Udvandrede fra Slesvig til Danmark i årene omkring århundredeskiftet

Startet af Lisbet Lund, 07 Aug 2020 - 08:30

Forrige emne - Næste emne

Lisbet Lund


Jeg leder efter slægtninge, som er "udvandret" fra Sønderjylland (dengang Slesvig) til Danmark i årene omkring 1900.
I senere folketælling kan jeg se, at Las Hansen Lassen er kommet til Thyholm i 1897, og hans bror Peter Andreas mellem 1902 - 1915.
Der var jo en del unge mænd, der "flygtede" fra Sønderjylland i disse år, dels for at undgå tysk militærtjeneste.
Findes der en form for udvandringsprotokoller (som i så fald er tyske), hvor de kan findes?
Findes der tyske folketællinger fra årene 1864 - 1920, som vi danskere kan få elektronisk adgang til?

Inger Buchard

Folketællinger: Nej
Udvandringsprotokoller: næppe
Men de såkaldte alfabetiske lister, der omfatter alle mænd født mellem ca. 1850 og 1919, er under indtastning. Her vil det være nævnt, hvis vedkommende er udvandret til Danmark

Brug www.sa.dk/find til at søge i de allerede indtastede lister fra Sønderborg og Haderslev amt. Listerne fra Tønder og Aabenraa amter, og de endnu ikke indtastede fra Haderslev amt kan du finde via https://wiki.slaegt.dk/index.php?title=Alfabetiske_lister

Inger Buchard
Redaktør på DIS-Wiki

Kirsten Ørum

Hej

Jeg er stødt på slægtning, hvis barn født ca. 1955 uden for ægteskabet blev bortadopteret til Tyskland.

Barnet havde formentlig en tysk fader, som måske var efterkommere af udvandrede fra det tyske mindretal nord for grænsen.

Kan bortadoptioner findes i  protokoller?

Måske skal opslaget laves et andet sted?

Venlig hilsen
Kirsten Ørum

Lisbet Lund

Tak for oplysningerne, omend takken kommer lidt sent, - men bedre sent end aldrig, siger man.
Jeg vil vente i spænding på de alfabetiske lister, der er under indtastning.

Mvh. Lisbet

Kirsten Ørum


Inger Buchard

Hvis man kender fødested og tidspunkt, kan man bladre i originalerne, der er scannet

Fra vis infotekst   Til   Arkivskaber vis infotekst      Arkivserie vis infotekst
1842   1920   Der königliche Landrat zu Apenrade      Alfabetiske lister
1847   1919   Der königliche Landrat zu Hadersleben      Alfabetiske lister
1875   1898   Der königliche Landrat zu Sonderburg      Alfabetiske lister
1845   1920   Der königliche Landrat zu Tondern      Alfabetiske lister
1843   1853   Der königliche Landrat zu Tondern      Militærsager, Alfabetiske lister

Som det fremgår, er der for Sønderborg amt ikke overleveret alfabetiske lister før 1875; iøvrigt dækker listerne fødselsårgangene fra ca. 1845 til 1920 - igen bortset fra Sønderborg amt, hvor listerne slutter i 1898

Inger Buchard
Redaktør på DIS-Wiki

Gitte Mikkelsen

Hejsa

Jeg fandt min mormors brødre på denne webside, da de i 1903 indvandrede fra Rurup, Haderslev til nord for grænsen - netop fordi de ville undgå at blive tyske soldater

https://www.ddd.dda.dk/immibas/immibas2.asp

MVh
Gitte