Y-DNA med forbindelse til Skotland. Slægten Dueholm, Sevel s., Ginding h.

Startet af Jytte Duholm, 07 Feb 2019 - 11:24

Forrige emne - Næste emne

Jytte Duholm

Kære alle!

For nogen tid siden overtalte jeg min bror til at lade sit Y-kromosom teste. Jeg valgte en Y-37 test hos FTDNA. Resultatet er nu kommet, og jeg har et par spørgsmål, som jeg måske kan få hjælp til i dette forum.

Min ældst kendte ane i fædrene linje var Christen Pedersen Dueholm (1630 – 1720), som giftede sig ind i gården Dueholm, Sevel sogn. Efterkommerne sad derefter i halvdelen af denne fæstegård i generationer. Om Christens herkomst vides ikke meget, men han havde måske andel i en selvejergård i Feldborg, Haderup sogn.

Min brors Y-kromosom matcher på Y-37- niveau med adskillige personer med engelske og skotske efternavne, heriblandt ikke færre en 22 personer med navnet Chisholm (som matcher med 33/34 ud af 37 markører). Tilfældigvis har medlemmer af slægten Chisholm kørt et DNA-projekt for at finde ud af, hvor grundlæggerne af denne skotske klan kom fra. Resultatet er blandet, men man kan tilsyneladende via DNA-spor sige, at et af de første medlemmer af klanen var en normanner fra Tyne Valley, som giftede sig med en arving for foden af det skotske højland. DNA-sporene fra normanneren kan ligefrem spores tilbage til Norge via Frankrig. Senere hen bredte klanen sig op i bjergene og videre ud i verden.

Den ukendte normanniske medgrundlægger af Chisholm-klanen er sandsynligvis på en eller anden måde min slægtning, men spørgsmålet er, hvor tæt det er på i tid. Det vil jeg gerne finde ud af, men jeg er i tvivl om, hvilken test jeg bør tage for at komme videre. Y-37 siger, at jeg deler en ane med de 22 Chisholms cirka 24 generationer tilbage (hvilket nogenlunde passer med vikingetiden), men hvor sikkert er det? Bør jeg opgradere til Y-67 eller Y-111 eller en af de forskellige SNP-tests, som findes?

På forhånd tak for hjælpen!

Vh. Jytte

PS: Jeg kan se, at mit spørgsmål ligner det, der lige er blevet stillet i dette forum :-)

Anders M. Petersen

Hej Jytte!

Først og fremmest tillykke med resultatet og de tilhørende matches!

Et match på 34/37 kan godt ligge meget langt tilbage - jeg har selv et 37/37 og 67/67 og 107/111 match, hvor en BigY og et meget heldigt tredje match har afsløret at den fælles forfader med 100% sikkerhed blev født før 1595!

På min morfars Y111 oplever jeg også en del matches til den samme engelske "Steadman" slægt på både Y37 og Y67 niveau. En BigY har dog afsløret at den fælles ane levede for ca. 2.400 år siden.

Ulempen med STR-tests (som Y37, Y67 og Y111) er at resultatet ikke er helt entydigt og kun siger noget om sandsynligheden for at man er i slægt. Hvis du skal have mere præcise informationer om slægtskabet, så skal du have fat i den dyre BigY - men den vil meget sandsynligt blot bekræfte at slægtskabet ligger tilbage i vikingetiden, når nu stamtavlerne ikke peger direkte mod samme område.

Og en BigY giver naturligvis kun mening, hvis et eller flere af dine matches allerede har taget en BigY - det kan du se på oversigten over matches, hvor der står "BigY" ud for de Y37 matches, der har taget BigY.

