Registrering af fødested

Startet af Lisbeth Toft Lauritzen, 17 Jun 2020 - 10:05

Forrige emne - Næste emne

Lisbeth Toft Lauritzen

For de ældre generationer registrerer jeg fødested efter sogn - herred - amt - land, og det fungerer fint. Men hvordan er det mest korrekt at registrere for de yngre generationer, f.eks. børn og børnebørn? Sogne har vi jo stadig, men ikke herred og amt. Man bør vel også sikre sig, at registreringen fungerer sammen med alle dem, der er registreret med sogn herred amt.
Venlig hilsen
Lisbeth Toft Lauritzen
E-mail: lisbeth7.toft@gmail.com

Peter Kristiansen

Jeg bruger konsekvent sogn, herred og amt - efter Trap 5. udgave - altså før Kommunalreformen 1970.

Inkonsekvensen kommer når sognet er oprettet efter 1970 - men så er det selvfølgelig det moderne sogns navn, herred og amt. Så får man et sogn, der ikke har eksisteret i et herred, og slet ikke i et amt - men det må man leve med.

Skodborg sg., Vejen komm., Region Syddanmark vil slet ikke give mening for mig.

M.v.h. Peter Kristiansen

Lisbeth Toft Lauritzen

Lidt sent, men tak for svaret. Du skriver, at du bruger Trap 5, er det den trykte udgave eller den elektroniske? Jeg bruger DIS Danmarks 'Sogn Herred Amt' fra 2012 (trykt), men problemet opstår når jeg har en nutidig byadresse, og jeg ikke kender sognet. Egentlig har jeg det bedst med, at man registrerer stedet efter hvad der (cirka) gælder på tidspunktet for fødslen, men jeg kan godt se, at det giver en inkonsekvens mellem anerne fra 'for længe siden' og de unge.

Det vigtigste er nok at man bliver enig med sig selv, og så er konsekvent.
Venlig hilsen
Lisbeth Toft Lauritzen
E-mail: lisbeth7.toft@gmail.com

Peter Kristiansen

Jeg bruger den trykte Trap 5. - eller som du siger Sogn Herred Amt.

Du kan altid finde sognet til en adresse på sogn.dk
M.v.h. Peter Kristiansen