Söker Frida Anna Dagmar Clausen född Nielsen 18.2.1920 Nörre Tranders sogn

Startet af Mogens H Andersson, 06 Aug 2020 - 18:01

Forrige emne - Næste emne

Mogens H Andersson

Hon gifte sig med Asmus Christian Clausen född 21.12.1915, 22.5.1942 i Köbenhavn. Allt är av intresse men
speciellt bra är att veta mer om deras barn.

Föräldrarna heter Niels Julius Nielsen född 16.3.1884 i Visborg sogn,Aalborg amt och Hanne Nielsine Thestrup född 2.10.1891 i Brasilien.

Mogens H Andersson

Mogens H Andersson


Linda.b.jacobsen


Mogens H Andersson

Hej Linda,
Nu minns jag inte om jag har svarat på ditt mejl, men tack för informationen! Egentligen söker jag efter Hans Richard Axel Nielsen, yngre bror till Niels Julius Nielsen.

Han emigrerade till Amerika vid två tillfällen och återvände båda gångerna till Danmark. Hans döpte din mormor i en kirke i Aalborg i juli 1920. Han har troligtvis blivit prästutbildad i Amerika

I samband med att hans mor dog i Hobro i juni 1936 kom det fram en uppgift om att Hans vid den tidpunkten bodde i Brasilien. Jag har sökt efter information om Hans bland ett par olika kyrkor i Brasilien. Dock utan att få svar vilket kan beror på att jag har skrivit på engelska och det är tydligen inte så vanligt att människor i Brasilien behärskar engelska språket varför mitt brev helt enkelt bortsorteras eller läggs i en särskild låda utan att något egentligen händer.

När jag började släktforska visste jag egentligen bara vad min far hette och såsmåningom fann jag fler och fler uppgifter om min far, men jag trodde länge felaktigt att min farfar hette Martin Ahlmann Nielsen eftersom min farmor var gift med honom. Hennes man övergav henne dock 1916, gifte om sig i England och flyttade till Brasilien omkring 1920 där han dog troligtvis i slutet av 1924.

Numera vet jag vem som är min farfar, men jag är fortfarande intresserad av att få veta vad som hände Hans Nielsen och vet du något om honom blir jag glad om du svarar genom detta mejl. Du kan också skriva direkt till mig mogensh.andersson@gmail.com

Med vänlig hälsning

Mogens

Mogens H Andersson

Hej.
En rättelse: Martin Ahlman Nielsen emigrerade till Argentina och närmare bestämt Buenos Aires. Hans bror Hans Richard Axel Nielsen flyttade till Brasilien.

Mvh

Mogens