enkemand alene med to børn 1893

Startet af Inger Sørensen, 24 Jun 2020 - 19:24

Forrige emne - Næste emne

Inger Sørensen

Hej

Jeg har en mandlig ane, der som 38-årig bliver enkemand. Han har på dette tidspunkt to drenge på hhv. 10 år og 6 år.

Normalt synes jeg, at enkemænd med børn hurtigt bliver gift igen, så der var nogen til at tage sig af husholdning og børn, men det er ikke tilfældet her. Han ses først gift igen i maj 1900.

Altså er han alene med de to børn i 7 år!!! Er det ikke underligt???

Der er jo ingen folketællinger ml. 1893-1900, så kan ikke se, om der var en eller anden kvinde i huset, som kunne tage sig af børnene (han har ingen døtre).

Da han bliver gift i 1900, er det med en daglejerske. Kunne ellers have tænkt, at det ville være med en evt. husholderske, for det har jeg set flere gange, men det er det altså ikke.

Er der nogen kilder, hvor jeg på nogen måde kan finde ud af, om han virkelig var alene med børnene i 7 år???


Med venlig hilsen
Inger Sørensen

John Damm Sørensen

Det kan være temmelig svært at svare på dit spørgsmål, når du ikke henviser/linker til en eneste faktuel oplysning.

Hilsen
John

Inger Sørensen

Hej John

Hvad er det for oplysninger, du mener vil kunne hjælpe for evt. at kunne besvare mit spørgsmål?

Det er jo et generelt spørgsmål om kilder, så kan ikke se, hvad hverken hans navn, sted eller andet skulle betyde for mit spørgsmål.

Men det drejer sig om Jens Brixen Hansen (født 11/6-1855 i Brabrand sogn), som i 1893 bliver enkemand. Hans afdøde hustru var Rasmine Hansen (født 13/9-1855 i Boeslunde sogn, Sorø amt).
Børnene er Hans på 10 år og Laurs på 6 år.

Vi befinder os i Brabrand sogn, Århus amt.
Jens bliver gift igen 18/5-1900 med Ane Kirstine Thomsen, som var født 30/4-1860 i Sjørslev sogn.

Med venlig hilsen
Inger Sørensen

Poul G. Michelsen

At det drejer sig om Brabrand Sogn, er en væsentlig oplysning.
Mulighederne for at søge efter personer udenfor de officielle folketællinger er forskellige fra sted til sted.
Med venlig hilsen
Poul G. Michelsen


Inger Sørensen

Hej John

Tak for links til tvangsauktion og Rasmines sygdom. Disse oplysninger havde jeg dog allerede, men dejligt at nogen prøver at finde noget til en 👍👍

Jeg er ikke helt med på, hvad jeg evt. vil kunne finde i en forhandlingsprotokol - hvad er sådan en protokol?

Mvh Inger Sørensen


Inge Nissen

Hvad med børnenes bedstemødre? Eller måske en søster til faderen? Det er da set, at en enkemand med børn får hjælp af familien?

John Damm Sørensen

Hej Inger

Sognerådets forhandlingsprotokol indeholder beslutninger truffet af sognerådet. Hvis Jens har fået støtte af kommunen, vil det fremgå af protokollen.

Her kan du se digitaliserede forhandlingsprotokoller  fra andre sognekommuner i det nuværende Aarhus Kommune.
https://www.sa.dk/ao-soegesider/da/other/other-collection/175

Der kunne også være noget at hente i Aarhus Amts journaler (K om opfostringshjælp)
https://www.sa.dk/daisy/fysiske_enheder_liste?a=%C3%A5rhus+amt&b=&c=&d=1&e=2020&f=&g=&h=&ngid=521000&ngnid=521003&heid=5214010&henid=8219657&epid=5214010&faid=11&meid=&m2rid=&side=1&sort=&dir=&gsc=&int=&ep=&es=&ed=



Hilsen
John

Inger Sørensen

#8
Hej John

Ok, det lyder som en god ide at kigge der så. Tak for det 👍👍

Inge - det kan sagtens være, han har fået hjælp af familien, men hvordan finder jeg ud af det - det er det, mit spørgsmål går på 😀

Med venlig hilsen
Inger Sørensen