MyHeritage DNA

Startet af Finn Tang Holbek, 23 Jun 2020 - 18:30

Forrige emne - Næste emne

Finn Tang Holbek

Hej
Jeg og min ældste søn har for 1-2 uger siden fået resultat af DNA-test hos MyHeritage og det viste det forventede - og dog - jeg havde 8% italiensk etnicitet og min søn
1,4% af samme. Har efterfølgende fundet ud af, at det må komme fra min mors norske gren af familien, da min kusine i Norge ligeledes har en snert italiensk i sit DNA.
Men hvor langt tilbage kan det mon være, at dette kom i familien. Jeg startede med at dyrke slægtsforskning i netop min norske familie i 2008 og er ikke stødt på noget
der minder om italiensk endnu, så hvordan?
Mvh. Finn T. Holbek
Med venlig hilsen
Finn Tang Holbek, Hørsholm
ftholbek@gmail.com

Anders M. Petersen

Hej Finn!

Normalt så plejer jeg at sige, at man ikke skal tage de her etniticitets estimater for alvorligt - og det holder jeg fortsat på.

Italienske andele på over 2% ses nu ikke så tit for danskere helt uden kendt sydeuropæisk slægt (svarende til din søns tilfælde), så man kan da godt studse lidt over dit resultat. En ting er jo, hvad stamtavlen siger - noget andet er hvad der er sket i virkeligheden.

8% svarer jo til 1/16 af dit DNA - svarende til en tipoldeforælder, men med forbehold for den enorme usikkerhed i disse estimater (så en tiptipoldeforælder er nok et lige så godt bud).

Jeg vil ikke lægge hovedet på blokken, men hvis du virkeligt vil prøve at se om der er noget om det italienske indslag så kan du evt. prøve at teste en fætter/kusine på din fars og på din mors side og se om mønsteret gentager sig - så synes jeg man kan begynde at tage det lidt mere alvorligt. Men hvis du ikke har dokumenteret sydeuropæisk slægt i stamtavlen, så vil det jo nok forblive et mysterie om hvem og hvornår...

Hilsen Anders
Medlem af DIS / Bruger Legacy 9.0
Mine aner: www.morup-petersen.dk/stamtavle/1.htm