Uautoriserede Folketællinger

Startet af Flemming Willum Petersen, 27 Jun 2011 - 17:17

Forrige emne - Næste emne

Flemming Willum Petersen

Med inspiration fra tråden "Folketælling 1830" startet af Jan Andersen, hvor han efterlyser en  folketælling af Store Heddinge Købstad i 1830, vil jeg hermed starte en tråd, hvor jeg vil opfordre folk til at bidrage med oplysninger om fundne uautoriserede folketællinger, hvor de end måtte være nedskrevet.

Dette vil forhåbentlig lette arbejdet for mange slægtsforskere.

Her vil jeg godt lægge ud med at fortælle at jeg i Maribo Amt, Lollands Sønder Herred, Stokkemarke Sogn KB 1812-1814 er stødt på en af præsten udført folketælling over Stokkemarke Sogn i året 1814.

Dertil er af Lene Søgaard Pedersen i tråden "Folketælling 1830" oplyst at der findes en folketælling over Bringstrup Sogn i 1822 i kirkebogen for Bringstrup-Sigersted (Sigersted er ikke inkluderet i folketællingen)

Se også:
https://www.slaegtogdata.dk/kilder/ekstraordinaere-folketaellinger
Forsker pt. i slægten Jog fra det sydvestlige Lolland. Dertil søges altid oplysninger om glarmestre/rakkere på Lolland og Sjælland.

Hans Poulsen



Hej Flemming

Du taler om uautoriserede folketællinger, men hvis du vil acceptere en lille drejning, er *Mandtalslisten for Aalborg og Nibe fra 1818* en sand guldgrupe, som jeg tit har benyttet som en - ja, uautoriseret folketælling.

Den kræver tid og tålmodighed - til gengæld er den skrevet med skønskrift.

Et link, der fører til en omtale af bla. mandtalslisten:

http://www.dis-danmark.dk/forum/read.php?1,316261,316671

Venlig hilsen
Hans
Med venlig hilsen
Hans Poulsen
1804 Frederiksberg C

Bliv medlem af DIS-Danmark. Det koster kun 200 kr. pr. år - det vil sige ca. 55 øre pr. dag

Flemming A. Aasklint


Folketælling 1814 i Jystrup-Valsølille Sogne.

Jystrup-Valsølille
Ringsted Herred
Sorø Amt
1748-1814
Opslag 228-236
Mvh.
Flemming Aasklint
4500  Nykøbing Sjælland

Peter Bøjesen Jensen

Tillader mig at komme med et forslag.

Hvad om man under menuen Kilder fik lavet et punkt hvor der kunne ligge en opremsning af disse folketællinger/mandtalslister.

Den kunne så evt. arrangeres, så kilderne kom til at stå amtsopdelt mm. og derved blive mere overskuelig og nem at finde.

Man kunne jo evt spørge webmaster om dette. Der kunne så findes en, som er ansvarlig for, at div. links tilføjes til siden løbende, når der kommer informationer om nye tællinger.

Henvisninger i en tråd som denne vil hurtigt kunne blive ret uoverskuelig.

Hvis ikke Flemming selv vil, vil jeg gerne være behjælpelig med at sende en forespørgsel til webmaster samt løbende at arrangere siden.
Hilsen
Peter Bøjesen Jensen, 2650 Hvidovre
www.boejesen.dk

Flemming Willum Petersen

Hans: Jeg vil meget velvilligt acceptere din drejning. Det ser virkelig ud som en god kilde i denne sammenhæng, så den er meget kærkommen.

Flemming: Tak for dit bidrag

Peter: Din idé lyder rigtig god, og jeg mailer webmaster med det samme og henviser til denne tråd.
Jeg vil også gerne være ansvarlig for at listen opdateres løbende.

Jeg er dog betænkelig ved at vi mangler et blikfang, hvis folk fortsat skal meddele at de har fundet en folketælling eller en mandtalsliste et sted. Denne tråd bør holdes åben og fungere som blikfang efter min mening. Hvis disse oplysninger udelukkende lå under kilder, ög opfordringen til at tilføje folketællinger også lå under kilder, havde jeg personligt ikke set den, og havde aldrig indsendt min oplysning om Stokkemarke FT1814.
Forsker pt. i slægten Jog fra det sydvestlige Lolland. Dertil søges altid oplysninger om glarmestre/rakkere på Lolland og Sjælland.

Peter Bøjesen Jensen

Hej Flemming

Glæder mig, at du synes om mit forslag.

