Lægdsruller: 2IR 4/B?

Startet af klindhardt, 03 Jul 2020 - 20:03

Forrige emne - Næste emne

klindhardt

Hej

Jeg har ved en lægdruller hvor der står "S 1837 - 2IR 4/B, A.P. forn. 8.10.36 og afgivet Begjerte at omvexles
Til Ringkjøb. 77 M295, AP afgivet."

Det jeg kan finde er at vedkommende var soldat i 1836 i 2. Infanteri Regiment 4. Bataljon - er der nogle som ved noget om hvad 2 IR 4.B var?

Og hvad betyder "begjerte at omvexles"?

mh
Kristian

Britta Hansen

Venlig hilsen
Britta Hansen

britta.hansen12@gmail.com

klindhardt

Tak Britta! Godt link! Det gemmer jeg :)

mh
Kristian

Morten Nielsen

Vær opmærksom på, at 2. Infanteriregiment er i 1863 ifm. mobiliseringen (2. Infanteribataillon dubleret til 2 bataljoner) . Den pgl. er soldat i 1837, og da hed regimentet/bataljonen 2. Livregiment til Fods. Jeg tror nærmere, der er tale om 2. Jyske Infanteriregiment (det senere 9. Bataillon). Har du et link til den pgl. lægdsrulle?

Venlig hilsen
Morten Nielsen

klindhardt

Kære Morten tak for den note. Jeg er ikke super stærk i lægdsrullerne og tydning

https://www.sa.dk/ao-soegesider/billedviser?bsid=18420#18420,1090666, nr. 62. 43. Leonhardt Døhrs søn Johan Christoffer.

mh
Kristian

Morten Nielsen

#5
Hej Kristian,

Det havde været en stor hjælp, om du havde indsat link til tydningen af lægdsrullen. Jeg læser lægdsrullen 1834 som: (S)ession 1837 - 2 JR, dvs. ved sessionen i 1837 er han udskrevet til 2. Jyske Regiment. Af de efterfølgende lægdsruller fremgår det ikke, at han er indkaldt/mødt, og i den sidste lægdsrulle 1848 (nr. 282) står han som værende i Forstærkningen, dvs. udskrevet men aldrig indkaldt. De resterende lægdsruller er: 1844 (nr. U320) og 1845 (nr. U320).

Jeg kan se, at du ikke har fået svar på de 4 nye lægdsruller, du har indsat i den første tydningstråd. Det kan skyldes, at evt. hjælpere kigger på, om der er svaret på en tråd. Er svar på en tråd andet end 0 (nul), går man ud fra, at spørgeren har fået hjælp. Så derfor er det god skik ikke at indsætte nye tydningsanmodninger i en gammel tråd, altså: ny tydning = ny tråd. Man bør som udgangspunkt heller ikke indsætte f.eks. 4 lægdsruller i én tråd. Jeg tror ikke, du har behov for at få tydet alle lægdsrullerne; vælg 1 eller 2 ud, hvor der er meget tekst. Mange gange er det samme tekst/oplysninger, der bliver overført til næste lægdsrulle.

Venlig hilsen
Morten Nielsen


klindhardt

Hej Morten

Mange tak, god info, det skal jeg huske til næste gang!

Jeg kan ikke rigtig tyde vedtegningerne ved 1844, 1845 og 1848. Hvad vil det sige at han har været udskrevet men aldrig indkaldt? Altså efter han aftjente i 1837, men ikke mere end det?

Men så han er altså i 2. Jyske Regiment i Virborg - er der nogle måde at finde ud af hvad 4.bataljon som betyder/indebar?
Jeg har googlet men kan ikke rigtig finde noget.

vh
Kristian

Morten Nielsen

#7
Han har ikke været soldat! Ved sessionen i 1837 blev han udskrevet (dvs. fundet egnet til at være soldat) til 2. Jyske Regiment dvs., hvis han blev indkaldt, så skulle han møde ved 2. Jyske Regiment. Men det fremgår ikke af lægdsrullerne, at han har været indkaldt; i 1848 er han i Forstærkningen, som er en "pulje" af egnede værnepligtige, som aldrig har været indkaldt, dvs. aftjent deres værnepligt. En bataljon er en underafdeling af et regiment; i 1837 bestod 2. Jyske Regiment af 2 bataljoner; jeg er derfor meget i tvivl om bemærkningen "4/B"; måske skal det læses som et romertal (II) og dermed 2. bataljon, hvilket er mere logisk. I 1837 havde regimentet garnison i København, så igen skal man passe på: udskrivningskreds er ikke (altid) lig med garnisoneringssted!

Venlig hilsen
Morten Nielsen

Ole Ingvordsen

Hej

Efter Hærordningen af 1816 bestod fodfolksregimenterne på dette tidspunkt af 2 liniebataljoner (1. og 2.) og 2 forstærkningsbataljoner (3. og 4.)
Forstærkningsbataljonerne indbefattede:
1. Soldater, der havde stået i linien i 8 år
2. de der havde fået et så højt nummer ved lodtrækningen at de ikke var blevet indkaldt til tjeneste
3. de der havde stillet en anden for sig til den stående hær
4. de der var over 60 men under 61½ tommer

de 3 sidste grupper blev øvede 10 uger på Eksercerskolen og derefter indkaldt en gang årligt til en dags mønstring

På grund af pengemangel blev uddannelsen til forstærkningsbataljonerne indskrænket og færre og færre af de sidste 3 grupper bliver indkaldt indtil man i 1836 befalede at 3. og 4 bataljon slet ikke skulle indøves.

Venlig hilsen
Ole

klindhardt

Kære Morten og Ole - det er med at holde tungen lige i munden!

Så hvis jeg har forstået det korrekt med Joh. Christoffer - han var egnede til soldat, men udøvede det aldrig så at sige. Og da han er 61 1/4", passer det vel meget godt med 4. forstærkningsbataljon?

Og han blev aldrig indøvet, da hans session er 1837?

vh
Kristian

Morten Nielsen

Ja, sådan må det være!

klindhardt

Det siger vi :)
Tusinde tak for hjælpen :)