Hjælp til at finde Cathrine Rasmusdatters dåb i Orte sogn, ca. 1801.

Startet af Anni Bruhn Johansen, 04 Jul 2020 - 15:01

Forrige emne - Næste emne

Anni Bruhn Johansen

Jeg kan bruge lidt hjælp til at finde Cathrine Rasmusdatters dåb.

http://ao.salldata.dk/vis1.php?side=63&bsid=180767&kb=Odense+amt%2C+B%C3%A5g%2C+Skydebjerg%2C+1789-1814%2C+EM%2C+F%C3%B8dte%2C+Konfirmerede%2C+Viede%2C+D%C3%B8de

Den eneste far, som jeg kan få til at passe - en Rasmus - er på venstre side lige under "Kirke-Aaret 1802",
26/12 1801 dåb - Husmand Rasmus Rasmussens Hustru i Ladegaard introduceret.
Jeg kan ikke finde en dåb ca. 6 uger før eller i hele 1801, hvor Rasmus Rasmussen står med et barn døbt.

Ved FT 1/2 1801 står
Rasmus Rasmussen, 27 år, gift, Husmand med Jord, Husbonde
Maren Nielsdatter, 29 år, gift, Hans kone
Begge i Ladegaardby, Orte

Der er en vielse - nr. 2 i Orte sogn 1800 - øverst til venstre
http://ao.salldata.dk/vis1.php?side=88&bsid=180767&kb=Odense+amt%2C+B%C3%A5g%2C+Skydebjerg%2C+1789-1814%2C+EM%2C+F%C3%B8dte%2C+Konfirmerede%2C+Viede%2C+D%C3%B8de

Hun bliver gift (har ikke fundet vielsen endnu - formentlig i Orte sogn) med Hans Rasmussen fra Verninge sogn og bor i Orte sogn ved FT 1834 til og med 1850
(manden dør 1851), derefter er hun enke indtil 1875, hvor hun dør.

Kan jeg få hjælp til at finde Cathrine Rasmusdatters dåb, så jeg kan være sikker på, at jeg har fat i hendes rigtige forældre.

Med venlig hilsen
Anni Bruhn Johansen

Britta Hansen

Odense, Baag, Orte, Orte by,et huus, , 56, FT 1834, A8755
Navn:    Alder:    Status:    Stilling i familien:    Erhverv:    Fødested:
Hans Rasmussen     49     gift          huusmand og daglejer      
Cathrine Rasmusdatter     34     gift          hans kone      
Kirsten Hansdatter     13     ugift          deres børn      
Peder Hansen     10     ugift          deres børn      
Rasmus Hansen     6     ugift          deres børn      
Niels Hansen     3     ugift          deres børn      
Anne Madsdatter     69     enke          indsidderske og almisselem      

Det ligner vielsen 10.11.1821 i Orte, Båg, Odense

Har du styr på fadderne ved deres børns dåb?
Venlig hilsen
Britta Hansen

britta.hansen12@gmail.com

Britta Hansen

Venlig hilsen
Britta Hansen

britta.hansen12@gmail.com

Verner Nielsen


Anni Bruhn Johansen

Hej Britta.

Tak for hjælpen med at finde noget om Cathrine Rasmusdatter.
Jeg har FT fra 1834 og frem til 1860, samt mandens død i 1851 og hendes død i 1875 - alt i Orte sogn.

Jeg havde fundet den konfirmation, som du henviser til, men forældrenes navne passer ikke med hende.
Hendes far skulle hedde noget med Rasmus (Rasmussen?), og der står ikke noget om, at hun er plejedatter/steddatter.
Måske skulle jeg lede efter faderen Rasmus´død i Orte sogn, så det kan give en forklaring på de "forkerte" forældre.

Jeg har endnu ikke fundet alle deres børn dåb, men kan ikke se slægtninge i dem, som jeg har fundet.
Jeg må lede noget mere efter disse dåb.

Jeg kunne stadig godt tænke mig at få fundet hendes dåb i Orte sogn, så jeg kan være sikker på hendes forældres navne.


Med venlig hilsen
Anni Bruhn Johansen

Britta Hansen

#5
Det er skolelærer Wichelsøe, der har vaccineret den Cathrine, der konfirmeres 1815 i sognet, i 1805.
Hvor slog han sine folder?

Fødested i FT behøver ikke være korrekt!