Havde nu også tænkt, at denne tråd fortsat skulle fungere til indsamlingen af kilderne, for du har da helt ret i, at man ellers nemt ikke ville se det. Og så kan opfordringen også bedre holdes i live, som du selv nævner.
Hilsen
Peter Bøjesen Jensen, 2650 Hvidovre
www.boejesen.dk

Bjørn Marcher

Rigtigt godt initiativ!

Jeg kan tilføje at på www.svoo.dk kan man se digitaliserede mandtalslister fra 1810 for

Kalvehave sogn,
Mern sogn,

og under forberedelse er Jungshoved sogn,

alle Bårse herred i Præstø Amt.

venlig hilsen Bjørn
Bjørn Marcher
2670 Greve
www.bearfields.dk
Medlem af DIS-Danmark

Hans Poulsen



Højere oppe i tråden gav jeg et link, som bla. omtaler Mandtalslisten 1818/Aalborg.

Det link, jeg burde have givet, er til Hans Martin Laustsens hjemmeside:

http://ustsen.com/

Gå ud i højre side og tryk på *+Skannede kilder*, og da kommer

MT 1818 - Nibe
MT 1818 - Aalborg

Naturligvis er mandtalslisten kun af interesse for dem, der som jeg kommer fra Aalborg - så'n da - eller Nibe og har aner i disse to dejlige byer.

Venlig hilsen
Hans
Med venlig hilsen
Hans Poulsen
1804 Frederiksberg C

Bliv medlem af DIS-Danmark. Det koster kun 200 kr. pr. år - det vil sige ca. 55 øre pr. dag

Bente Feldballe

Mandtal for Holme og Tranbjerg sogne, Ning herred, Århus amt 1739:

http://www.milloup.dk/bf/mars-birk/HolmeMandtal1739.htm

Venlig hilsen

Bente Feldballe

Kim Melchior

Hej

Jeg syntes dette er et virkeligt godt forslag at denne traad kunne blive et blikfang som Hans kalder det hvor vi kan anmelde naar vi finder folketaellinger eller mandtal uden for nummer.

Maaske webmaster vil laase denne traad i toppen af dette forum saa den altid kan findes og vi vil blive husket paa den naar vi kommer her ind i dette forum.

Det ser ud til at der er flere som er villige til at maintain en liste over disse folketaellinger.

Det er noget der vil vaere til gavn for alle der arbejder i de berorte omraader.

mvh

Kim Melchior (USA)



Jytte Havberg Moberg

Rigtig fin ide, så her er en mere.

Ringkøbing A. Ginding H. Sevel sogn, i kirkebogen 1769-1804 står der i oversigten, opslag 1, " Fortegnelse over de 1769 i Sognet boende Familier og deres Børns Navn og Alder.
fol 2-6, det er opslag 3-10.

At man så kun nævner konens navn, hvis hun er enke eller enlig er en helt anden sag.

Venlig hilsen
Jytte Havberg

Arne Feldborg

Jeg er allerede i aftes blevet kontaktet af Flemming og har også givet ham et foreløbigt (og positivt)  svar.

Der arbejdes med sagen på flere planer.

mvh. Arne Feldborg
Webmaster-assist Dis-Danmark
http://www.slaegtogdata.dk/

Mette Lund

#12
Hej Flemming

Som du kan se, har jeg fulgt Kim Melchiors forslag om at lade tråden ligge øverst, så den ikke forsvinder i dybet.

Med venlig hilsen

Mette Lund
Moderator

Flemming Willum Petersen

Hej allesammen

Først og fremmest vil jeg sige tak for de bidrag tråden har modtaget indtil videre, og dernæst et tak til Mette for at låse tråden fast.
Forsker pt. i slægten Jog fra det sydvestlige Lolland. Dertil søges altid oplysninger om glarmestre/rakkere på Lolland og Sjælland.

Kim Melchior

Jan Andersen
Medlem

Beskeder: 9


Vis profil E-mail Personlig besked (Offline)
   
   
Folketælling 1830?
« Dato: Tirsdag             21 06 2011      , 11:20 »
   Svar med citatCitat
På DDD 11 DVD'en findes der en fil som hedder:
Præstø;Stevns;Store Heddinge Købstad;1830;Store Heddinge Købstad_1830_C1231

Var der en folketælling i Store Heddinge i 1830?

mvh  Jan
   Anmeld til moderator   Logget
Ulf J. Krarup
Medlem

Beskeder: 199


Vis profil E-mail Personlig besked (Offline)
   
   
Sv: Folketælling 1830?
« Svar #1 Dato: Onsdag             22 06 2011      , 08:29 »
   Svar med citatCitat
God morgen Jan!

