrred, død 1839 i Sandby, Lollands Nørre Herred, Maribo Amt.

I Aalholm Amt, Hovedrulle 1796, lægd 11: Sædinge Sogn ((opslag 73)
finder jeg Anders Jensen, fader Jens Christensen, 16 år - f. i Aads Herred, Sielland

Her er skrevet følgende: H25j412 = hvad betyder det?

Ved at gå baglæns fra Sandby Sogn, Maribo Amt (lægd 25) mener jeg at have fundet min ane, som er født i Ods Herred. Kun alderen passer ikke nøjagtigt
Jeg fandt ham desuden i hovedrullen for Aalholm Amt, Sædinge i 1792 - 12 år gammel. (opslag 54)

I Ft. 1801 findes han som 21-årig og murersvend i Sædinge, som passer med hans senere erhverv, men han er også iflg. lægdsrullerne på Frederiksdal Hovedgaard.

Var det almindeligt at sende en 12-årig til Lolland som soldat? Både gamle og nye løbenumre passer med de oplysninger jeg har fra militærrullerne.

Det er meget indviklet og hvis der er en venlig sjæl som kan fylde hullerne ud, vil jeg være taknemmelig - hilsen, Kaja

PS: Det kan måske hjælpe med at finde hans fødested. Navnet er jo ikke så ualmindeligt.








Gitte Johansen

Venlig hilsen
Gitte Johansen 8520 Lystrup

gittejohansen(snabel a)rocketmail.com


Kaja Voldbæk

MAnge tak for svar, Gitte. Det lyder jo så rimeligt, at jeg skulle have tænkt over det! - Jeg har alle hans indlæg i hovedrullerne til 1823 - og kan ikke læse anmærkningen i 1823. (Desuden har jeg hans søn, Jens, som indgået i hovedrullen 1805. Lb No 414, Nyt 327 (Han er f. 27 Februar 1805, Laurentzeminde))

Mit næste spørgsmål er så: var det almindeligt at man sendte en 12-årig til et andet sogn, som hvervet landsoldat? Anders Jensen er indskrevet som f. i Ods Herred i all hovedrullerne. Opholdssted i 1792, Aalholm Amt, Lægd 11 (opslag 54) ?
Det er vitterligt gennem alle hovedrullerne at vi har den samme Anders Jensen, med konstant alder.

Det er temmeligt vigtigt at finde ud af dette, da min ane, Anders Jensen, da han døde i 1839 er beskrevet som f. i Ods Herred, men hans alder er 63 år. FT. 18334 er han 59 år, Murermester.

Mange tusind tak for dit hurtige svar - mange hilsener, Kaj

Kaja Voldbæk

Kiggede lige på mit svar - det er Kaja - ikke Kaj. Undskyld mig meget!

Aase Madsen


Hvis alderen passer i 1826, kan det være denne Anders Jensen, med faderen Jens Christensen

C1292, Holbæk amt, Rørby sogn, Kjerbye, husstand 99, , år: 1787
Navn   Køn   Alder   Civilstand   Nr.   Stilling, erhverv
Jens Christensen   M   41   Gift   1   Mand, Inderste
Dorthe Kajesdatter   K   30   Gift   1   Kone,
Jens Jensen   M   5   Ugift      Børn,
Christen Jensen   M   4   Ugift      Børn,
Anders Jensen   M   2   Ugift      Børn,
Venlig hilsen.
Aase Madsen

Kaja Voldbæk

Hello Aase, jeg tror han er for ung. I de militærruller jeg har fundet (og som Gitte stadfæstede) er Anders Jensen født ca. 1780-1781 i Ods Herred, mens min ane iflg. FT. 1834 i Sandby Sogn og hans dødsdata fra Sandby angiver han er f. i 1776 (ca.) i Ods Herred. Jeg har fundet en Anders Jensen døbt 10 November 1776 i Asnæs, men hans far er Jens Nielsen - jeg arbejder på det. En anden, der har hjulpet til har fundet Jens Jensen fra Vig, som en mulighed. Men ingen kan endnu sige med sikkerhed.
Tak for hjælpen - det eer jeg meget glad for - og jeg vil absolut prøve at finde ud af mere - hilsen, Kaja