Du (og alle andre) kan downloade og læse min guide til BigY her: www.morup-petersen.dk/BigY.pdf

BigY er en meget spændende test, men den er dyr og er - ligesom med slægtsforskningen - starten på en livslang opgave ;-)

Med de bedste hilsner
Anders

Medlem af DIS / Bruger Legacy 9.0
Mine aner: www.morup-petersen.dk/stamtavle/1.htm

Anders M. Petersen

Lige et PS:

Min BigY på min oldefar (min mormors far) er i proces lige nu. Y111 resultatet er kommet og her har jeg seks Y67 matches (GD6 og GD7) til en Merritt-slægt i England. Der er endnu flere Y37 matches til samme familie med GD4.

Hvis du er tålmodig, så kommer min BigY + Yfull ind om nogle måneder, og så véd jeg ret præcist, hvor mange år siden den fælles forfader mellem min oldefar og Merritt slægten levede. Jeg vil blive overrasket, hvis det er mindre end 2.000 år.

Jeg tror at disse "spøgelses-matches" på Y-DNA er os danskeres "straf" for vores forfædres hærgen på den anden side af Nordsøen i fortiden ;)

/ Anders
Medlem af DIS / Bruger Legacy 9.0
Mine aner: www.morup-petersen.dk/stamtavle/1.htm

Jytte Duholm

Kære Anders!

Tak for din grundige forklaring.

Den var lidt desillusionerende - jeg troede LIGE, jeg var blevet 'en ægte viking' :-) (Hidtil har jeg kun været det på papir!)

Jeg har korresponderet en del med lederen af Chisholm-klanens DNA-projekt, og han synes, jeg skal opgradere til Y-67 og melde mig ind i projektet, hvis flere Chisholms optræder på det niveau også. Den tygger jeg lige lidt på ...

Desværre har ingen af mine Chisholm-matches fået lavet en BIG-Y, men det har enkelte andre på Y-37-listen. For mig er det nok p.t. et lidt for stort (= dyrt) skridt.

Under alle omstændigheder kan jeg prale med, at min fars Y-kromosom har været meget aktivt rundt omkring i verden :-)

Endnu en gang: Tak for hjælpen.

Vh. Jytte



Anders M. Petersen

Hej Jytte!

Du er bestemt en ægte viking - der er jo en forbindelse mellem dig og Chisholm klanen, men forbindelsen er bare fra vikingetiden eller før!

Lidt sjovt at de vil have dig op på Y67, selvom de ikke selv laver BigY. Ud fra min morfars og min oldefars Y111 + BigY kan jeg så bare se, at skridtet fra Y37 til Y67/Y111 ikke giver andet end mere forvirring - du vil ret sikkert matche halvdelen af dem på Y67 også, men det tilføjer jo ikke meget ny viden. Jeg tror at de antager, at din bror er efterkommer af én af deres Chisholms, men jeg tror at det er meget ældre.

Så jeg vil anbefale dig at gemme dine penge og enten spare op til BigY (499$ på "tilbud" og langsomt faldende priser) eller vente på nære danske Y37 matches, inden du gør mere ud af det. Hvis de laver BigY og du også gør, så er jeg sikker på at BigY vil vise at din bror tilhører en ældre haplogruppe end den, som alle Chisholm har til fælles - hvilket betyder at du ikke er Chisholm efterkommer, men at en ældre fælles ane er forfader til hele Chisholm slægten og til din far.

Det er også det som mine BigY på min morfar og min oldfar viser - de er ikke sidegrene til underdele af disse engelske slægter, men en ældre sidegren til hele slægten.

Men det er alligevel sjovt at din bror, min morfar og min oldefar har forbindelser (mange matches) til meget veldefinerede engelske slægter - det kan dog være et tilfælde, idet disse slægter har familie-projekter og derfor har mange testede personer.

På min egen BigY (som er keltisk) har jeg ikke disse forbindelser til engelske familier, men derimod til en del svenskere.

/ Anders

Medlem af DIS / Bruger Legacy 9.0
Mine aner: www.morup-petersen.dk/stamtavle/1.htm

Jytte Duholm

Kære Anders!

Tak for din kommentar.