Prøv at indtaste C1231 samt %%% som vist på vedhæftede fås mange hits fra 1830.

* C1231.jpg (80.9 KB, 955x654 - læst 61 gange.)
   Anmeld til moderator   Logget
Med venlig hilsen
Ulf (5000 Odense C)
Peter Kristiansen
Medlem

Beskeder: 551


Vis profil E-mail Personlig besked (Offline)
   
   
Sv: Folketælling 1830?
« Svar #2 Dato: Onsdag             22 06 2011      , 09:29 »
   Svar med citatCitat
Her er dokumentation til indtællingen:

Dokumentation til indtastningen - C1231
Præstø amt, Stevns herred, Store Heddinge Købstad, folketællingen 1830


Denne indtastning er foretaget af: Stevns Lokalhistoriske Arkiv
Korrekturlæst: Nej
Antal poster: 836
Indtastningen er foretaget således:
Påbegyndt: 6/6/1997 Afsluttet: 8/23/1997 Rettet: 4/4/2001
Forlæg: Som befinder sig:
Kommentarer:
Konverteret fra ukendt format af Hans Martin Laustsen den 4 april 2001, Folketællingen er en lokal mandtalsliste fra 1830 og er er konverteret til FT-1834 WinKip format. Der er ikke i denne FT angivet nogen alder der er dette felt blankt
   Anmeld til moderator   Logget
M.v.h. Peter Kristiansen
Egon Hansen
Bruger

Beskeder: 223


Vis profil E-mail Personlig besked (Offline)
   
   
Sv: Folketælling 1830?
« Svar #3 Dato: Onsdag             22 06 2011      , 21:18 »
   Svar med citatCitat
Ved nogen af jer om der findes tilsvarende "mandtalslister" fra andre byer, f.eks Køge i 1830?
Jeg er en ane, tjenestedreng Peder Nielsen på xxkroen i Køge, søn af arbejdsmand Niels Pedersen i Køge.
Jeg har Peder Nielsen i en folkerælling 1834, og hans videre historie, men jeg mangler noget om Niels Pedersen og hans kone.De er ikke i Køge i 1834, og Niels Pedersen, som siden sin fødsel som uægte barn i 1780, har haft en noget omtumlet skæbne, er jo forlængst slettet af lægdsrullen.
Kunne jeg bare finde hans adresse i 1830 da Peder bliver konfirmeret, og om Peders yngre bror lever på dette tidspunkt kunne hans konfirmation evt give et fingerpeg

Mvh Egon Hansen
   Anmeld til moderator   Logget
Flemming Willum Petersen
Bruger

Beskeder: 110


Vis profil E-mail Personlig besked (Offline)
   
   
Sv: Folketælling 1830?
« Svar #4 Dato: Onsdag             22 06 2011      , 22:09 »
   Svar med citatCitat
Der findes vel nogle rundt omkring, men jeg ved ikke om der findes en oversigt over hvad der findes.

Jeg er fx. stødt på en folketælling lavet på eget initiativ af sognepræsten i Stokkemarke Sogn på Lolland, hvilket jeg mener er i 1818. Den har vist sig ret nyttig grundet det store interval FT1801 - FT1834, nu hvor jeg har aner i sognet.

Hermed er tippet givet videre, hvis nogen kan bruge det
« Sidste ændring: Onsdag             22 06 2011      , 22:12 af Flemming Willum Petersen »    Anmeld til moderator   Logget
Mvh. Flemming Willum Petersen
Lene Søgaard Pedersen
Medlem

Beskeder: 110


Vis profil E-mail Personlig besked (Offline)
   
   
Sv: Folketælling 1830?
« Svar #5 Dato: Fredag             24 06 2011      , 00:08 »
   Svar med citatCitat
Jeg har fundet en folketælling i KB for Bringstrup i 1822 lavet af sognepræsten i Bringstrup-Sigersted sogne, den har jeg også haft glæde af, og hvorfor han ikke lavede en tilsvarende i Sigersted kan undre mig, jeg er også stødt på folketællinger i andre Kb, så jeg troede det måske var noget de havde fået besked på, og han så havde "glemt" Sigersted, eller skrevet den på anden vis.

