For alle > Slægtsforskning - metode og teknik

Uautoriserede Folketællinger

(1/31) > >>

Flemming Willum Petersen:
Med inspiration fra tråden "Folketælling 1830" startet af Jan Andersen, hvor han efterlyser en  folketælling af Store Heddinge Købstad i 1830, vil jeg hermed starte en tråd, hvor jeg vil opfordre folk til at bidrage med oplysninger om fundne uautoriserede folketællinger, hvor de end måtte være nedskrevet.

Dette vil forhåbentlig lette arbejdet for mange slægtsforskere.

Her vil jeg godt lægge ud med at fortælle at jeg i Maribo Amt, Lollands Sønder Herred, Stokkemarke Sogn KB 1812-1814 er stødt på en af præsten udført folketælling over Stokkemarke Sogn i året 1814.

Dertil er af Lene Søgaard Pedersen i tråden "Folketælling 1830" oplyst at der findes en folketælling over Bringstrup Sogn i 1822 i kirkebogen for Bringstrup-Sigersted (Sigersted er ikke inkluderet i folketællingen)

Se også:
https://www.slaegtogdata.dk/kilder/ekstraordinaere-folketaellinger

Hans Poulsen:

Hej Flemming

Du taler om uautoriserede folketællinger, men hvis du vil acceptere en lille drejning, er *Mandtalslisten for Aalborg og Nibe fra 1818* en sand guldgrupe, som jeg tit har benyttet som en - ja, uautoriseret folketælling.

Den kræver tid og tålmodighed - til gengæld er den skrevet med skønskrift.

Et link, der fører til en omtale af bla. mandtalslisten:

http://www.dis-danmark.dk/forum/read.php?1,316261,316671

Venlig hilsen
Hans

Flemming A. Aasklint:

Folketælling 1814 i Jystrup-Valsølille Sogne.

Jystrup-Valsølille
Ringsted Herred
Sorø Amt
1748-1814
Opslag 228-236

Peter Bøjesen Jensen:
Tillader mig at komme med et forslag.

Hvad om man under menuen Kilder fik lavet et punkt hvor der kunne ligge en opremsning af disse folketællinger/mandtalslister.

Den kunne så evt. arrangeres, så kilderne kom til at stå amtsopdelt mm. og derved blive mere overskuelig og nem at finde.

Man kunne jo evt spørge webmaster om dette. Der kunne så findes en, som er ansvarlig for, at div. links tilføjes til siden løbende, når der kommer informationer om nye tællinger.

Henvisninger i en tråd som denne vil hurtigt kunne blive ret uoverskuelig.

Hvis ikke Flemming selv vil, vil jeg gerne være behjælpelig med at sende en forespørgsel til webmaster samt løbende at arrangere siden.

Flemming Willum Petersen:
Hans: Jeg vil meget velvilligt acceptere din drejning. Det ser virkelig ud som en god kilde i denne sammenhæng, så den er meget kærkommen.

Flemming: Tak for dit bidrag

Peter: Din idé lyder rigtig god, og jeg mailer webmaster med det samme og henviser til denne tråd.
Jeg vil også gerne være ansvarlig for at listen opdateres løbende.

Jeg er dog betænkelig ved at vi mangler et blikfang, hvis folk fortsat skal meddele at de har fundet en folketælling eller en mandtalsliste et sted. Denne tråd bør holdes åben og fungere som blikfang efter min mening. Hvis disse oplysninger udelukkende lå under kilder, ög opfordringen til at tilføje folketællinger også lå under kilder, havde jeg personligt ikke set den, og havde aldrig indsendt min oplysning om Stokkemarke FT1814.

Navigering

[0] Emneindeks

[#] Næste side

Skift til fuld version