Kaja Voldbæk

Til Aase og Gitte: jeg vil lige tilføje at jeg har fundet en Jens Christensen i Grevinge som mulighed. Jens Christensen døde i 1784 i Grevinge -
I FT 1787 opholder Anders Jensen, 8 år, og hans bror Hans, 12 år sig hos Jens Hansen. Anmærkning: bortløben mor og død far.
I kirkebøger kan jeg finde to som kunne passe: Jens Christensen trolovet med og gift med Anna Lisbeth (Elisabeth) Christensdatter,
Men igen - det er stadig uvist. Der er adskillige børn, som jeg stadig tjekker i denne familie, og mulighed for at finde Anna Elisabeth Christensdatter.
Bare lige for at gøre det endnu mere forvirrende: Hilsen, Kaja

Aase Madsen


Hvilke navne har Anders Jensen, din ane givet sine børn? Sommetider kan man ud fra dette se hvad forældre eller søskende har heddet.
Venlig hilsen.
Aase Madsen

Kaja Voldbæk

Hello Aase - ja, det er faktisk en af grundene til at jeg ser lidt mere på afdøde Jens Christensen med den bortløbne kone. Der er to sønner, Hans og Anders. Anders og Johanne Larsdatters børn er ( alle f. i Sandby Sogn) : Jens, f. 1805 i Laurentzeminde, (efter Anders far), Mette Magdalene (Mette:Johanne's mor) 1810, Ane Kirstine (måske Ane efter Anders's mor Anna Lisbeth) 1812, Lars (Johannes's far) f. 1816,  Frederikke, f. 1819, Hans: f. 1824 (måske en bror)

I Dragsholm Amt Hovedrulle, 1792, Lægd 11, Grevinge, fandt jeg ved opslag 92: Unge Jens Frederiksen med to sønner:
LB. No 45: Anders 10 år
LB. No 47: Hans 14 år
Faderen er død, Moderen og begge ældste drenge er ? (et ord jeg ikke kan læse) fra Sognet, hvorhen vides ej. Går begge af rullen (det tager jeg som de to ældste)
Jens Frederiksen er muligvis død 1784, 40 år gl. i Grevinge.
Hvis det er den rette familie - det er så spørgsmålet, da jeg finder Anders Jensen, som 12 årig i Sædinge Sogn's lægd 11, Aalholm Amt (opslag 54)

Så der er meget at finde frem til, og endnu er trådene alt for indviklede!!!!

Tak for fortsat hjælp - hilsen, Kaja

Aase Madsen

#10

http://ao.salldata.dk/vis1.php?bsid=17031&side=92
Dragsholm amt, A, 1792, Hovedrulle - opslag: 92
nr. 46 og 47

Faderen hedder Jens Christensen.

Der står: Faderen er død, moderen og begge disse drenge er Rømt fra sognet hvorhen vides ej, gaar begge ud af Rullen.

Det vil sige du kan ikke spore dem via disse nr.
Venlig hilsen.
Aase Madsen

Aase Madsen


Hans døbt 12. januar 1777


http://ao.salldata.dk/vis1.php?bsid=150569&side=72

Anders 29. maj 1780


http://ao.salldata.dk/vis1.php?bsid=150569&side=77


FT 1787

B8461, Holbæk amt, Grevinge sogn, Grevinge Bye, husstand 21, , år: 1787
Navn   Køn   Alder   Civilstand   Nr.   Stilling, erhverv
Søren Hansen   M   32   Gift   1   Mand, Huus Mand og gaar i Dagleye
Margrethe Hansdatter   K   24   Gift   1   hs Kone,
Anna Sørensdatter   K   3   Ugift      deres Barn,
Hans Jensen   M   12   Ugift      Børn efter en død Fader og en bortløben Moder af 1ste Ægteskab.,
Anders Jensen   M   8   Ugift      Børn efter en død Fader og en bortløben Moder af 1ste Ægteskab.,

Så er der desværre ikke oplysninger om moderens navn.