Venlig hilsen Lene
   Anmeld til moderator   Logget
Leif Thor Olsen
Medlem

Beskeder: 118


Vis profil E-mail Personlig besked (Offline)
   
   
Sv: Folketælling 1830?
« Svar #6 Dato: Fredag             24 06 2011      , 11:54 »
   Svar med citatCitat
Hej.

Der må være en, der har kræfter og tid til at samle alle "uautoriserede" folketællinger. I forvejen har vi den mindre oversigt på side 105 i "Find din slægt - og gør den levende".

Mvh. Leif

Flemming Willum Petersen

Hej, alle med interesse i dette emne

Der er nu blevet oprettet en oversigt under kilder:
http://www.slaegtogdata.dk/kilder/ekstraordinaere-folketaellinger

Ideen er, at denne tråd fortsat bliver brugt til at gøre opmærksom på ekstra folketællinger / mandtal, hvis eksistens man måtte være bevidst om, mens oversigten gør søgningen langt mere overskuelig.

Herfra med ønsket om god forskning og et håb om at vi får samlet oplysninger om mange flere af disse ekstraordinære mandtal og folketællinger.
Forsker pt. i slægten Jog fra det sydvestlige Lolland. Dertil søges altid oplysninger om glarmestre/rakkere på Lolland og Sjælland.

Peter Bøjesen Jensen

Hej Flemming

Ser rigtigt fint ud. Præcist hvad jeg havde forestillet mig, da jeg skrev mit forslag  :)

Nu må vi bare håbe, at der kan blive lavet en udførlig liste.
Hilsen
Peter Bøjesen Jensen, 2650 Hvidovre
www.boejesen.dk

Kim Melchior

Mandtallene fra fem ud af seks sogne paa Mon fra 1645 som de officielle skattelister er baseret paa har overlevet. De kan naesten laeses som en folketaelling fra det aar. Problemet er jeg ved ikke hvor de findes i en format hvor de kan laegges ud paa nettet. Originalerne er enten paa Rigsarkivet eller Landsarkivet i Kobenhavn.

mvh,

Kim Melchior (USA)

Arne Feldborg

Der skal altid være en præcis henvisning til originalkilden.

Hvis der så derudover er en henvisning til en lettere tilgængelig afskrift, feks. i en trykt bog eller på nettet, er det kun en yderligere fordel, men ikke en betingelse. (det kan jo evt. også tilføjes senere, hvis der dukker nye oplysninger op).
mvh. Arne Feldborg
Webmaster-assist Dis-Danmark
http://www.slaegtogdata.dk/

Kaare Grodal

Hej

I 332 Hagested, Tuse, Holbæk kirkebog 2, 1744-1814, er der først i bogen en optegnelse over alle personer som var i sognet i november 1814
Med venlig hilsen
Kaare Grodal
Bonde på Lammefjorden
http://www.grodal.dk/MinSlaegt.htm

Flemming Willum Petersen

Hej Kim

Kan du huske hvilke sogne det drejer sig om?
Jeg kan ikke umiddelbart finde disse mandtal / skattelister på Daisy.

Hvis du kan huske lidt flere detaljer eller evt. kan finde originalkilden registreret på Daisy vil jeg skrive dem på listen.
Forsker pt. i slægten Jog fra det sydvestlige Lolland. Dertil søges altid oplysninger om glarmestre/rakkere på Lolland og Sjælland.

Egon Hansen

Dengang (før microkortenes tid) vi brugte de gamle kopier af mormonfilmene på RA, var der i Aastrd
kirkebog i Hjørring amt nogle oplysninger om beboere i sognes.
Desværre forsvandt disse film fra filmlæsesalen.De oplysninger jeg erindrede at have set kom desværre ikke med på microkortene.
Jeg efterlyste disse gamle film ved vejledningen på RA, men kunne ikke få oplysning om hvad dewr var blevet af dem!
Jeg havde et gammelt kladenotat med filmnumret, men det hjalp heller ikke!
Stor var min overraskelse da jeg på Daysy fandt det pågøldende filmnummer, som jeg omgående bestilte hjem, selvom der i Daysys M-Filmfortegnelse stod "Uden Indhold"!
Glædelig var mit gensyn med den gamle slidte film, som foruden nogle kitkrbogsdata også afslørede sig som  "Aasted sognekal - En gl. Regnskabsbog  1665 til 1796.

