Aabenraa skatteregister 1609 - feil år?

Startet af Egil Fredheim, 15 Jun 2020 - 21:43

Forrige emne - Næste emne

Egil Fredheim

Denne skattelisten oppgis å være fra 1609 her:
https://www.sa.dk/ao-soegesider/billedviser?bsid=267137#267137,50384268

Da jeg begynte å studere min kones familie fattet jeg stor lit til denne listen. Det burde jo bety at personene som er nevnt i opslag 19-23 faktisk levde i Aabenraa i 1609. Spennende!

Etter hvert har tvilen meldt seg. Den byskriver Lucas Tiedeman som sies å ha forfattet listen, var ikke byskriver før etter 1630. Og ikke få av navnene i listen forekommer ikke i tingboken før mange år etter 1609. Så året skal måske være 1639 heller enn 1609?

Vennlig hilsen Egil

Forsker i: Kruel/Kroll/Krøll (Aabenraa, Haderslev, Nykøbing S og Lemgo i Westfalen), Jøsevoll og Fredheim (Norge).
egilfredheim@gmail.com

Ole Westermann

Hej Egil

Den omtalte Lucas Tiedeman kunne jo være fader til den LT, du nævner som skriver efter 1630.
Ældste søn fik jo ofte samme navn som faderen dengang.

ops. 24 (udskriften bag på listen foran)
Copia
Der Gantze Stadt
Apenrade Staffen Register
Nach Laudt Sehl. Lucaß
Tiedmans, alß Stadtschreiber
Eigen Handt. Datirt
  Anno 1609

ops.20                          1609
Verzeichnis die Stafen
od. Haußstette d. Stadt Apenrahde


mvh Ole

Egil Fredheim

Hei Ole,

Det er nok helt riktig, det du sier om navneskikk.

Men det er ikke plass til noen byskriver Tiedeman i 1609. Organisten Claus Møller overtok embetet som byskriver i 1605 etter sin forgjenger Peter Knudtsen. Her er hans meget sirlige første side: https://www.sa.dk/ao-soegesider/billedviser?bsid=229502#229502,43460970 (Senere sider er ikke like lesbare).

Claus Møller var byskriver i mange år fremover. Den nevnte Tiedeman er den første Tiedeman i Aabenraa, så vidt jeg kan av min riktignok litt selektive liste med navn fra 1600-tallet (listen er på 27000 navn fra diverse kilder ogmed en hel del gjengangere). Med nevnte liste er det ikke svært å se at det er mange navn på "1609-listen" som først dukker opp i tingboken og amtsregnskapene lenge etter 1609, og en del navn som vitterlig finnes i kildene for denne tiden er ikke nevnt, bl.a. borgmester Esmarck, som ble myrdet i 1610.

Denne listen er derfor neppe noen betryggende veileder for den som søker aner i Aabenraa i 1609.

mvh Egil

Forsker i: Kruel/Kroll/Krøll (Aabenraa, Haderslev, Nykøbing S og Lemgo i Westfalen), Jøsevoll og Fredheim (Norge).
egilfredheim@gmail.com

Mikkel Eide Eriksen

Hej Egil

Jeg synes nærmere at årstallet på opslag 24 ser ud som 1690. Bagsiden af det foregående mandtal (der vender på hovedet) er uden tvivl 1609. Den efterfølgende (opslag 28) er fra 1718, så 1690 kunne godt passe ind imellem de to.

mvh
Mikkel
Interesse: alt Gilleleje plus Lindberg/Humble (SE/DK) Svane (Mors) Behringer (Alsace/DK/NO) Bortvig/Fleischer (Lolland)

Hjælper gerne med Sverige: https://forum.slaegt.dk/index.php/topic,153986

Egil Fredheim

Hei Mikkel,

Det er listen til venstre, baksiden som sier den er fra 1609, som opptar meg, altså opslag 19-23.

Forsiden (ops 19) ser ikke ut til å ha hatt noe årstall opprinnelig. Jeg finner det interessant at de som i ettertid har forsøkt en datering der, har vaklet mellom 1609 og 1690. Det ser ut som om de siden har skrevet en bakside der de så har valgt 1609.

Det er mulig at de har gjettet på 1609 fordi dette var et år med skatteregistre andre steder også, spesielt i Tyskland. Men jeg synes ikke årstallet passer så godt med innholdet.

mvh Egil
Forsker i: Kruel/Kroll/Krøll (Aabenraa, Haderslev, Nykøbing S og Lemgo i Westfalen), Jøsevoll og Fredheim (Norge).
egilfredheim@gmail.com

Mikkel Eide Eriksen

Hej igen

Ah ja, jeg kan godt se at der er tvivl om dateringen på opslag 19.

Der står copia på bagsiden. Der er også nogle indskrevne blyantsnoter, fx. "† 1654 63 J. alt" på den første side, og årstallene 1613 og 1655 på opslag 22.

Kan det tænkes at være Lucas Tiedemanns kopi fra 1690 af et mandtal fra 1609? Ellers har jeg ikke nogen idéer.

mvh
Mikkel
Interesse: alt Gilleleje plus Lindberg/Humble (SE/DK) Svane (Mors) Behringer (Alsace/DK/NO) Bortvig/Fleischer (Lolland)

Hjælper gerne med Sverige: https://forum.slaegt.dk/index.php/topic,153986

Egil Fredheim

Hei Mikkel,

Ja, jeg har sett noen av disse tallene, og jeg tror de er der fordi noen har forsøkt å gjette seg til når registeret er fra. Dette underbygger bare min mistanke om at det ikke har stått noe årstall på den opprinnelige listen.

Nei, 1690 tror jeg er for sent. Lucas Tiedeman er kreditert med en rekke barnefødsler mellom 1631 og 1644, og det var i denne tiden han var byskriver. Tviler sterkt på at han førte pennen i 1690. En kuriositet: I 1636 blir en Peter Müller bøtelagt for å ha revet Stadtschreiber Lucas Tideman i håret.

mvh Egil
Forsker i: Kruel/Kroll/Krøll (Aabenraa, Haderslev, Nykøbing S og Lemgo i Westfalen), Jøsevoll og Fredheim (Norge).
egilfredheim@gmail.com

Mikkel Eide Eriksen

Hej

Hmm ja, så skulle han være meget gammel. Jeg tror du har ret i at årstallet kan være tilkommet senere, men jeg har ikke noget bud på det korrekte.

Iøvrigt, så var hårgreb iflg. Danske Lov af 1683 (som jo var en kodificering af tidligere retspraksis) ret alvorligt, jf. artikel 6-7-8: "For Stavshug og Steenshug og Beenshug og Nævehug og Haargreb og Jordskuf bødis trende sex Lod Sølv."

mvh
Mikkel
Interesse: alt Gilleleje plus Lindberg/Humble (SE/DK) Svane (Mors) Behringer (Alsace/DK/NO) Bortvig/Fleischer (Lolland)

Hjælper gerne med Sverige: https://forum.slaegt.dk/index.php/topic,153986