Nej, jeg tror ikke, jeg er en efterkommer af disse Chisholms, men snarere at en dansk/norsk mand med min brors/fars Y-Kromosom har været på vikingetogt. Det jeg gerne vil finde ud af, er, om denne ukendte viking var tæt på mine ukendte forfædre fra Haderup, eller om der er tale om fælles aner i romersk jernalder, som du mener godt kan være tilfældet. Jeg vil simpelthen bare gerne vide, om vi taler om 1000 år - eller 2000!

Med hensyn til min ældst kendte ane i lige fædrene linje regner jeg ikke med, at kunne komme meget videre, da de skriftlige kilder ikke er til det. Hvis jeg er heldig, kan der måske findes en forbindelse til andre selvejerslægter i området via DNA.

Den person, jeg har korresponderet med i Chisholm-klanens DNA-projekt, har tilbudt mig at kigge på min brors test og indplacere mig i forhold til de andre grene i klanen, man kender. Jeg formoder, jeg tilhører den 'skandinaviske gren', men hvem ved: Pludselig kunne jeg måske gå hen og blive kelter - og SÅ må jeg revurdere ovenstående vikingeteori.

Generelt har jeg nogle helt uforklarlige, fuldstændig engelske matches (dybe stamtavler, kun engelske/skotske navne) på min egen Family Finder-test, så hvem ved ...

Venlig hilsen

Jytte





Anders M. Petersen

#6
Hej Jytte!

Hvis du vil have aldre på, så er der ingen vej uden om BigY - STR tests som Y37, Y67 og Y111 fortæller kun om sandsynligheden for at man er i slægt.

Min oldefars kit er på vej gennem systemet (kun Y111 resultater indtil videre), men her kan du se min morfars resultat hos Yfull: https://yfull.com/tree/I-Y23687/ (han er det holstenske kit med tysk flag).

Her kan du se, at han i haplogruppen Y23693 har en fælles forfader (TMRCA = "Time to Most Recent Common Ancestor") med et svensk familie-projekt for ca. 950 år siden. Holder du musen over de 950 år, kan du se at den fælles forfader med 95% sandsynlighed levede for mellem 550 og 1.400 år siden - der er jo en hvis usikkerhed over statistik med meget få tal.

Steadman-slægten har desværre valgt IKKE at deltage i Yfull, men hvis de gjorde, så ville de også høre til i haplogruppen Y23693 og med en fælles forfader for 950 år siden, så passer det jo meget godt med vikingetid.

Jeg skrev ovenfor at den fælles forfader med Steadman-slægten levede for hele 2.400 siden, men det er forkert - jeg troede de ville blive placeret under Y23687, men med FTDNA's nye "Block tree" kan jeg se at de "bor" under Y23693, hvilket giver de 950 år for TMRCA - meget bedre!

Ovenstående resultater er så nogenlunde det man får ud af BigY - ud over muligheden for hurtigt og billigt at teste andre (jf. min guide til BigY).
Så er du advaret  ;)

/ Anders
Medlem af DIS / Bruger Legacy 9.0
Mine aner: www.morup-petersen.dk/stamtavle/1.htm

Jytte Duholm

Kære Anders!

Tak for udførlig info.

BIG Y skal jeg lige overveje ... Alene det at få min brors tilladelse til endnu en test :-)
Du må have mange mandlige slægtninge, som er villige til at lade sig teste.

Tillykke med din 'vikingestatus'.

Vh. Jytte

Anders M. Petersen

Hej Jytte!

Nu skal man altid bede om lov hos tester, inden man tager nye tests, men blot for at undgå misforståelser:
Din bror skal ikke fysisk tage en ny test (vatpinden) for at opgradere til BigY.
Den bestilles på hans nuværende kit - du skal bare være logget ind, når du bestiller den.

Sådan et kit har normalt DNA nok til mindst 6 forskellige tests.