Desværre var den filmkopimaskine jeg brugte ikke fremragende, så jeg kan ikke scanne kopier ind og vedhæfte.men prøv selv at låne filmen, hvis du har aner på de kanter!Sa vidr jeg kan se omfatter den alle sognets beboere (husstandsoverhoved) og hvad de skulle betale i tiende.
Filmen hedder M-52741.

Mvh   Egon Hansen
flittig bruger af disse fora'er



Flemming Willum Petersen

Hej Egon

Tak for dine oplysninger - det må vist siges at være en godt gemt mandtalsliste du har fundet.
Kan du huske hvilket år den dækker?

Findes der en skatteudregning for hvert år, eller hvordan fungerer det?

Til alle der læser tråden vil jeg i øvrigt sige at I er mere end velkomne til at byde ind med flere oplysninger, men listen vil ikke bliver opdateret under "Kilder" de næste ca. 3 uger, da jeg vil befinde mig i Polen og Ukraine (bl.a. for at se mine forfædres hjemstavne)
Forsker pt. i slægten Jog fra det sydvestlige Lolland. Dertil søges altid oplysninger om glarmestre/rakkere på Lolland og Sjælland.

Kim Melchior

#23
Flemming

Det er Borre, Elmelunde, Keldby, Magleby og Stege. Skattelisterne eksisterer ogsaa, men der er ikke saa mange oplysninger i skattelisterne som der er i mandtallene som skattelisterne er baseret paa.

Selve skattelisten for Fanefjord overlevede ogsaa, men der er vist ikke nogen born under 14 naevnt deri.

Jeg har selv alle listerne, men de er i papir form, men desvaerre ikke med nogen henvisning til hvor de kom fra. Jeg fik dem bare sendt over fra Danmark uden kilde angivelse.

Kim Melchior (USA)

Flemming Willum Petersen

#24
Tak Kim

Jeg vil prøve at se, om jeg kan finde frem til dem på Daisy.
Jeg mener at det er essentielt, at vi kan komme med en så præcis henvisning til originalkilden, som muligt.

Til alle andre, og også Kim

Ang. egentlige skattelister mener jeg ikke at vi bør have dem inkluderet under disse folketællinger / mandtalslister, da det er egentlig er et andet type arkivalie og disse desuden, som Kim også nævner, ikke er nær så omfattende som de tællinger listerne er baseret på (som bør inkluderes), eller de mandtal som er lavet i andre sammenhæng. Det er vel også almindelig slægtsforskerviden(?) at man kan søge personer i skattelisterne (ligesom matrikler og lægdsruller m.v.), mens denne tråd er til for at gøre opmærksom på ekstraordinære mandtal og folketællinger, man normalt ikke ville fokusere på i sin forskning. Hvad mener I andre om denne sag?

Det får mig også til at tænke på om Egons fundne film måske falder under skattemandtal.
Ikke desto mindre er det da rart at vide hvor denne forsvundne skatteliste er blevet af, og derfor er den måske alligevel relevant, da man ikke ville kunne finde den ved at søge på arkivskaber m.v., men kun på filmens nummer.

Som med alle andre tiltag, er denne frasortering af arkivalier ikke nødvendigvis sort og hvid.
Forsker pt. i slægten Jog fra det sydvestlige Lolland. Dertil søges altid oplysninger om glarmestre/rakkere på Lolland og Sjælland.

Inger Buchard

Esbjerg Borgerdatabase med befolkningsopogørelser 1899, 1904, 1909, 1914 (alle: 100 %) og 1919 (p.t. 80 %)
findes her
http://www.esbjergbyhistoriskearkiv.dk/borgerdatabasen.htm

Inger
Redaktør på DIS-Wiki

Kim Melchior

Flemming,

For saavidt er jeg enig med hvad du siger med hensyn til mandtallernet er en anden slags arkivalie, men prov lige og se paa de oplysninger der er i listerne fra Mon 1645. Jeg vil her laegge eksempler ind fra de forskellige sogne paa Mon.