Venlig hilsen.
Aase Madsen

Aase Madsen

#12
Der er 2 Jens Christensen i Grevinge sogn.

Hans Jensen bliver konfirmeret i 1794 og hans fader bliver kaldt gl. Jens Christensen

http://ao.salldata.dk/vis1.php?bsid=150569&side=212
Holbæk amt, Ods, Grevinge, 1761-1814, EM, Fødte, Konfirmerede, Viede, Døde - opslag:

Anders Jensens konfirmation kan jeg ikke finde, måske fordi børnene på det tidspunkt er væk fra sognet.

Jeg har fundet en del andre børn af gl. Jens Christensen

Christen Jensen konfirmeret i 1781 ops. 208 (måske ham der er født 13. febr. 1766)
Niels Jensen                          1785 ops. 209 ( do. 15. sept. 1770)
Jens Jensen                           1789 ops. 210 ( do. ). novem. 1773)

Der findes også en Jens Jensen på ops. 210, med en far der hedder unge Jens Christensen.

Hvis vi går ud fra at de børn med gl. Jens Christensen er søskende, så er det måske værd at spore disse drenge via lægdsrullerne, men det er et stort arbejde.


Venlig hilsen.
Aase Madsen

Aase Madsen


Hvis Jens Christensen er død i 1784

http://ao.salldata.dk/vis1.php?bsid=150569&side=237
Holbæk amt, Ods, Grevinge, 1761-1814, EM, Fødte, Konfirmerede, Viede, Døde - opslag:
237
40 år gl. så er han født i 1744, men er det den gamle Jens Christensen ? Åbenbart ikke


Holbæk, Ods, Grevinge, Grevinge Bye, , 27, FT-1787, B8461
Navn:    Alder:    Status:    Stilling i familien:    Erhverv:    Fødested:
gl. Jens Christensen     50     Gift     Mand     Huusmand og Dagleyer      
Kirsten Nilsdatter     52     Gift     hans Kone           
Hans Jensen     8     Ugift     deres Barn 

Det må være den Hans der bliver konfirmeret i 1794.

Så de 2 andre

Hans Jensen   M   12   Ugift      Børn efter en død Fader og en bortløben Moder af 1ste Ægteskab.,
Anders Jensen   M   8   Ugift      Børn efter en død Fader og en bortløben Moder af 1ste Ægteskab.,

Bliver IKKE konfirmeret i Grevinge.



Venlig hilsen.
Aase Madsen

Kaja Voldbæk

Ja, Aase, er det ikke forvirrende!  Jeg var faktisk inde på militærrullerne allerede, og vil fortsætte med det, da jeg har løbenumrene. Det vil sikkert fortælle mig hvem der staadig er i sognet efter 1801.
Jeg har også en Jens Larsen (hvis vi går bort fra Jens Christensen som far).
Her er foreløbig 1792, Dragsholm Amt, Grevinge Sogn, Lægd 11
opslag 92: Anders, 15 år f. i Graum, Far: Jens Larsen
LB NO 29

opslag 92: Ander, 10 år, Far: Unge Jens Christensen (død formodentlig i 1784)
LB NO 45

Opslag 92: HAns, 14 år - samme far
LB NO 47

Opslag 93: Jens, 17 år, f. i Aastofte. Far: Gl. Jens Christensen
LB NO 48
Opslag 93: Christen, 27, f. i Gjentofte?. Far: Gl. Jens Christensen
LB NO 53

opslag 98: Anders, 11 år, f. i Aastofte. Far: Jens Nielsen
LB NO 194
Opslag 98: Peder, 9 år. Far: Jens Nielsen

