Tinglysning af matrikler, hvad fortæller oplysningerne mig?

Startet af bgraabek, 26 Jul 2020 - 19:58

Forrige emne - Næste emne

bgraabek

Jeg har ikke behov for oplysningerne, jeg er blot nysgerrig, så hvis nogen kan fortælle mig lidt om hvad bare noget af det betyder er det fint, hvis ikke er det også ok.

Forhistorien: Min hustru havde som barn hørt om en bygning hendes oldefar skulle have bygget på Islands Brygge og i dag blev jeg nysgerrig efter hvad jeg mon kunne finde. For at gøre en lang historie kort fandt jeg ud af at alle matriklerne 73-80 på Amagerbro Kvarter (Islandsborg, lige ud for havnebadet) blev tilskødet Niels Peter Toxværd (min hustrus oldefar) i 1905. Da han dør i 1928 tager en sagfører sig af sagen.
Men der er en del oplysninger imellem de to hændelser, forskellige deklarationer, men også forskellige beløb og procentsatser. Jeg gætter på at det altsammen har at gøre med finansiering af bygningen. Er der nogen der har lidt forstand på noget sådant og måske er blevet en smule nysgerrig hvad man kan læse af dette dokument er her et link til matrikel 73:
https://www.sa.dk/ao-soegesider/da/billedviser?epid=17007311#123704,18165924

Hilsen,
Bjørn

Britta Hansen

#1
Hej Bjørn

I Realregistret (i dag Tingbogen) ser du ganske rigtigt
- adkomster  - ejer af ejendommen
- servitutter/deklarationer – påhvilende forpligtelser
- pantehæftelser – lån optaget med pant i ejendommen.

Deklarationer kan f.eks. være ejers pligt til vedligeholdelse af fællesarealer i gården, noget om adgangsveje (adgangsvejen til en baggård må ikke spærres), brandmure mellem de enkelte matr.nr.(da bebyggelsen hænger sammen) og meget andet.

Du kan lære mere på Rigsarkivet: Ejendomsoplysninger - Kom godt i gang!

Se også skråfotos af det flotte bebyggelse på Styrelsen for Dataforsyning og Effektivisering

Fandt et enkelt luftfoto af ejendommen fra 1936 på Danmark set fra luften - i nederste højre hjørne - kilde Nowico  - Der kan du netop se gårdmiljøet.

På den pågældende ejendom kunne det måske være interessant for dig at læse detaljer om de enkelte lån – som iøvrigt blev tinglyst på samtlige matr.nr. Der skal du have fat i genparterne i akten (skøde-og panteprotokollerne med afskrift af de tinglyste skøder, panter mm)

BBR informationer på en tilfældig lejlighed i bebyggelsen viser, at ejendommen blev opført i 1907.
Venlig hilsen
Britta Hansen

britta.hansen12@gmail.com

Britta Hansen

Jeg tror, at arkitekten var Thorvald Gundestrup, som tegnede naboejendommen Langebrohus tilhørende murermester Carl Køhler. De to bygningskomplekser ligner angiveligt hinanden.
Venlig hilsen
Britta Hansen

britta.hansen12@gmail.com