Der var en skolelærer Hans Nielsen Wichelsøe i Paarup, Odense, Odense
Venlig hilsen
Britta Hansen

britta.hansen12@gmail.com

Anni Bruhn Johansen

Hej Britta.

Desværre findes der ikke oplysninger om vaccinationer i kirkebogen for Orte sogn fødte 1800-1802, som Cathrine hører under.
Ellers kan det være en gode ledetråd til at finde ved navnesammenfald, om det er den rigtige, man har i fokus.

De 2 personer, som står ved hendes konfirmation som forældre er begge unge og ugifte ved FT 1801 i Orte sogn.
Så det kunne godt være plejeforældre - men stadig ingen sikkerhed for, hvad de rigtige forældres navne er.

MVH Anni.

Inger Toudal

#7
Orte Sogn - Register over viede og døde:
https://www.sa.dk/ao-soegesider/da/billedviser?epid=17129134#174313,29320952 - højre side

Enkemand Peder Madsen, 50 år, og Maren Larsdatter, 37 år,  bliver gift 19. nov. 1814:
https://www.sa.dk/ao-soegesider/da/billedviser?epid=22062225#457430,81726960 - nr. 4

Han kunne være her:

Odense, Baag, Orte, Orte Bye, , 27, FT-1801, B3343
Navn:     Alder:     Status:     Stilling i familien:     Erhverv:     
Peder Massen     39     Gift      Husbond      Jordløs Husmand       
Kirsten Jensdatter     56     Gift      hans Kone

- gift 1. gang 1791. Kirsten Jensdatter dør i 1814:
https://www.sa.dk/ao-soegesider/da/billedviser?epid=17129134#174313,29320922 - højre side, øverst

Venlig hilsen
Inger Toudal
Venlig hilsen
Inger Toudal

Britta Hansen

#8
Der er skiftebehandling efter Kirsten Jensdatter 7.10.1814

En kandidat:
Odense, Odense, Paarup, Stegsted bye, , 80, FT-1801, A4272
Navn:    Alder:    Status:    Stilling i familien:    Erhverv:    Fødested:
Rasmus Simonsen     58     gift     mand     jordløs huusmand og hiulmand      
Sidsel Marie Johansdatter     66     gift     hans kone           
Karen Simonsdatter     74     ugift     mandens søster     døv og stum, nyder fuld hospitalskost      
Catrine Rasmusdatter     1    ugift     et barn af konens slægt

Jeg tror, at du skal grave lidt i denne familie/
Odense, Odense, Paarup, Stegsted bye, , 12, FT-1787, A4271
Navn:    Alder:    Status:    Stilling i familien:    Erhverv:    Fødested:
Rasmus Simonsen     44     gift     mand     huusmand og hiulmand hvis kone væver      
Sidsel Maria Johansdatter    52     gift     kone          
Venlig hilsen
Britta Hansen

britta.hansen12@gmail.com

Anni Bruhn Johansen

Hej Inger.

Tak for hjælpen med at finde rede i "plejefaderen" Peder Madsen og hans 2 koner.

Hvis Cathrine Rasmusdatter´ s forældre hedder Rasmus Rasmussen og Maren Nielsdatter, som noget kunne tyde på i kirkebogen,
og hvor hans hustru indledes i slutningen af 1801, men hvor jeg ikke kan finde dåbsindførslen for Rasmus Rasmussens barn ca. 6-8 uger før, som kunne være Cathrine,
så dør hans hustru Maren Nielsdatter 1814 - kort før Cathrine bliver konfirmeret, og hvor plejeforældrene er den netop nygifte enkemand Peder Madsen.
I FT fra 1845 og frem til hendes død i 1875, står hendes fødested konsekvent til at være Orte sogn.

Så hun må være registreret som født/døbt i Orte sogn.
Ved FT 1/2 1801 ser hun ikke ud til at være født og registreret i Orte, så hun må være født efter 1/2 1801 eller senere.


Hej Britta.

Tak for oplysningerne om FT 1801 i Pårup sogn, hvor jeg må lede lidt mere, for at finde ud af, hvordan denne Cathrine Rasmusdatter
er i konens slægt (Sidsel Marie Johansdatter).

Med venlig hilsen
Anni Bruhn Johansen

Britta Hansen

#10
 
CitatHvis Cathrine Rasmusdatter´ s forældre hedder Rasmus Rasmussen og Maren Nielsdatter, som noget kunne tyde på i kirkebogen,
Det er der intet, der tyder på. Du gætter!

