Et amerikansk dokument

Startet af Egon Sørensen, 29 Jun 2020 - 12:57

Forrige emne - Næste emne

Egon Sørensen

Hej!

Jeg søgte på Google efter en slægtning og fandt navnet på dette dokument.

Men hvad er det for et dokument.

https://www.fold3.com/document/304727247/

Mvh.

Egon Sørensen

Britta Hansen

Hej Egon

Jeg tror, at det er beskrevet her:

Records created for Project Safehaven
, 1942-1946, to restrict German financial networks and prevent the country from funding another war.

Operation Safehaven (1944–48)
Venlig hilsen
Britta Hansen

britta.hansen12@gmail.com

Egon Sørensen

Hej!

Tak for svar! Det fortæller hvad projektet gik ud på, men hvorfor var der mon knyttet danskere til dette projekt og hvad var deres funktion mon.

Mvh.

Egon Sørensen

Britta Hansen

#3
Jeg forstår det således:

Økonomisk krigsførelse sammen med UK og Frankrig mod Nazi Tyskland for at hindre, at de kunne starte en ny krig

Det centrale i operationen var
-   på kort sigt at opspore og forhindre overførsler af tyske aktiver til neutrale lande, og
-   på lang sigt at overtale de neutrale lande til, at de tyske midler kunne bruges til re-etablering af krigsskader i Europa efter krigen.

.. deltagelse af danskere.. hm.. jeg tænker noget sprogmæssigt? Sverige var neutral og handlede med Tyskland, eller også havde personen/personerne forstand på slige sager.

Der er nævnt utallige kilder i artiklen, jeg fandt. Dér kan være yderligere forklaringer.
Venlig hilsen
Britta Hansen

britta.hansen12@gmail.com

Egon Sørensen

Hej!

Tak for din forklaring! Der må graves lidt mere, så kommer der måske noget frem.

Mvh.

Egon Sørensen


Egon Sørensen

God morgen!

Tak for de medsendte link! De gav en god forståelse af den amerikanske efterretningstjenestes arbejde i Danmark.

Mvh.

Egon Sørensen

Verner Bentsen

Hvis du har mod på det, kan du prøve 7  dages fri adgang til fold3.com her:

https://www.fold3.com/

mvh Verner

Egon Sørensen

God morgen.

Tak for link!

Det kunne være fristende, men jeg har lidt dårlige erfaringer, når perioden er udløbet vil de gerne se penge.

Mvh.

Egon Sørensen