Wilhelm Harlev i Sverige

Startet af Malene Günther Gomez, 19 Jun 2020 - 23:41

Forrige emne - Næste emne

Malene Günther Gomez

Hej.
Jeg vil gerne vide mere om Nicolai Severin Wilhelm Harlev, i den periode han opholdte sig i Sverige.
Han er født 23. sep. 1837 i Vium sogn, Viborg Amt.
Han flytter til København i 1860, hvor han bla. arbejder som værtshusholder og Markør.
Jeg ved ikke nøjagtig hvornår han kommer til Sverige, men han har i løbet af efteråret 1862 ladet opføre et glasatelier i Örebro. Atelieret blev under navnet Wilhelm Harlev & Comp. indviet den 17. december 1862.

1862, 6. Dec. annonce i Nerikes Allehanda: Fotografisk Atelier. Undertegnede tilkendegiver hermed venligst, at vi er kommet til byen for at tilbyde fotografering så snart Atelieret, som er påbegyndt i Klokker Hedins Have, bliver færdig, hvilket sker i begyndelsen af næste uge. Wilhelm Harlev & Comp. fra København.

I bogen: "Från Bergslag och Bondebygd 1968" omtaler vedr. Wilhelm Harlevs ophold i Sverige i perioden 1862-1864: nævnes at han skulle arbejde med en Direktør J.Petersen fra København.

Fra juli 1863 annoncerer han under navnet Wilh. Harlev.

Allerede i efteråret 1863 begynder han at annoncere med 25-30% rabat, han rejser meget til mange "kontinenter"
og køber meget nyt udstyr.

I 1864 meddeler han, at han etablerer sig i Mariestad, hvilket måske ikke er så heldigt, for der er allerede to fotografer i byen.
Efter at have ladet hustruen Thora afvikle forretningen i Örebro, går firmaet nemlig konkurs
i 1864, og både Wilhelm og Thora forsvinder fra Sverige.
Wilhelm Harlev flygter tilsyneladende både fra krigstjeneste (1864) og gæld. Han findes igen i 1866 i Amerika.

Jeg vil meget gerne vide mere om hans tid i Sverige.

Hvornår kom han til Sverige.

Hvem lærte ham at fotografere? (Det var dengang et krævende håndværk.)

Hvem finansierede bygningen af hans glashus-atelier i Örebro?

Hvordan havde han råd til at rejse og købe nyt udstyr ?

Hvem var hans kompagnon?

Hvem var direktør J. Petersen* fra København?

Hvornår forlod han Sverige og rejste han tilbage til Danmark, eller til Amerika fra Sverige.

Findes der i Sverige en Forum side lige som denne, hvor man kan få hjælp ?

På forhånd tak

Malene Günther Gomez

Eva Morfiadakis

Eva M