Kongelige resolutioner (benådning) 1810

Startet af Helle Rossini Hansen, 14 Jun 2020 - 22:51

Forrige emne - Næste emne

Helle Rossini Hansen

Hej

Jeg vil høre om der er en der har forsket i kongelige resolutioner, og fortælle mig hvor kan jeg finde en benådning (formildelse).
I Tugthusets Mandtalsbøger (Tugt-, Rasp- og Forbedringshuset på Christianshavn 1809) er min ane Peter Christian(sen) under løbenr. 1048. Se vedhæftet. Han har fået en straf på 6 år for tyveri, men blev løsladt før tid, ifølge Kgl. Formildelse af 6. oktober 1810.

Da personerne nr. 1046, 1047 og 1048 alle var dømt for samme tyveri, og alle arbejdede indenfor Holmen og Tøjhuset, var mit første gæt "Kongelige resolutioner" indenfor Admiralitetet (Søetaten), da dommen faldt der, men der var ikke bid. Resolutionerne for 6. oktober 1810, havde intet med min anes løsladelse at gøre.

Er der nogen der kan fortælle mig hvor jeg ellers skal søge.

På forhånd tak for hjælpen.

Mvh
Helle
Arkansas, USA
Med venlig hilsen
Helle Rossini Hansen
Arkansas, U.S.A.

"If you don't tend your roots, the tree may wither away"


Helle Rossini Hansen

Tak for dit link Aase,

Jeg læste godt de indslag som var tidligere postet på DIS i forbindelse med benådning, men min ane forsonede ikke sin straf i Stokhuset, og der findes ingen benådningsprotokoller for Christianshavns Tugthus på Daisy, eller andre benådningsprotokoller.

Da jeg spurgte Rigsarkivets, gav de mig henvisningen til den boks jeg kiggede i, men desværre var der ikke nogen gevinst.

Så spørgsmålet står stadig ved magt, med mindre du siger, at disse benådningsprotokoller linket henviser til, gælder alle benådninger uanset hvilket fængsel fangen afsonede sin straf, hvilket jeg tvivler på.

Mvh
Helle
Med venlig hilsen
Helle Rossini Hansen
Arkansas, U.S.A.

"If you don't tend your roots, the tree may wither away"

Aase Madsen


Det jeg anfører er, at benådningen i min anes tilfælde kun viste sig via FT-er, og ansøgningsprotokollen for benådninger, hvor han stod på listerne flere gange, men IKKE selve bevillingen til benådningen.
Så i din anes tilfælde er det heller ikke sikkert der findes et arkivalie, hvor selve benådningen er beskrevet.
Venlig hilsen.
Aase Madsen

Helle Rossini Hansen

Hej,

Jeg vil lige give en opdatering i forbindelse med denne benådning, som jeg søger.

Jeg fandt den Kongelige resolution under:

Arkivinstitution: Rigsarkivet, Arkivskaber: Søkrigskancelliet (Søetaten), Arkivserie: Kongelige resolutioner vedrørende Søetaten 1727-1847, Eksemplar: Brugskopi, Papir m.m., Indhold: 1810 m.m.., Løbenummer: 226, Arkivnummer: 509

Hvilket tyder på er ansøgningen, jeg har postet emner under "Tydning" for at få hjælp til hullerne i teksten.
Et af de 4 link: https://forum.slaegt.dk/index.php/topic,162404.0.html

Desuden har jeg skrivet til Rigsarkivet for at spørge, hvor jeg finder svaret fra Kongen. Hvis jeg finder svaret skal jeg nok poste det her. Det er en langsom process, da jeg ikke selv kan gå på arkivet, og må sende min mor.

Mvh
Helle
Arkansas, USA
Med venlig hilsen
Helle Rossini Hansen
Arkansas, U.S.A.

"If you don't tend your roots, the tree may wither away"

Helle Rossini Hansen

Hej igen,

Jeg har arbejdet lidt med Brevbøger før, og for sjov skyld var jeg inde og kigge efter benådningen. Jeg fandt en skrivelse fra Danske Kancelli 2. afdeling til Tugt-, Rasp- og forbedringshuset. Jeg vil foreslå Aase, at du prøver at kigge i registeret først efter din ane, måske er du heldig.

Jeg har postet et emne til tydningen af brevet, der er også et link til selve bogen.

https://forum.slaegt.dk/index.php/topic,162410.0.html

Mvh
helle
Med venlig hilsen
Helle Rossini Hansen
Arkansas, U.S.A.

"If you don't tend your roots, the tree may wither away"