Dødsattest

Startet af Birgit Antonette Bernhard, 04 Jul 2020 - 12:00

Forrige emne - Næste emne

Birgit Antonette Bernhard

 Hej!
Jeg vil meget gerne have hjælp til at tyde en dødsattest. Hvad døde Karen Marie Christensen af og hvor boede hun sidst? Hvis I kan tyde hele dødsattesten, vil jeg blive meget glad!
Venlig hilsen
Birgit Antonette
http://ao.salldata.dk/vis1.php?bsid=430662&side=2168


Ole Westermann

#1
Karen Marie Christensen
46 Aar
Enke
Lem i A......
Kjøbenhavn Amaliegade Nr 26, 2' Etage
Almindelig Hospital
Den 20' Juni 1891
Dødsaarsag: Pneumonia crouposa - lungebetændelse af massiv og heftig art (forårsaget af såkaldte pnemokokker)
      - betegnelsen krupøs henviser til de heftige forandringer i lungevævet, som bakterierne forårsager
Varighed: 4 Dage

mvh Ole

Birgit Antonette Bernhard

Godaften Ole!
Tusind tak for hjælpen.
Med venlig hilsen
Birgit Antonette.

Jakob Ramlau

Dødsaarsagen er helt klar ---- men hvad med Dødstegn? Som jeg læser Teksten, har min Kaldsbroder skrevet "Sectio". I vore Dage er det sectio caesarea, Kejsersnit. Det er ikke et Dødstegn --- og klart urimeligt. Maaske kunde det være "Section" -- som i vore Dage er Obduktion. Men det er heller ikke et Dødstegn.
Jeg forstaar det ikke. Jeg har konsulteret Jacobæus & Kiær: Haandbog for Sygeplejersker, 1918. P. 136: "Den ofte forlangte Overskæring af Pulsaarer inden Ligets Anbringelse i Kisten maa misbilliges". Hensigten var at undgaa levende Begravelse.
"Sectio" betyder jo just "Snit" ---- saa maaske?
Er der nogen i dette Forum, som har stødt paa noget lignende?     

Ole Westermann

Sectio i forbindelse med en dødsattest betyder obduktion, jvf Klinisk Ordbog.
Ser man en del attester igennem, stødes jævnligt på udtrykket, enten alene eller sammen med nogle almindelige dødstegn.
Jeg tænker, at når man skrev sectio/obduktion, var det unødvendigt at anføre dødstegn.