Seidelin DNA

Startet af Niels Bach-Lauritsen, 22 Jun 2020 - 09:43

Forrige emne - Næste emne

Niels Bach-Lauritsen

Er der mon nogen i forum, der evt. er efterkommere efter apoteker Seidelin i Nykøbing F fra 1700-tallet? Og som kunne være interesseret i at få bekræftet det gennem DNA?
Jeg spørger, fordi jeg selv på papiret stammer derfra. Der er mange efterkommere - også mange på såkaldt "gule plader" - som måske kunne tænke sig at sammenligne DNA med de andre.
Selv har jeg testet hos FamilyTreeDna og har profil med slægtstræ liggende der, så alle matchende personer kan sammenligne. Ydermere har jeg uploaded til MyHeritage - DNAet, men ikke træ.
Hold jer ikke tilbage. Glæder mig til, at nogen melder sig under Seidelin-fanen. ;)

Anders M. Petersen

Hej Niels!

Jeg er ikke Seidelin efterkommer, men det lyder da som et spændende projekt!

Nu ved jeg ikke om Seidelin er din fædrende linje (næppe med dit efternavn), men hvis ellers din linje et stykke ad vejen efter Seidelin er en fædrende linje, så ville det være oplagt at bruge Y-DNA i dit arbejde også, når nu der er et reelt familienavn (Seidelin) at arbejde ud fra.

Hvis du zommer ind på Danmark, klikker på Danmark og så vælger "Subregions" i menuen lige under kortet, så kan du se en opdeling af Seidelin-navnet på kommuner i Danmark - der burde være Y-DNA testere nok: https://forebears.io/surnames/seidelin

Held og lykke med projektet - Y-DNA eller ej  :)
Anders
Medlem af DIS / Bruger Legacy 9.0
Mine aner: www.morup-petersen.dk/stamtavle/1.htm

Niels Bach-Lauritsen

Hej Anders.
Tak, kigger videre på det. Seidelin er på min farmors side, og der er yderligere 2 kvinder på banen, så linien strutter ikke af y-dna. Det ville være meget spændende at få nogle seidelinske efterkommere til at teste dna.
God sommerdag.

Jørgen Kanters

Har du testet autosomalt DNA og i så fald hvor henne ligger der Seidelin DNA?

Niels Bach-Lauritsen

Hej. Min autosomale test er hos FTDNA. Foreløbig er det kun på papiret, at min farmor (adopteret) var efterkommer af Seidelin i Nykøbing F og på Syd-/Vestsjælland. Min farmors moster blev gift Mygind, så der kunne måske være nogen dér. Vil dog ikke være bekendt at henvende mig til en kendt person, som nedstammer derfra, og spørge. Så jeg håber, der dukker nogen op.
God søndag.