Opslag den Kgl. Fødselsstiftelse-Rigsarkivet

Startet af Inger Bødker-Jensen, 27 Jun 2011 - 09:10

Forrige emne - Næste emne

Inger Bødker-Jensen

Det drejer sig om Christian Thorvald Olsen
Født 4. marts 1851
Døbt 11. marts 1851Børnenes nr. (105) Utydeligt
Mødrenes nr. 106
Den Kgl. Fødselsstiftelse-København 1843-1859 Opsl. 232
Jeg har forgæves søgt efter Konfirmation.
Ved vielse og Dødsfald er forældrene ikke er nævnt.
Jeg håber der er en venlig sjæl som vil tage et opslag for mig.
Jeg håber, at det vil fremgå her, hvem forældrene var.
På forhånd TAK.
Med venlig hilsen
Inger Bødker-Jensen
Holstebro

Bjarne Nielsen

Hej Inger

Jeg foretog et opslag i kirkebogen for Fødselsstiftelsen. Personen er indskrevet som Christian Theodor Olsen, og ikke Thorvald.

Fødselsstiftelsen blev oprettet i slutningen af 1700 tallet for at give  unge og ugifte piger en mulighed for at føde under ordnede forhold. Kvinden kunne så vælge at være delvis anonym, d.v.s. at hun kun opgav sit navn. Kvinden kunne også vælge at være 100 % anonym. Ovennævnte persons mor har valgt den sidste løsning, derfor står der ikke noget navn.  Man har en mulighed i nogle arkivalier der hedder Udsætterprotokoller. Heri blev anført hvorfra kvinden kom inden fødslen og hvor kvinden tog hen efter fødslen. Disse protokoller findes på Rigsarkivet som selvbetjening. Men du må måske forberede dig på, at "Berlin muren" går ned her.

Du skriver, at du har eftersøgt hans konfirmation. Hvor har du søgt ??

Med sommerhilsen
Bjarne Nielsen

Bjarne Nielsen

Dansk Demografisk Database

Samtlige personer i husstanden

kbhv, København (Staden), Nørrebrogade (lige numre), Kjøbenhavn Udenbys Klædebo Kvarter, Nørrebrogade 92,matr.19B2 Sidehus 3.Indgang Stuen, 20, FT-1885, D2462
Navn: Alder: Civilstand: Stilling i husstanden: Erhverv: Fødested:
Christian Theodor Olsen 34  Gift Husfader Saugskærer Kjøbenhavn
Thora Henriette Olsen 25  Gift Husmoder  Kjøbenhavn
Viktor Marius Olsen 4  Ugift Barn  Kjøbenhavn
Holger Emanuel Olsen 2½  Ugift Barn  Kjøbenhavn
Frits Henry Olsen 1½  Ugift Barn  Kjøbenhavn
 
Hvis du går ind på www.politietsregisterblade.dk   finder du hvor personen har boet.
Sommerhilsen
Bjarne Nielsen

Inger Bødker-Jensen

Hej Bjarne!

Mange TAK  fordi du brugte tid på et opslag. (Barnet hedder ganske rigtig Christian Theodor Olsen)

Jeg har søgt ham konfirmeret ørslevkloster hvor han var i pleje hos Anders Nielsen Fisker og Hustru Maren Nielsdatter (som jeg formoder kan være hans morforælde)  Desuden har jeg søgt diverse Sogne i Sokkelund Herred.

Datteren,  som  måske kan være hans mor hed Maren/ Marie Kirstine Andersdatter født 3. november 1824, Bøstrup, Ørslevkloster Sogn. Jeg har fået fin hjælp, her på aneefterlysning.

Jeg har fundet den unge mands vielse, hvor forældrene ikke er nævnt, og det er de heller ikke ved hans død.

Det er nok en af de sager som vil forblive uopklaret – desværre

Men TAK for hjælpen.