Kirkeåret 1802
29.11. (altså 1801) Rasmus Rasmussen og Maren Nielsdatters dødfødte søn begraves - venstre side

Vedr. hendes fødested
Prøv at lade være med at stirre dig blind på fødested angivet i FT.
Det er iøvrigt påfaldende, at der ikke skrives dåbsdato ved Cathrines konfirmation. Hvis hun var født i sognet, kunne degnen bare have slået op i KB.
Venlig hilsen
Britta Hansen

britta.hansen12@gmail.com

Inger Toudal

Maren Larsdatter føder en datter uden for ægteskab hos husmand Rasmus Simonsen i Stegsted, Paarup sogn,
og datteren bliver døbt Catrine 11. maj 1800. Udlagt barnefader er Rasmus Nielsen:
https://www.sa.dk/ao-soegesider/da/billedviser?epid=17138223#180814,30702319 - højre side, sidste før 1804

Uægte børns dåb står sidst i kirkebogen:
https://www.sa.dk/ao-soegesider/da/billedviser?epid=17138223#180814,30702142

Odense, Baag, Orte, Orte by,et huus, , 61, FT 1834, A8755
Navn:     Alder:     Status:     Stilling i familien:     Erhverv:     
Peder Madsen     71     gift            huusmand og daglejer       
Maren Larsdatter     58     gift            hans kone

Odense, Baag, Orte, Orte Bye, et huus, 43, FT-1845, B7309
Navn:     Alder:     Status:     Stilling i familien:     Erhverv:     Fødested:
Iver Hansen     35     Gift            hjuulmand      Kjerte sogn, Ny Odense Amt 
Ane Kirstine Nielsdatter     30     Gift            hans kone      Fjeldsted sogn, Ny Odense Amt 
Maren Dorthe Iversen     9     Ugift            deres børn      do [Fjeldsted sogn, Ny Odense Amt] 
Hans Iversen     7     Ugift            deres børn      her i sognet [Orte] 
Maren Larsdatter     67     Enke(mand)            inderste og almisselem      her i sognet [Orte]

Odense, Baag, Orte, Orte, Et Hus, 18, FT-1850, B1168
Navn:     Alder:     Status:     Stilling i familien:     Erhverv:     Fødested:
Iver Hansen     39     Gift            Hj??mand og husfader      Kjerte Odense A. 
Ane Karin Nielsd.     35     Gift            hans Kone      Fjelsted Odsense A. 
Maren Dorthe Iversen     13     Ugift            deres Børn      Fjelsted Odsense A. 
Hans Iversen     11     Ugift            deres Børn      Orte 
Ane Iversen     2     Ugift            deres Børn      Orte 
Maren Larsen     72     Enke(mand)            Inderste      Orte

Maren Larsdatter dør 29. april 1851:
https://www.sa.dk/ao-soegesider/da/billedviser?epid=21606563#370736,70991213 - nr. 9

Venlig hilsen
Inger
Venlig hilsen
Inger Toudal

Britta Hansen

#12
Tak Inger - det anede mig, at det var sådan det hang sammen. Jeg havde ellers kigget i KB Pårup, men ikke nået til de uægte ......

Jeg var ved at skrive lidt til Anni - jf. ovenfor
Vedr. hendes fødested
Prøv at lade være med at stirre dig blind på fødested angivet i FT.
Det er iøvrigt påfaldende, at der ikke skrives dåbsdato ved Cathrines konfirmation. Hvis hun var født i sognet, kunne degnen bare have slået op i KB.
Venlig hilsen
Britta Hansen

britta.hansen12@gmail.com

Anni Bruhn Johansen

Hej Britta og Inger.

Tusind tak for alle de mange gode informationer, som I har fundet til mig.

Det vender jo hele min opfattelse på hovedet, men nu har jeg så fået opklaret Catrine dåb, som altså ikke er i Orte, men i Pårup.
Også en forklaring på, at "forældre" ved hendes konfirmation er hendes moder og dennes daværende ægtemand.

Ja, I har ret i, at jeg ikke skal hænge mig så fast ved fødested i folketællinger - det viser denne sag jo.
Jeg har før oplevet, at fødested er opgiver forkert i nogle af FT og rigtigt i andre for den samme person.
Så ved man, at det lige skal bekræftes, hvilket sogn fødestedet er.

Igen tak for jeres store arbejde med at hjælpe mig.
Nu kan jeg komme videre med Catrines aner.

MVH Anni.