Opslag 100: Niels, 20 år. Far: Gl. Jens Christensen
LB NO 253

Det er hvad jeg er kommet til og jeg prøver 1796 med disse LB NO fremad/

Jeg fandt også forskellige fødte i Grevinge:
Jens Christensen Gaardmands søn Jens, f. 14 November 1773 (opslag 65)
Unge Jens Christensen's søn Niels f. 16 September 1770 (opslag 61

Så jeg går igang med at tjekke meere og mere - tak for hjælpen - jeg kigger ligeledes på konfirmationerne. Tak, Aase



Aase Madsen



http://ao.salldata.dk/vis1.php?bsid=17031&side=92&height=657

Dragsholm amt, A, 1792, Hovedrulle - opslag:


Når man går ind i denne lægdsrulle, lægd 11, så findes der 4 fædre der hedder Jens Christensen.

Jens Christensen, med en søn Peder på 22 år. nr. 3.
Jens Christensen, med en søn der hedder Christen, på 10. år nr. 31.
unge Jens Christensen, med sønnerne Anders på 10 år, nr. 46, og Hans nr. 47 på 14 år.
gamle Jens Christensen, med en søn der hedder Jens på 17 år, nr. 48.
do. Jens Christensen, med en søn der hedder Christen på 27 år, nr. 59.

Den Jens Christensen der døde i 1784 og var f. ca. 1744, er det ham du har fundet en vielse på, og hvornår?

Venlig hilsen.
Aase Madsen

Kaja Voldbæk

Hej Aase, jeg har nu pløjet gennem militærrullerne og sammenlignet: Hovedruller Holbæk Amt, lægd 42
Udelukkende er:
Gl. Jens Christensen med familie
Gl. Jens Larsen, søn Anders. Anders bliver på egnen og overtager gaarden. eller er i hvert fald gaardmand. Han viser sig i hovedrulle 1808, og der er min ane i Sandby.
Jens Nielsen, hans søn Anders er ligeledes på egnen i hovedrulle. 1808
Jens Christensen har to i hovedrulle 1805:
Christen Jensen, 23. Christen bliver på egnen
Mads, 16 -
Jeg fandt trolovelse og ægteskab mellem Jens Christensen og Anna/Ana Elisabeth/Lisbeth Christenssdatter, Grevinge Dom Regata, 1776, opslag 20 ( i den ædste kirkebog, jeg sender kirkebogen i morgen - på vej i seng!!!!)) Hilsen, Kaja
PS: der er et par henvisninger til Jens Jensen i Vig, som jeg vil kigge på. Jeg fandt imidlertid i rullerne ikke noget, men det er muligt Vig er et andet lægd - det gør jeg mere ved senere. Tusind tak for din interesse - det hjælper med friske øjne!

Kaja Voldbæk

Fra Kirkebogen, Grevinge Sogn, Ods Herred, Holbæk Amt, 1761-1814
Opslag 20:
Trolovelse: Jens Christensen agtes at begive sig i ægteskab med Anna Elisabeth Christensdatter underskriver
Jens Matzen og Jens Rasmussen
Dom Rogate: 5th. søndag efter Påske = 12 Maj 1776
copulerede:  Jens Christensen og Ana Lisbeth D,


Aase Madsen



http://ao.salldata.dk/vis1.php?bsid=150569&side=20

Holbæk amt, Ods, Grevinge, 1761-1814, EM, Fødte, Konfirmerede, Viede, Døde - opslag: 20

Når Jens Christensen fra Grevinge bliver gift med Anna Elisabeth Christensdatter i 1776, må det være forældrene til Hans Jensen der er født i 1777, og derfor også til Anders Jensen født i 1780.

Hvis det er disse børn og moderen der er rømt fra sognet, så bliver deres alder senere i livet svær at bedømme, for de har sikkert ikke selv anelse om hvornår de er født.