Hilsen
Anders
Medlem af DIS / Bruger Legacy 9.0
Mine aner: www.morup-petersen.dk/stamtavle/1.htm

Jens Yde

Hej Jytte

Jeg er en parallel til dit tilfælde. Min fjernest kendte forfader Yde boede i  1600-tallet i Thy, hvorfra der jo ikke er så langt til Dueholm nær den vestlige Limfjord.

Jeg har en mængde skotske og engelske navne på min matchliste. I øjeblikket har jeg 26 matches på Y67-niveau, hvoraf ikke færre end 16 bærer efternavnet Gordon.

Jeg var engang overbevist om, at jeg som forfader havde et medlem af Gordon-klanen, der måske levede i 1200-tallet, en klan som har forbindelser tilbage til Normandiet. Den opfattelse blev imidlertid skudt i sænk, da jeg fik foretaget den store Big Y test. Eksperter gjorde mig da klart, at jeg og de mange Gordon'er nok har en fælles ane, men at han levede for omkring 3000 år siden, hvilket er længe før efternavne kom i brug. Denne oplevelse har selvfølgelig gjort mig skeptisk, hvad angår brugbarheden af Y37 og Y67 i slægtsforskning.

Venlig hilsen
Jens Yde



Jens Yde

En Chisholm, der påstår at være efterkommer af Robert, 6th Lord of Annandale de Brus 1243 - 1304, har fået foretaget en Big Y test og er opført på YFull under terminal SNP Y17395 sammen med en anden skotte. Det ser således ud. De to mænds fælles forfader blev født for CIRKA 375 år siden, mere præcist for omkring 125 år til 650 år siden.


I-Y17397 Y17397, formed 1600 ybp, TMRCA 1500

    I-Y17397*
    I-Y17392 Y17613 * Y17392 * Y17612+2 SNPs formed 1500 ybp, TMRCA 1150
        I-Y17392*
            id:YF10215 NOR [NO-14]
            id:YF07299
        I-Y17395 Y17395 * Y17605 formed 1150 ybp, TMRCA 375
            I-Y17395*
                id:YF06370 SCT
                id:YF04127 SCT
            I-Y55094Y55094 formed 375 ybp, TMRCA 225
                id:YF63663 SCT
                id:YF04115 GBR [GB-HLD]

Anders M. Petersen

Hej!

Lige et delvist svar:

Jeg er selv ked af, at FTDNA fortsat pusher STR-tests (Y37, Y67 og Y111) frem for BigY. STR-tests giver kun en sandsynlighed for at man er i slægt, hvorimod BigY viser præcis hvordan man er i slægt og Yfull kan endda give et godt bud på hvor mange år siden man var i slægt.

Som jeg siger, så får man ALTID matches med BigY - det er kun et spørgsmål om hvorvidt den fælles ane levede for 300, 1.000 eller 3.000 år siden.

Hvorfor findes der så STR-tests og hvorfor bruges de fortsat?

For det første af historiske årsager - det var de første "betalelige" Y-DNA tests på markedet og dem der startede med Y-DNA for flere år siden gjorde det på baggrund af (på det tidspunkt dyre!) STR-test. Man kan godt lave sandsynlige stamtræer for nær slægt med STR tests og de personer, der har brugt penge og tid på disse STR-træer er ikke så villige til at forkaste det meste af deres tidligere arbejde og sadle om til BigY tests.

For det andet så er STR-tests som Y37 fortsat noget billigere end BigY og de er trods alt fortsat anvendelige til at opspore fjerne slægtning i den mandlige linje - noget som f.eks. bruges af begyndere, der har en ukendt far et sted i deres fædrene linje.

Og endeligt så er STR-værdier fortsat et godt supplement til SNP-værdier, da STR-værdierne muterer hurtigere end SNP-værdierne og dermed af de særligt engagerede forskere kan bruges til at se hvad der er sket i generationerne mellem SNP-mutationerne.

Jeg er ret sikker på at hvis STR-tests og BigY var kommet på markedet på samme tid og til en nogenlunde sammenlignelig pris, så ville kun de særligt interesserede bruge STR-test som et supplement til BigY tests.