Borre, Kirkebog begynder i 1645

Jacob Andersen Hollaender
Karen Pouelsdatter                                          Hustru
Karen Hansdatter                        15                Tyende
Maren Hollaenders                                           Mandens Moder
Lisbeth Andersdatter                   20                Barn
Lauridz Andersen                        15                Barn
Anders Hansen                             2                Datterbarn
Boeld Hansdatter                          3                Datterbarn


Elmelunde Kirkebog begynder 1630
Hjertebjerg:

Jorgen Skomager                        70
Anna                                         60               Hans Hustru
Basilius                                      24               Hans Son
Rasmus                                      8                Hans Datterson
Anna                                         26               Hans Datter     


Keldby Kirkebog begynder 1685
Keldbylille:

Jens Christophersen                    61
Bodell                                        27                     
Anna                                         16             Barn
Peder                                        13             Barn
Marne                                       10             Barn
Mette                                         7             Barn
Christopher                                6             Barn
Kirstine                                      1             Barn


Magleby Kirkebog begynder 1645
Budsene

Hemming Hemmingsen
                                                                Hustru
Hemming Hemmingsen               12              Barn
Marcus Hemmingsen                   9               Barn
Boeld Hemmingsdatter               17              Barn
Elene Hemmingsdatter               16              Barn
Mette Hemmingsdatter                8              Barn
Anna Hemmingsdatter                4               Barn
Karen Hemmingsdatter               1/2            Barn
Niels Enevoldsen                        23             Tyende
Johanne Tommermands                              Hustruens Moder


Stege Kirkebog begynder 1661
Sprove:

Matz Rasmussen
Citze Matzdatter                                         Hustru
Rasmus                                       13          Barn
Maren                                           8          Barn
Jorgen                                          4          Barn
Morten                                          0          Barn       1/2
Bodell                                          17         Tyende


Som det kan ses paa de oven naevnte eksempler, saa laeses disse mandtal som  folketaellinger og burde egentligt blive katagalogiseret som folketaellinger. Det er ehvertfald min mening.

mvh,

Kim Melchior(USA)



Egon Hansen

M.h.t den gamle regnskabsbog(kald den skattemantal eller hvad i vil) så mener jeg at jeg skrev tydeligt ad efter titelblader 1665 - 1796.
Jeg har Aasted matrikkel 1688, og en del oplysninger om aner og anden slægt i Aasted mellem 1700 og 1820, og i første halvdel af 1700 tallet er der nogle navne og stednavne som står lidt uklart.
Derfor tog jeg nogle kopier, dels 1692-96, dels nogle fra omkring 1730, men som jeg skrev var den filmmaskine jeg brugte ikke særlig god til at kopiere( den blev forresten også udskiftet få uger efter at jeg havde haft den film hjemme.
Men hvis min oplysning er uden interesse så slet den.men I finder den aldrig uden at kende det filmnummer,heller ikke selvom Daysy engang ad åre kommer i tanke om at der skal stå noget om indhold af de enkelte film.Så vil der kun komme til at stå Kirkebogsfilm, Aasted og så nogle årstal!
Når jeg kender numret er det fra dengang disse film var eneste mulighed for at se jydske kirkebøger på RA.

Mvh Egon Hansen

Flemming Willum Petersen

Hej igen

Dette bliver min sidste besked inden jeg smutter for de næste 3 uger.

Specielt til Egon. Jeg er enig med dig. Jeg mener at dine oplysninger måske alligevel er relevante selvom det er en skatteliste, da vi ikke vil kunne finde denne opgørelse over sognets beboere på anden måde end at kende filmnummeret. Men jeg vil gerne høre andre forskeres mening om dette, da listen jo hurtigt bliver for omfattende hvis vi begynder at medtage alle skattelister m.v., for så burde man også udvide til alle andre materialer der omfatter benævnelse af de fleste beboere i et givent sogn - og dette er ikke planen med tråden eller den nyoprettede tråd under "kilder".

Og Kim, det ser godt nok lovende ud med det mandtal - du har ret i at den bør læses som en folketælling.  Jeg har selv aner i Keldby, Elmelunde og Magleby i denne periode, så den oplysning er jeg glad for !

Derudover også tak til Inger for det nye bidrag om Esbjerg, og tak til andre bidragere jeg måtte have glemt.

Forsker pt. i slægten Jog fra det sydvestlige Lolland. Dertil søges altid oplysninger om glarmestre/rakkere på Lolland og Sjælland.

Inge Hedal

Hej
Præsten i Østofte lavede en folketælling i 1822. Han var tidligere præst i Stokkemarke, hvor han jo også havde lavet en oplistning - vist nok fordi han havde misforstået en henvendelse til alle landets præster om at komme med en summarisk indberetning om bl.a. folketallet.
Maribo amt, Fuglse herred, Østofte sogn AO 1813-1821, opslag 215-224.
Mange hilsner
Inge Hedal