Hjælp til at finde en vielse ca. 1750.

Startet af Anni Bruhn Johansen, 12 Jul 2020 - 15:53

Forrige emne - Næste emne

Anni Bruhn Johansen

Jeg kunne bruge hjælp til at finde en vielse ca. 1750.

Det drejer sig om:
Rasmus Hansen (Lindegaard), født 1718 ca. måske i Hårby sogn, Odense amt
blevet viet før 1751 til
Maren Christophersdatter, døbt 14/10 1731 i Hårby, Odense amt

De får deres første barn (vist nok), Hans Rasmussen, døbt 24/10 1751 i Hårby

Marens dåb:
http://ao.salldata.dk/vis1.php?side=5&bsid=179627&kb=Odense+amt%2C+B%C3%A5g%2C+H%C3%A5rby%2C+1730-1828%2C+EM%2C+F%C3%B8dte%2C+Viede%2C+D%C3%B8de
Højre side næstnederst, Christopher Mortensens datter

Rasmus Hansen er født ca. 1718, og kirkebøgerne i Hårby starter først i 1730, så jeg kan ikke finde hans dåb dér.
Ved hans søn, Hans Rasmussen, s død står:
http://ao.salldata.dk/vis1.php?side=5&bsid=370670&kb=Odense+amt%2C+B%C3%A5g%2C+H%C3%A5rby%2C+1832-1851%2C+HM%2C+D%C3%B8de
Nr. 3 i 1837
Rasmus Hansens søn, Hans Rasmussen, Anmærkninger i parentes:
Enkemand, Aftægtsgaardmand (født i Lindegaard. Faderen Rasmus Lindegaard) i Haarbye Kirkemark

Rasmus Hansen/Lindegaard er kommet til Lindegaard før sønnen Hans´s fødsel.

Rasmus Hansen dør 1797 i Hårby og hans hustru, Maren Christophersdatter dør 1811 i Hårby.

Da Maren er født i Hårby sogn, burde hendes vielse stå i Hårby kirkebog, men jeg kan ikke finde den - selvom jeg har ledt flere gange.

Kan jeg få hjælp til at finde deres vielse før sønnens fødsel i oktober 1751 ???

Med venlig hilsen
Anni Bruhn Johansen




Kirsten Sanders

Hej

Der er jo en stor aldersforskel på dem. Har du overvejet, om sønnen evt. er født i et tidligere ægteskab, således at RH først bliver gift med MC på et (meget) senere tidspunkt?

Venlig hilsen
Kirsten
Bliv medlem af Danske Slægtsforskere - det koster kun 290 kr om året.

Anni Bruhn Johansen

Hej Kirsten.

Tak for dit forslag om, at sønnen måske var født i et tidligere ægteskab og at Rasmus Hansen og Maren Christophersdatter først blev gift senere.

Ved FT 1787 står, at det er begges 1. ægteskab.
Nu skal man jo ikke tro på alt, der bliver opgivet før nedskrivningen, så jeg har ledt i Hårby kirkebog under vielser efter 1751 op til 1787.
Men ikke fundet en vielse mellem de 2 mellem disse årstal.

I følge AO "Kirkebøger - registre og hjælpemidler" for Hårby sogn, døde Rasmus Hansen i 1797 (og alderen passer diverse steder),
og Maren døde 1811 (og alderen passer diverse steder), og blev begravet i Hårby, men der står ikke nogen vielse mellem de 2.

Maren Christophersdatter skulle så være med i FT 1801 fra Hårby, men det var hun ikke.

Så ledte jeg FT 1801 i Odense amt i DDD.DDA, og fandt hende i Dalum sogn, hvor hun nød almisse hos sin datter og svigersøn.
Datteren havde jeg ikke fundet tidligere, men det var fordi Rasmus Hansen ved døbte børn stod som Rasmus Kirkv. (kirkeværge) uden efternavn,
men nu fandt jeg hende i 1764.

Ved alle 4 børns dåb, står moderens navn ikke nævnt, men da hun er født i Hårby, skulle vielsen vel have fundet sted i hendes fødesogn.
Kan det tænkes, at de "kun" er blevet trolovede og ikke viet?
Der er ikke indskrevet trolovede i Hårby sogns kirkebog fra 1730 og frem, så det kan jeg ikke får bekræftet.

Med venlig hilsen
Anni Bruhn Johansen




Kirsten Sanders

Hej Anni

Jeg tror ikke, at de "kun" har været trolovede.
Enten må præsten have glemt vielsen i kirkebogen - det kunne godt ske - eller også er de måske blevet gift i et af nabosognene, fordi præsten havde ferie eller var syg, eller kirken var lukket af en eller anden grund?
Jeg har flere af mine aner, som er blevet gift eller har fået døbt eller konfirmeret børn i nabosognet.

Venlig hilsen
Kirsten
Bliv medlem af Danske Slægtsforskere - det koster kun 290 kr om året.

Anni Bruhn Johansen

Hej Kirsten.

Tak for svaret.
Så nu kan jeg lede i et af nabosognene efter denne vielse.

Jeg har lige fundet "den nye datter" Marens vielse i Dalum kirke, hvor hendes mand kom fra.
Hun var født i Hårby sogn, og begge hendes forældre levede i 1792, hvor de bliver viet.

Så nu kan jeg gå videre med at lede.

Igen tak for hjælpen.

MVH Anni.