Det er mit håb at FTDNA en dag tilbyder BigY helt uden Y111 - og naturligvis til en billigere pris.
Jeg bruger kun mine STR-matches til at finde de personer, som jeg kan forsøge at overtale til en BigY.
Men indtil videre går vejen til BigY desværre fortsat over Y111...
Medlem af DIS / Bruger Legacy 9.0
Mine aner: www.morup-petersen.dk/stamtavle/1.htm

Anders M. Petersen

FTDNA har et 'flash tilbud' weekenden over på bl.a. BigY med rabatkode PROJECTSBIGY.
Hvis man er interesseret kan man lægge en BigY i indkøbskurven på sin Y-DNA test og se, hvad opgraderingen koster med ovenstående rabatkode.
Medlem af DIS / Bruger Legacy 9.0
Mine aner: www.morup-petersen.dk/stamtavle/1.htm

DWH

Hei Jytte.
Jeg er administrator i S4795-prosjektet https://www.familytreedna.com/groups/i1-l69/about
I prosjektet kartlegges bla. grenen Y17395.
En Chisholm har tatt en Big-Y og er bekreftet å tilhøre Y17395, men vi har ikke funnet undergrenen de tilhører ennå.

Gjerne bli med i prosjektet, så kan jeg se om din bror tilhører denne grenen.

Hilsen: David Widerberg Howden.

Jytte Duholm

Kære alle!
Af en eller anden grund har jeg i et helt ÅR overset flere af de indlæg, der er kommet i denne tråd.
TUSIND TAK og undskyld min manglende respons. Nu er spørgsmålet så, om bidragyderne ser mit svar, men jeg prøver.
Til dig Jens: Jeg har bemærket din tråd om slægten Ydes mange matches i England/Skotland. Er du mon den Jens Yde, som også deler en pæn portion DNA med min bror på FTDNA? Tak for oversigten over efterkommerne af den skotske jarl - jeg skal vist have et kursus i at forstå disse undergrupper.
Til David: Hvordan bærer jeg mig ad med at deltage i projektet om Y17395? Jeg ( = min bror) har kun taget testen Y37. Kræver det ikke en opgradering? I øvrigt burde jeg vel kunne se den omtalte Chisholm i mine matches, hvis vi var i samme undergruppe?
Til Anders: Tak for forklaring om de forskellige tests. Din henvisning til det gode tilbud er desværre for gammelt :-)
Venlig hilsen
Jytte

Anders M. Petersen

Hej Jytte!

Jeg er her fortsat  :)

Der plejer at blive postet i denne tråd, når der er tilbud hos FTDNA (hvis vi husker det!), så hvis du abonnerer på den, så kan du få besked, næste gang der er et godt tilbud: https://forum.slaegt.dk/index.php/topic,134627.0.html

På vegne af David kan jeg svare, at alle kan deltage i de forskellige projekter hos FTDNA - bare man har en eller anden test hos FTDNA og resultatet eller ens slægt passer til projektets formål - og det gør din bror når I får en direkte invitation fra projektets administrator  ;)
Du skal logge på din brors kit på FTDNA og så blot klikke på linket nedenfor og trykke "Join" knappen på den side, der kommer op.
Hvis man er heldig og deltager i et godt projekt så kan man få gode råd og hjælp til at fortolke resultatet af administratoren - og David lyder jo meget motiveret!

Hilsen Anders


Medlem af DIS / Bruger Legacy 9.0
Mine aner: www.morup-petersen.dk/stamtavle/1.htm

Jytte Duholm

Kære Anders!
Tak for din hurtige respons.
Jeg vil nu melde mig til Davids projekt. Spændende at se, hvad det fører til. Det er måske - som du skriver - et fornuftigt alternativ til Big-Y, som jeg stadig ikke har taget mig sammen til at købe trods mange tilløb ...
Jytte