Da Anders Jensen bliver gift i ? står der så noget om, hvornår han er blevet vaccineret for kopper og af hvem?
Venlig hilsen.
Aase Madsen

Kaja Voldbæk

Hej Aase - der skete noget med mit svar - så undskyld hvis det viser sig to gange.
Anders Jensen og Johanne Larsdatter bliver gift den 10 November 1804 i Sandby (Sandby, Lollands Nørre Herred, Maribo Amt, 1801-1814, Opslag 89)
Ingen vaccinationer desværre

Nu har jeg i melllemtiden gået gennem døde, og skifteretten i Ods Herred, FT. 1787 , 1801, militærruller (som jeg stadig arbejder med)
Af de tre par har jeg: Gl. Jens Christensen, gift med Kirsten Nielsdatter
Søn Hans i 1787
I 1801 er de alene

Enken Kirsten Nielsdatter begravet 17 Maj 1809, efter et "apoplectisk Tilfælde" den 11 Maj. 73 år gammel
Gl. Jens Christensen dør 19 Januar 1806, 66 år gammel

Karen Larsdatter, skifte i Ods Herred, 1 APril 1807
Hendes mand er Unge Jens Christensen, som dør 21 April 1824 (skifte i Ods Herred ligeledes 21/22 April viser samme børn som Karen Larsdatter)
Børn: Lars, Peder, Niels, Jens og Ane

Gaardmand Jens Christensen dør 28 December 1822, 74 år
Skifte 11 Januar 1823, Ods Herred
Børn Christen, Mads, Bodil, Dorthe, Inger
Han var gift med Karen Andersdatter

I FT. 1787 så jeg en Anders Jensen i Kirsten Andersdatter og Mads Sørensen's husholdning
Og som tjenestekarl i 1801
Han var søn af konen's søster
Ved Kirsten Andersdatters skifte i Ods Herred 10 Januar 1827 var der opklaring:
Søstre: Sofie Andersdatter og Karen Andersdatter (Karen gift med Jens Christensen Gaardmand, som er død 1822)
Sofie var gift med Jens Olsen (fandt jeg ud af under et senere skifte)
Børn:
Anders Jensen, senere Husmand i Pleyerup, Ole Jensen, Mads Jensen, Maren Jensdatter, Ane Jensdatter (vi ved at i 1827 var min ane Anders i Sandby)

Så ud fra dette er jeg temmelig overbevist om at ingen af de tre Jens Christensenerne er Anders Jensen's far.
Det peger så hen på den Jens Christensen som døde 1784,
I militærrullen er Hans 14, Anders 10 med en mor der er bortrejst med de ældste drenge og man ved ikke hvorhen
FT 1787 findes de hos Søren Hansen og Margrethe Hansdatter, med anmækningen: en død far og bortløben mor

Jeg går videre med Vig militærulle, og Asnæs og ser hvad der sker.

Hilsen herfra, Kaja


Aase Madsen

Hej Kaja.

Det er næsten en umulig opgave du har kastet dig ud i. Hvis det er de 2 drenge, hvor de og moderen er rømt fra sognet, så bliver deres alder kun et gæt senere i livet.
Det samme med moderen, hvis hun er Anna Elisabeth Christensdatter, for hvornår er hun født, og hvad kalder hun sig?

Det eneste "mulige" spor er at din ane Anders Jensen dukker op på Lolland, og derfor kan drengenes mor "måske" stamme fra Lolland.
Venlig hilsen.
Aase Madsen

Kaja Voldbæk

Hello Aase - ja, du har ret, det er næsten en umulig opgave - nok derfor det ikke er blevet løst før. Jeg prøver lidt endnu ved langsomt at udelukke dem, som ikke er i Ods Herred i 1805 i militærullerne.
Jeg siger dig imidlertidig tak fordi du har hjulpet til med at forminske antallet til lidt mere overskuelig gennemsøgning.
Også tak til Gitte for oplysningerne med militæret - hilsen, Kaja