Personer over Øresund.

Startet af Theis Kongeskov Jensen, 21 Jun 2020 - 10:56

Forrige emne - Næste emne

Theis Kongeskov Jensen

Hej.
Er der nogen der ved om der findes optegnelser eller arkiver om svenskere, der i begyndelsen af 1800-tallet tog til Danmark over Øresund?

Jeg har ladet mig fortælle, at der er et arbejde igang i Sverige omkring dette emne, men ved ikke mere end som så.

Jeg kender selvfølgelig til det danske indvandrearkiv, men det er ikke til megen hjælp her.
Venlig hilsen
Theis Kongeskov Jensen
kongeskov@gmail.com

Eva Morfiadakis

Hej Theis,

Jag kom till att tänka på inrikes passen som utfärdades av Landskanslierna. Din person A C Hallberg bör ha haft ett sådant utfärdat av Landskansliet för Malmöhus län. Bosjö kloster låg ju där. Handlingarna från Malmöhus län förvaras på landsarkivet i Lund. Jag fann detta:
   "1721 – 1802   Kart. "Pass-Book", 1721-1745, 1790, 1802 (inb) d.v.s. en liggare över utfärdade pass. Övriga passböcker har gallrats omkr. 1878. - Inkomna rapporter rörande resande till och från utrikes orter (s.k. passagerare- rapporter). Från Hälsingborg, 1769, 1776 samt 1783-1786"

https://sok.riksarkivet.se/nad?Sokord=+landskansliet+malm%C3%B6hus&EndastDigitaliserat=false&BegransaPaTitelEllerNamn=false&AvanceradSok=False&typAvLista=Standard&page=7&postid=Arkis+25ea842b-1936-4a01-a59c-b344724df406&tab=post&FacettState

Din person säger att hon kom till Danmark 1805. Det finns inga passhandlingar efter 1802 i Malmöhus län såvitt jag kunde se. De har förmodligen kastats 1878.

Du skulle kunna skriva till Landsarkivet i Lund och fråga om de har något tips. Om du får något förslag av Landsarkivet kan du skriva till min mejl. Jag bor inte så långt från landsarkivet.

Eva M
Eva M

Theis Kongeskov Jensen

Hej Eva.
Tak for dit input. rigtig god ide med at skrive til Lund. Det vil jeg forsøge og så skal jeg nok vende tilbage med resultatet. Det kan måske interessere dig, hvad de svarer.

Mvh Theis
Venlig hilsen
Theis Kongeskov Jensen
kongeskov@gmail.com

Mikkel Eide Eriksen

Hej Theis

Det kan også være værd at se på danske pasprotokoller og afleverede rejsepas fra den mulige rute (fx. Helsingør, Amager).

De rejsende skulle fremvise deres rejsepas til den lokale by-/herredsfoged ved ophold under rejsen og fik dem påtegnet, og ved rejsens ende aflevere det til samme. Det er blandet hvad der er bevaret, men en stor del af det som findes, er på AO.

mvh
Mikkel
Interesse: alt Gilleleje plus Lindberg/Humble (SE/DK) Svane (Mors) Behringer (Alsace/DK/NO) Bortvig/Fleischer (Lolland)

Hjælper gerne med Sverige: https://forum.slaegt.dk/index.php/topic,153986

Theis Kongeskov Jensen

Tak, Mikkel, det vil jeg kigge på.
Og så håber jeg Landsarkivet i Lund kan byde ind med noget.
Venlig hilsen
Theis Kongeskov Jensen
kongeskov@gmail.com