Dansksindet i tysk krigstjeneste i 1. Verdenskrig

Startet af Anne Marie Holck, 15 Jun 2020 - 14:15

Forrige emne - Næste emne

Anne Marie Holck

Er det muligt at finde ud af, hvor en given person gjorde tjeneste?

Hanne C. Christensen

Hej.

Svaret er: Måske.

Det kommer an på, hvilke kilder, der er til rådighed.
Blev han såret, blev han invalideret eller findes der i familien breve / postkort med militæradresse på eller måske et militærpas eller andet?

Kender du siden www.denstorekrig1914-1918.dk - her er pt. registeret 10.000 krigsdeltagere ud af de mellem 30.-35.000 indkaldte sønderjyder.  Måske er han allerede på siden. Gå ind under punktet "Sønderjyder" i menuen, vælg det bogstav efternavnet starter med og så åbnes næste side med de pt. registrerede krigsdeltagere alfabetisk.

Hvis du indsender de oplysninger, du har (se hvordan på dette link: https://denstorekrig1914-1918.dk/indsend-oplysninger-om-krigsdeltager/ ), så prøver de frivillige ofte at finde supplerende oplysninger.

Med venlig hilsen
Hanne Christensen
Forsker hovedsagligt i det østlige Sønderjylland med grene til Tyskland, samt primært Jylland og Fyn.
Er pt. optaget af 1. verdenskrig - se www.denstorekrig1914-1918.dk

Anne Marie Holck

Tusind tak, jeg prøver at finde ham der.

Helle Jespersen

Hvis han blev såret eller døde, så kan du også være heldig her: https://des.genealogy.net/eingabe-verlustlisten/search/index

Indtast ikke for meget, men brug hellere tid på at søge lidt ekstra. Navne er ikke altid stavet helt rigtigt.

Fx er min Duus blevet til Duns.
Forsker i området omkring Skibby, Horsens, Als & Sundeved, og lidt syd for Viborg. Har afstikkere til København, USA og Australien, samt enkelte indgifte fra Sverige og Polen.

Anne Marie Holck

Tak for info, Helle. Han overlevede krigen, men døde i 1945 ved en højresvingsulykke  :'(

Ivar Kjærgaard

#5
Som hovedregel - ca 75 % : Infanteriregiment 84, som lå i Haderslev og Slesvig, og Infanteriregiment 86, som var hjemmehørende i Flensborg og Sønderborg, samt Reserve Infanteriregiment 86, som lå i Flensborg og Slesvig. Disse regimenter fik "fornøjelsen" af, at tilbringe hele krigen på Vestfronten.
En del landede i Reserve Infanteriregiment 266, der var opstillet i Slesvig og som blev indsat på Østfronten, og så var der det løse - min hustru har en, der røg til Bayern - var man f. eks. smed kom man til artilleriet eller rytteriet.