Mistanke om nyt ægteskab uden skilsmisse fra tidligere mand?

Startet af Erik Rødsgaard Jensen, 01 Aug 2020 - 18:36

Forrige emne - Næste emne

Erik Rødsgaard Jensen

Jeg har tidligere haft tråde om de personer det drejer sig om. Denne gang undrer jeg mig stadigvæk over ordlyden i en kirkebog fra Alm. Hospital, Sokkelund, København. 1927 - 1930, opslag 46. Her står anført ud for Martin Ludvig Peter Bjergby, at han var kleinsmed og forladt af konen, Stephanie - født Lamp. Jeg ved at han var drikfældig og fra et avisudklip har jeg læst, at han var faldet ud af et vindue på Alm. Hospital og døde.
Stephanie emigrerede i 1883 til USA og blev gift med en Conrad Keller. Jeg har forgæves forsøgt om jeg kunne finde noget om hendes skilsmisse fra Martin. Men kan en skilsmisse godt foregå på afstand - uden at der bliver registreret noget om det - eller kan det tænkes at Stephanie blev gift igen, uden at der var "gjort rent bord". Vil høre om andre har erfaring dermed.
Med venlig hilsen

Erik Rødsgaard Jensen

Gitte Johansen

Venlig hilsen
Gitte Johansen 8520 Lystrup

gittejohansen(snabel a)rocketmail.com

Erik Rødsgaard Jensen

1000 tak for svaret til dig Gitte. Ja der står "formentligt", men den kan jo gå begge veje. Jeg må prøve at søge videre efter skilsmissen, der i givet fald må have fundet sted efter 1880, idet Martin og Stephanie boede sammen jf. FT 1880, Slotsgade 26 i København.
Med venlig hilsen

Erik Rødsgaard Jensen

Erik Rødsgaard Jensen

Jeg har nu fundet dødsattesten, hvor Martin falder ud af et vindue fra 3. sals højde på Alm. Hospital den 16. oktober 1929. Denne attest gør det for mig endnu mere mystisk, idet der under hans navn øverst står GIFT! Attesten er lidt makaber læsning og grundet omstændighederne har liget været gennem Retsmedicinsk Institut.
Men kan det også i sådan et tilfælde være en fejl, når der står anført at han var gift? Jeg henviser til dødsattester, København på AO opslag side 534 (1929 -10).
Som fortalt før, blev Martins tidligere kone gift i USA for 2. gang med en Conrad Keller. Jeg har en FT fra 1910, hvor hun står anført med et "M2" ( 2. ægteskab)
Er meget spændt på at høre andres kommentar til dette.
Med venlig hilsen

Erik Rødsgaard Jensen

Erik Rødsgaard Jensen

Har ikke rigtigt fået svar på mit seneste indlæg. Men mit spørgsmål er: de oplysninger der fremgår af en dødsattest - er de altid valide?
Med venlig hilsen

Erik Rødsgaard Jensen

Hans Chr. Baagøe

Hej

De faktuelle oplysninger omkring dødsfaldet, bør være korrekte, da mistænkelige forhold normalt bliver undersøgt. Slægtsmæssige forhold er oftest det, som anmelderen, eller andre i omgangskredsen har kendskab til, og derfor ikke altid korrekte.

De reelle slægtsmæssige forhold bør skifteretten udrede, når der ellers er noget at dele. Arvemæssigt er det nok uden betydning, om han er blevet skilt, da det kun er direkte efterkommere, der skal arve, med mindre der foreligger et testamente.

I dit tilfælde havde datteren nok en formodning om, at han var blevet skilt, fordi hustruen var blevet gift igen. Stephanie har formodentlig skulle søge om tilladelse til nye ægteskab i USA. Hvis Martin ikke har reageret på henvendelser, må hun have fået tilladelsen efter en passende ventetid.

Venlig hilsen
Hans Chr. Baagøe

Erik Rødsgaard Jensen

Hej Hans. Tak for svaret. Ja i dag var den nok ikke gået. Men jeg har også en teori om, at Martin måske stadigvæk mente eller følte sig gift med Stephanie. Det var hende der forlod ham grundet hans alkoholmisbrug og medfølgende sager med politiet. Det er også mystisk med det fald ud af vinduet fra 3. sal på Alm. Hospital. Igen en teori som jeg hælder lidt til er, at det ikke var et uheld, men at han nok har været så langt ude, at han ikke kunne se anden udvej.
Med venlig hilsen

Erik Rødsgaard Jensen