Forsøger at finde min tipoldemors død i Flensborg på archion.de

Startet af Marc Jensen, 22 Jun 2020 - 18:56

Forrige emne - Næste emne

Marc Jensen


For snart længe siden var Cay-Erik i stand til at finde min tipoldemor i dødsregistret i Flensborg, noget der hjalp mig rigtig meget med at komme videre med den gren af familien.  Nu prøver jeg at udfylde så mange som muligt af "hullerne" i mine oplysninger, så jeg vil meget gerne prøve at finde hende i Flensborgs kirkebøger -- især hendes død (for at se om børn er nævnt), men også hendes ægteskab og mandens død. 

Så nu har jeg investeret i en måneds adgang til archion.de -- men jeg har ikke været i stand til at finde hende, selvom jeg kender både dødssted og -tidspunkt. 

Hun døde 6. August 1905 på St. Franziskus Hospitalet i Flensborg.  Fra dødsregistersiden har jeg:
"die Witwe Anna Sophie Lorentzen geborene Hansen, ohne Beruf, 65 Jahre alt, evangelisch-lutherische Religion, wohnhaft in Flensburg, Johannisstraße Nr. 29... verheiratet gewesen mit den verstorbenen Landmann Christian Lorentzen, zulezt wohnhaft in Flensburg... zu Flensburg in Krankenhaus 'St. Franziskus-Hospital'... verstorben sei."

Jeg har ikke kunne finde ud af, hvilket sogn/kirchspiel det hospital ligger i, men jeg har søgt i alle de Flensborgske kirkebøger, der ser ud til at indeholde dødsfald fra 1906:

- Flensburg-St.Johannis
- Flensburg-St.Jürgen
- Flensburg-St.Marien
- Flensburg-St.Nikolai
- Flensburg-St.Petri

...men uden held.  Jeg er ikke god til tysk, så det er selvfølgelig muligt jeg bare har overset nogle nuancer i Archion -- men umiddelbart synes jeg ikke, jeg har haft svært ved at komme rundt i systemet.  Er der andre steder, det kunne være?  Dele af Flensborg der kirkeligt hedder noget andet?

Er der nogen der kan hjælpe, eller har andre gode ideer?

Tusind tak!

Marc Jensen
Austin, Texas



Marc Jensen


Ha!  Jeg har lige fundet hendes død!  -- Jeg var kommet til at spring en enkelt side over i denne:

- Flensburg-St.Johannis > Bestattungen 1861-1908

Og det var selvfølgelig der, hun var -- lige hvor hun burde være, i det helt rigtige sted på opslag 359.

Så undskyld, falsk alarm.  :-)