Med venlig hilsen
Inger Bødker-Jensen

Bjarne Nielsen

Hej Inger  igen igen

Jeg synes selv at jeg har en del erfaring med den slags forhold, idet min farfar blev født på Fødselsstiftelsen i 1890. Ved hans konfirmation står der i kirkebogen "bor hos Jens Andersen og hustru - hans bedsteforældre - Med biskopens tilladelse". Ingen andre navne. Hans mor var dog kun delvis hemmelig fødende og opgav sit navn, og derfra via en faderskabssag fik jeg styr på det hele.

Christian Theodor bærer efternavnet Olsen, derfor må hans mor også have heddet Olsen. Man kunne jo ikke give barnet noget andet navn !

Iflg. Fkt 1855  Ørslevkloster sogn, Viborg amt (opsl. 19) er Christian anført som plejesøn hos Anders Nielsen og hustru. Men prøv at se på disse 2 personers alder, de er 67 år. De findes ikke i FKT 1860, heller ikke Christian. Udfra det tror jeg ikke på,at Christian er konfirmeret her, jeg tror mere på København. Men selv om vi finder Christians konfirmation, tror jeg ikke der er noget at hente.
Men jeg pusler lidt videre med opgaven.
Sommerhilsen
Bjarne Nielsen

Anne Mortensen

Hvorfor udelukke, at det kunne være faderens efternavn ?
Det er set selvom parret ikke var gift.
Venlig hilsen
Anne Mortensen - 2770

Anne Mortensen

Viser den omtalte Pol.reg.

http://www.politietsregisterblade.dk/index.php?option=com_sfup&controller=politregisterblade&task=viewRegisterblad&id=1431742&backside=0

næste side

http://www.politietsregisterblade.dk/index.php?option=com_sfup&controller=politregisterblade&task=viewRegisterblad&id=1431742&backside=1
------------------------------------

FT 1901
København
Korsgade
opslag 71
Theodor med familie.
Der oplyses, at han har:
Taget fast bopæl i Kommunen i 1864
Sidste bopæl for Tilflytningen: Jylland
---------------------------------------
Så er spørgsmålet har  han nået at blive konf. i Jylland ?
Venlig hilsen
Anne Mortensen - 2770

Inger Bødker-Jensen

Hej Bjarne & Anne!

Hvor er i dog hjælpsomme - Stor TAK for det.

Til Bjarne:
Maren Nielsdatter er død 21 Dec. 1856, Bøstrup,  Ørslevkloster Sogn
Anders Nielsen er død 8. Feb. 1869, Hejskov. Ørslevkloster Sogn

Tl Anne:
Jeg tror ikke har er blevet konfirmeret inden han vendte snuden mod Københavnstrup, og det må vel være faderens efternavn han har fået, når moderen efternavn er Andersdatter/Andersen.

Jeg har også søgt ved Christians børn, om hende jeg tror, er moderen skulle være fadder, men det har hun ikke været.

Jeg arbejder for øjeblikket i området, så måske dukker der noget op, håbet er jo lysegrønt

Med venlig hilsen
Inger Bødker-Jensen

Bjarne Nielsen

Hej Inger

Mystikken og spændingen stiger.

Iflg. FKT 1860  Ørslevkloster sogn, (opsl. 7 ) er Christian anført som plejebarn i en anden/ny familie. Men her er efternavnet Andersen ?  ?  NB.  Der er 2 kollonner i denne folketælling. Flytningen til ny familie er jo forståelig, da hans plejemor Maren dør i 1856.

Iflg. FKT 1860  Ørslevkloster sogn, ( opsl. 8) har Anders Nielsen giftet sig igen med en væsentlig yngre model.

Håber at du kan bruge denne lille stump til noget
Hilsen
Bjarne Nielsen

Inger Bødker-Jensen

Hej Bjarne!

Tak for svaret og dit arbejde.

Jeg er lidt i tvivl om det er den rigtige Christian, det kan jo godt være han er i famile med dem han bor hos, men hans alder passer jo fint. Jeg ser på det i morgen.

Vedr. Anders Nielsen: jeg mener ikke, han indgår nyt ægteskab.
I FT 1860 opsl. 13 bor han hos datteren Ane Margrethe Andersen og er 72 år, og han dør i 1869,  81 år gammel. 

Med venlig hilsen
Inger Bødker-Jensen